Led Ring till mikroskop

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Led Ring till mikroskop

Inlägg av lizerdboy »

Tänkte att jag kunde börja bidra lite med ett simpelt projekt, en led ring till mitt mikroskop.

Har precis införskaffat mig ett mikroskop och saknade vettig belysning.

Så en switchad spännings regulator byggdes.
Man kan sätta under och övre spännings gräns, och den yttre potentiometern kan reglera mellan dessa spänningar.
Detta gör att jag kan använda den till andra ändamål senare om det skulle behövas.
Det är en LM2676T som är av modell som är satt till 5.0v, så undre gränsen är 5 volt.

Bild

Den blå potten är den yttre potentiometern.
Bild

Liten ring som passar mikroskopet. kunde blivit lite mindre i ytter diameter, men det spelade inte så stor roll.
Bild

Har massa småprickar i synfältet då man tittat in i lysdioderna lite för många gånger :)
Ljus styrkan är okay, tänkte fördubbla antal lysdioder i senare skede.
Bild

Bild

Är nöjd med resultatet som det är nu, "linjebredd = 0.3mm, Synligt = anslutnings paddar till en STM32"
Bild

Mikroskopet är en AUS JENA GSZ MICROSCOPE 10x-50x / 20x-100x "2x lens"

Bild

Insatt i lådan den utformades efter.
dock så tog kamerans batteri slut efter denna bild så här tog det slut på bilder :)
Bild
Senast redigerad av lizerdboy 12 november 2010, 20:21:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge

Re: Led Ring till mikroskop

Inlägg av Fagge »

Tjusigt :tumupp:
Men vad är det för lysdioder du har använt dig av?.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: Led Ring till mikroskop

Inlägg av lizerdboy »

Fagge: hehe de e udda lösning, men gratis :D
Har känningar inom en större reparations verkstad som bland annat lagar stillbilds kameror och fått defekta lcd undanlagda under nästan 2 år.
så nu har jag en ordentlig låda med lcd som jag tar backlight dioderna från, dessa är ruggigt starka för sin storlek.

Huvud tanken med förfrågan som jag gjorde ang lcd är att det ska bli e mycket större ljusring till min DSLR kamera i framtiden när jag har tid.
Jag räknade lite lätt och skulle kunna komma upp i hundra watt "kontinuerligt matad effekt" med den mängd lysdioder jag har nu "det är en stoooor låda " :D
Men de e ett framtida projekt, då jag vill ha intelligent styrning och de kräver lite mer tid än vad jag har över nu.
Skriv svar