Modda Makita 10,8V 1.3Ah Li-Ion batterier

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Preed

Modda Makita 10,8V 1.3Ah Li-Ion batterier

Inlägg av Preed »

Halloj, är det här man visar upp sina nördiga projekt? :D
Jag tog isär ett av mina 10,8V 1.3Ah batterier till min mini-Makita idag efter att jag noterat att batteripacket var misstänkt likt 3st 18650 batterier. Jag hade rätt! Det sitter 3st 3.7V 18650 kopplat i serie i paketet.. :) Tyvärr är de UltraFire 2.6Ah batterierna jag har hemma 3mm för långa(dom har skyddskrets, vilket antagligen inte de i Makita packet har). Så nu ska jag ta reda på ett par bra oskyddade 65mm långa >2.5Ah och byta ut de slöa 1.3Ah som sitter i paketet och vips har jag dubbelt så lång drifttid på skruvdragaren.. :)

Batteripaketet isärplockat
Bild

Jämförelse av längden på originalbatterierna och ett av mina 18650 med skyddskrets som är ca 3mm längre.
Bild

Batterierna satt punktsvetsade i kontaktblecken, vilka blev lite smått demolerade när jag bände loss dom med en skruvmejsel.. Jag råkade även skada ett av batterierna med en liten kortslutning som resulterade i att batterier blev VÄLDIGT fort upphettat och ett av kontaktblecken blev nästan som en glödtråd och smälte genom ytterhöljet på ett av batterierna Jag släppte fort som attan batteripaketet, för det är som små dynamitgubbar såna här LiIon batterier och man kan antagligen bli av med ett par fingrar om dom smäller i handen. Kan konstatera att om denna första prototyp fungerar, så kommer jag ladda ur batterierna innan jag ger mig på nästa batteripaket.. :D
Bild

Återkommer med uppdateringar när jag fått hem nya batterier :)
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Re: Modda Makita 10,8V 1.3Ah Li-Ion batterier

Inlägg av bonecrime »

Nice, har sån maskin på jobbet, rätt trevlig faktiskt. :)
bearing

Inlägg av bearing »

Har du kollat upp hur mycket ström de gamla och de nya batterierna klarar?

Billiga batterier klarar bara kanske 1C, medan finare batterier (som används i "power tools") klarar 10C och uppåt. Batterier som bara klarar 1C kommer inte funka i en kraftig elborrmaskin.
thewho

Inlägg av thewho »

Intressant projekt :tumupp: jag har också en skruvdragare och borrmaskin men batterierna räcker inte så länge om man använder dom mycket :doh:
Norpan

Inlägg av Norpan »

>så kommer jag ladda ur batterierna innan jag ger mig på nästa batteripaket.

LiIon batterier tenderar till att bli förstörda om man laddar ur dem helt.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Han ska väl kanske inte återanvända dem? Gissar jag i alla fall. :)
Användarvisningsbild
Preed

Inlägg av Preed »

Antagligen inte.. :)
AW har några batterier med hög C kapacitet, dock så tror jag att de flesta modellerna har skyddskretsar och blir därmed för långa..
Kortslutningen blev av att jag kortslöt batteriet när jag bände loss batteriet från svetspunkterna i kontaktblecket.. Något som inte kommer hända när jag monterar i dom nya batterierna.. :)
Skriv svar