Har någon annan än jag funderat på om det inte skulle gå att "skrämma" upp backlighten i tex. en laptop som börjar sacka lite.
Iaf är det min kännsla att min HP nx7300 har sackat lite i ljusstyrka på sistånde.
Någon som är mera insatt i hur sånthära med att driva backligt ccfl rör funkar kanske har någon idé.
Det är väl någon slags PWM styrning osv från datorn så den kan styra hur stark backlighten ska lysa.
Såklart är ju alla drivare olika men lite generellt så borde det väl gå att klura ut, tex vilken del av den som börjar sacka, typ kondingar kanske?
Skrämma upp backligt i laptop?
Re: Skrämma upp backligt i laptop?
Du har säkert PWM från datorn till driveren, men den är säkert på max.
Problemet är väl att röret är slut, de håller ju inte evigt. Beroende på användning, så är det väl bra ett par år, sen går det utför.
Istället för att försöka trixa med drivern är mitt tips att du försöker hitta ett nytt rör.
Problemet är väl att röret är slut, de håller ju inte evigt. Beroende på användning, så är det väl bra ett par år, sen går det utför.
Istället för att försöka trixa med drivern är mitt tips att du försöker hitta ett nytt rör.
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hmm, där har vi det jag inte tänkte på.. röret. det är säkert det som börjar krokna...
Känns inte som att det är så himla lätt att hitta ett rör till denhär laptopen på rak arm..
Men rent spontant, det finns inget smart alternativ med LED teknik?
Tänker på UV scanner tråden. Något sådant skulle kanske kunna funka fast med små vita ytmonterade leds.
Eller så skaffar man en ny laptop, fast nästa gång kanske det är en mera värdefull plattskärm som man vill få liv i igen.
Känns inte som att det är så himla lätt att hitta ett rör till denhär laptopen på rak arm..
Men rent spontant, det finns inget smart alternativ med LED teknik?
Tänker på UV scanner tråden. Något sådant skulle kanske kunna funka fast med små vita ytmonterade leds.
Eller så skaffar man en ny laptop, fast nästa gång kanske det är en mera värdefull plattskärm som man vill få liv i igen.
http://www.backlightweb.co.uk/
Har en del grejor till bakgrundsbelysning att välja på.
Har en del grejor till bakgrundsbelysning att välja på.
Chansen för att det blir någon nästa gång blir mindre och mindre. Finns väl knappast något nytt idag som aänvändar CCFL rör.
Det kanske går att fixa till någon ersättare med LED's, men det är nog inte värt besväret. På Norpans länk kan du säkert hitta ett rör som passar.
Det kanske går att fixa till någon ersättare med LED's, men det är nog inte värt besväret. På Norpans länk kan du säkert hitta ett rör som passar.