Tvättmaskinen Larmar. Någon som kan?
Tvättmaskinen Larmar. Någon som kan?
Våran tvättmaskin LG 1280WD larmar och visar LE error "motorfel"
Har bytt Halleffekt sensorn efter tips på ett amerikanskt forum (funkade i två verkor då).
Har resistansmätt statorlindningarna 5-15 ohm alla 3 ligger på 7.95-8 0hm.
Har piptestat kablarna från panel till styrkort samt från motor till styrkort.
Har haft loss styrkortet och inspekterat "visuellt" (det enda jag duger till i detta fallet)
Den verkar fastna i programet när den skall vända trumman "sakta" fram och tillbaka. Kopplar man bort strömmen så resetas den och verkar starta igen och fullfölja, jag har även testat att hjälpa rotorn med händerna det funkar..
Kan det vara Halleffekt sensorn som gått sönder 2 gånger pga ngt? Snälla hjälp någon Mvh John
Har bytt Halleffekt sensorn efter tips på ett amerikanskt forum (funkade i två verkor då).
Har resistansmätt statorlindningarna 5-15 ohm alla 3 ligger på 7.95-8 0hm.
Har piptestat kablarna från panel till styrkort samt från motor till styrkort.
Har haft loss styrkortet och inspekterat "visuellt" (det enda jag duger till i detta fallet)
Den verkar fastna i programet när den skall vända trumman "sakta" fram och tillbaka. Kopplar man bort strömmen så resetas den och verkar starta igen och fullfölja, jag har även testat att hjälpa rotorn med händerna det funkar..
Kan det vara Halleffekt sensorn som gått sönder 2 gånger pga ngt? Snälla hjälp någon Mvh John
Re: Tvättmaskinen Larmar. Någon som kan?
har du möjlighet att byta de där givarna igen, kanske även jämföra använda givare och oanvända givare för att se om nått skiljer dem emellan.
Kan du ha glapp kontakt mellan givare och styrkort?
Kan du ha glapp kontakt mellan givare och styrkort?
Hur är kol och lager i motorn? Kan ju vara så enkelt att det faktiskt är "motorfel".
Kontakterna verkar ok jag har haft loss dom och piptestat, lagerna glappar inte och trumman rullar lätt. Det finns inga kol det är en magnetmotor med permanentmagneter i ett svänghjul runt statorn. Halleffekt givarn kostar300 om den är kass igen så är det ju ngt annat som gör att den pajar ? mvh John
Väldigt vanligt att styrkortet går på de maskinerna.
Hmmm.. Styrkortet" och hur vet jag om det är det då?(det är inget synligt fel på kortet). Nu har jag kört en rengörning med klor i maskinen. Den luktade pyton av alger eller ngt. Nu har den funkat 3 tvättar utan att larma. Men det verkar som den inte orkar riktigt ibland när den fyllt på vatten, försöker starta går knappt ett kvartsvarv stannar o vänder fram o tillbaka. Pumpar ut vatten fyller på och lyckas starta. Kan det möjligen finnas en tryckgivare som är igensatt så den fyller för mycket vatten ibland????
eller ngn som har en annan ide? Mvh John

Precis i böran av programmet så gör vå tvättmaskin typ likadant, men då "väger" den hur mycket tvätt som finns i och anpassar vattenmängd, programlängd mm efter det.
Fast vet ju inte om LG kör samma system, min är en AEG 88777 UPDATE
Fast vet ju inte om LG kör samma system, min är en AEG 88777 UPDATE
Då var det dags igen
Le error inte nog med det PE och FE error dök upp också då frugan resetat maskinen ca 8 gånger P står för pressure error och F flow det rimmar ju inte riktigt. Jag får nog plocka ner hela maskinen kolla det mekaninska. Ngn som vet hur man får loss tätningsringen innanför luckan ? måste man klippa sönder den tro?.....