Lysdioder och mikrodator fixar termometern för 500 000 SEK
(låter dyrt)
Lät som en intressant lösning med 70 st separata termometer på taket som hadde sin egen kanal ner till varsin grad mellan 1949-1990. Mellan 1990-2010 hadde dom visst någon "automatiserad" lösning.
Jag gick förbi två gånger igår utan att lägga märke till något "annorlunda". Det måste väl vara ett tecken på att de lyckats bra med att behålla karraktären av den gamla termometern.
Oj, den där har jag läst om i nån nördtidning, varje grad ghade tydligen en kvicksilvertermometer som rent fysiskt slöt en krets för varje lampa vid varje grad, sen fanns det en person som gick och justerade höjden på dom där kontakterna som kvicksilvret skulle träffa
500k KR = ca 250h för en erfaren konsult, antar att det är vettigt om man gjort om systemet och samtidigt haft det estetiska kravet på att det ska se ut som tidigare, räkna dessutom med planeringen inför projektet så låter det närmast billigt..
Den är väl tilltagen i temp nedåt tycker jag.
De kunde kanske sparat in en del på att inte gå ner till -30
för det är väl sällan det är så kallt i Göteborg?
Låter snarare som en rimlig siffra, det är inte utrustningen som kostar, utan tiden att fixa till det.
För mig låter det som långt över en en årslön heltid. Vilken student som helst hade ju kunnat fixa det på några veckor. Men det är klart... på en anställd går det tio andra... revisorer, chefer, osv... som dessutom ska ha ut tre gånger mer än den som gör jobbet.
Jag förmodar att det är bara panelerna som är kvar av det gamla, all el och mekanisk installation är nytt.
Kanske det nyttjats en skylift ett antal timmar för montering.