Billigt alternativ till orginal AD/DC-adapter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
annerborn

Billigt alternativ till orginal AD/DC-adapter

Inlägg av annerborn »

Hej!
Jag har fått ärva en laptop. Anledningen till att jag fick ärva den är att nätadaptern försvunnit.
Jag tänkte att "det är väl bara att köpa nån generisk nätadapter på Kjell eller Conrad", men så enkelt var det inte. Datorn (en fujitsu siemens amilo D 1845) skall matas med DC 20V 8A via en mini-DIN fyrpolig hane. Jag har letat runt som sjutton, men inte hittat nån adapter som kan ge så mycket som 8A vid 20V.

Att köpa en orginaladapter är givetvis ett alternativ, men att lägga nästan en tusenlapp på en så pass gammal dator känns lite väl blodigt. Å andra sidan vill jag ju få igång datorn istället för att kasta den.

Har ni några kreativa idéer på vad jag kan använda för att skapa nåt att driva datorn med?

mvh, Nicke
Användarvisningsbild
Andy

Re: Billigt alternativ till orginal AD/DC-adapter

Inlägg av Andy »

Det är nog beräknat för att ladda batteriet samtidigt som man kör allt för fullt inkl dvd-brännare mm.
Annars med 160W blir datorn varm som ett strykjärn. Har du tillgång till ett variabelt nätaggregat så kolla vad den drar egentligen och köp adaptor efter det.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Kolla så det inte är någon ful kommunikation mellan nätdelen och datorn, har sett det på tex dell där man var tvungen att ha rätt nätdel för att den ska ladda batteriet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

har du kollat ebay ? kan finnas en ersättningsnätdel ganska billigt.

Kollade på mina fujitsu-nätagg jag hade liggandes men inget av dom var ens i närheten av sina siffror essvärre.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Elektor hade ett fint bygge för ett par år sedan med en 12V DC/DC step-up avsedd
att användas för ett bilbatteri.

http://www.elektor.com/magazines/2006/j ... 8015.lynkx
Skriv svar