Skatt för elektronikprylar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nutshell

Skatt för elektronikprylar

Inlägg av Nutshell »

Hej,

Hur ligger det till med tull och skatt och sådant när man beställer från t.ex. USA. Jag vet vad själva kostnaderna är men hur stor är sannolikheten att det man beställt överhuvud taget fastnar så att momsen och tullavgifter tillkommer?
Jag ska beställa ljudkort och mikrofon.

Tack för hjällpen.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Har inget svar på din fråga, men jag undar vad det är för speciellt ljudkort som du ska beställa som kan löna sig att ta från usa istället för lokalt i sverige alterativt eu för att vara på en säkra sidan att slippa tull, moms och avgifter?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag beställde precis lite grejor från spark fun electronics.
Nån GPS (extremt liten...), lite tamiya byggsatser och ultraljudsgivare.

De hade stämplat "microcontrollers, development tools" på tulldeklaration.

Svenska tullen la bara på moms och sen 50 kr + moms i hanteringskostnad. 0% tull alltså , vilket väll stämmer bra överrens med vad som tidigare sagts om elektronikkomponenter från usa...

SEn tog iof USPS 20 dar på sig att få det till arlanda och posten/tullen 10 dagar på sig att få det från sthlm-skåne
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag instämmer i kören.

Generellt är elektronikkomponenter från USA tullfritt, men man får inte glömma att tullen slänger på svensk moms (25%), tullavgift (50:-) och en vecka extra i hanteringstid.
Nutshell

Inlägg av Nutshell »

Ok, jag hade fått en känsla av att om paketet var litet så skulle man inte bry sig men det gör man väl tydligen då.
Jag tror upplysningarna har varit tillräckliga för att bestämma mig för att inte beställa från USA.

Mitt dilemma består nämligen av att det blir billigare att beställa från USA om det inte blir någon moms och tullavgift men det blir dyrast OM det blir det.

Den aktuella orden är väl ett M-audio delta 1010lt och en Röde S1 mick.

Men om någon har förslag på annat alternativt sätt att beställa på så tar jag gärna det.
Det är ju lite trögt att vänta 30 dagar på USPS och posten.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du är aldrig garanterad att slippa tull/moms på något sätt. (så vida du inte beställer inom EU då)

Men visst finns det trix, som att få leverantören att märka det sample och 0$ value. Blir ju tråkigt om det försvinner på vägen då, och du helt plötsligt påstår att värdet är 500$ för att få ut nått från deras försäkring..

Jag tror 30 dagar är ovanligt länge, har skickat ett tiotal paket från australien till sverige, med deras motsvarighet till USPS.
Tog alltid mellan 7-10 dagar. Dessa paket var märkta documents and photos och värde 0-10AUD (vilket ju också var sanning). Aldrig några problem med svenska tullen.

Går det att snabba upp tullens hantering på nått sätt?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Allting jag köpt utanför EU har gått genom tullen utan några som helst avgifter, och leveranstid på en dryg vecka. Har fått ett några halvstora paket med värde runt tusenlappen (och tydligt, sanningsenligt märkta), och en hel drös små paket/brev med värde på några hundralappar från både företag och privatpersoner.

Har även sluppit avgifter på leveranser via fedex (från xilinx).

Vet inte om jag står med på någon hemlig "whitelist" hos tullen, eller om jag bara haft tur... :D
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

AndLi skrev:Men visst finns det trix, som att få leverantören att märka det sample och 0$ value. Blir ju tråkigt om det försvinner på vägen då, och du helt plötsligt påstår att värdet är 500$ för att få ut nått från deras försäkring.?
Vissa företag vägrar och göra detta eftersom dom ju på heder och samvete deklarerar att innehållet i kartongen och det som står på fraktsedeln är överensstämmande. Att feldeklarera av varas värde för att undgå avgifter är ett lagbrott.

Kan blir lite svårt att få det trovärdigt om man köper några lyxiga förstärkare som kommer i kartonger märkta med 0$ i värde. Det är nästan som att be tullen öppna dom och kolla närmare på det.

En litev varupåse är nog mycket enklare att få igenom som $0.
Skriv svar