kretskorts tillverkning...

kallman

kretskorts tillverkning...

Inlägg av kallman »

tjo....

har en fundering över hur man gör egna kretskort, har kikat runt lite här på forumet (jag har inte fin kammat allt) men bara hittat vissa steg i hur man gör dom men ingen som beskriver från skratch.
så finns det någon vänlig själ som skulle vilja posta en guide så skulle det vara guld värt :D
sodjan
EF Sponsor

Re: kretskorts tillverkning...

Inlägg av sodjan »

Finns mängder med guider/turorials kring detta.
Finns knappast någon anledning att posta/skriva ytterligare en.
Vad menar du med "skratch" ? Vilket steg vill du börja med ?
kallman

Inlägg av kallman »

från det att jag har ett tomt "exprimentkort" tills det blivit ett "mönsterkort"....... hur gör man?????
kallman

Inlägg av kallman »

från det att jag har ett tomt "exprimentkort" tills det blivit ett "mönsterkort"....... hur gör man?????
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Som sagt, du får nog förtydliga vad problemet är med alla de
befintliga guiderna som finns. Du låter lite lat. Sannolikt samma
orsak till att det saknas stor bokstav i början på dina meningar.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nu tror jag att ordet "experimentkort" betyder ett sånt med färdigborrade hål och kopparremsor.

Men du menar ett oanvänt kopparlaminat.

Det finns flera olika metoder som skiljer sig åt ganska mycket. Det gemensamma är själva etsningen. Det som skiljer är hur man lägger på själva mönstret.

Det finns kopparlaminat belagda med ljuskänslig lack. För att använda det behöver du en utskrift på ett någorlunda genomskinligt papper, sedan ska laminatet belysas med UV-ljus, framkallas i en basisk lösning (exempelvis natriumhydroxid), tvättas och sedan etsas.

Laminat utan lack på:
Man kan använda lackpenna och gnuggsymboler - man gnuggar dit symboler som då blir "paddar", där komponentbenen lödas. Det finns t.ex. ringar i olika storlek och färdiga mönster för IC-kretsar. Mellan paddarna målar du ledarna med pennan. Sedan etsa direkt. Funkar om det inte är allt för invecklat mönster och när man ska ha ett eller två kort, men jobbigt om man ska ha flera likadana. Den metoden använder jag gärna när jag sitter vid labb-bänken och snabbt ska rita mönster för ett par enkla komponenter. - bata att såga ut en lagom fyrkant, måla på mönster och ner i badet - snabbt och enkelt.
Jag använder vanlig svart lackpenna som du hittar i bokhandeln: "Stabilo - OHpen universal - permanent"

Tredje metoden är att överföra utskrift på papper från laserskrivare direkt till okpparlaminatet... det har jag aldrig testat, men det finns en lång tråd om detta, liksom de andra metoderna.

Är det nån särskild utrustning du är tveksam över så fråga igen, men kolla gärna gamla trådar först. Där står det mesta.

Kjell & Co har också en liten guide.
Skriv svar