OBD II eller CAN

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

OBD II eller CAN

Inlägg av Zajber »

Jag tänkte bygga/införskaffa någon form av interface för att kunna hålla koll på olika värden från bilen, en äcklig Saab 900 årsmodul 95. Utan turbo så då är det väl inte trionic som precis ALLA har hackat och mixtrat med redan.

Jag blir lite förvirrad :shock: av alla protokoll och signaltyper så jag har några generella funderingar som förmodligen behöver redas ut innan jag börjar fixa.

Det finns en kille som reversat saabs i-bus (CAN?).
http://pikkupossu.1g.fi/tomi/projects/i-bus/i-bus.html
Där han använder lawciels canusb för att ansluta till bilen, jag försöker söka efter en billigare version av denna men hittar inget vettigt.

Varför är det så hemskt dyrt att kommunicera med CAN-bussen?
Detta kanske går att lösa med någon pic som har CAN implementerat som sedan kan vidarebefordrar all rådata till en dator, troligen via rs232?
Sen en annan sak som förvirrar, söker man efter en CAN-adapter hittar man nästan uteslutande billiga OBD II adaptrar.

OBD II, går denna trafik på samma bussnät som can? Varför säljs vissa billiga obd2 med massa text om CAN annars?

Många frågor som vanligt :)
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Re: OBD II eller CAN

Inlägg av jadler »

Billigare CAN -- kanske MCP2551 (High-Speed CAN Transceiver) för 11,60 plus moms på ELFA?

Titta gärna på databladet för ELM327 för exempel. Det är en generell OBD-II-krets som med några ganska enkla kring-komponenter hanterar alla de vanliga lågnivå-protokollen som OBD kan gå över.

Jag är osäker på om din bil har OBD-II, men det kan du säkert ta reda på på någon av alla sajter med info om OBD-II.

Som jag förstått det är OBD-II ett kommunikationsprotokoll på lite högre nivå, logisk nivå snarare än elektrisk, och ett av de underliggande protokollen som OBD-II kan gå över är just CAN.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Går ODB II på samma buss som CAN? Eller är dom separerade?

Jag vill helst koppla upp mig mot CAN-bussen i bilen för att kunna styra olika saker istället för att bara läsa dom specade felkoderna som ODB omfattar.
Tror jag ska testa MCP2551an mot en pic när jag har vägarna förbi elfa, det kostar ju betydligt mindre att försöka bygga något eget som det ser ut.
ds77

Inlägg av ds77 »

Glöm inte att ta en PIC med inbyggdt CAN bara.
*L.R*

Inlägg av *L.R* »

Man läser ut felkoder via CAN-bus i många fall. Två av stiften i OBD-uttaget är can-ledningarna. (stift 6 och 14 har jag för mig)

Förr använda med K och L-ledning(stift 7 och 5) . Vet inte hur det protokollet såg ut.

I-busen på saab har jag för mig använda samma protokoll som CAN.

Det skiljer sig åt mellan bilmoddeller hur de satt upp de olika nätverken. Men gemensamt brukar vara att instrumentet är kopplat till alla bussar.

Om jag får din mail kan jag skicka över några intressanta PDF'er i ämnet.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

*L.R*: Jag skulle också vara intresserad av de pdf:er du nämner.

Zajber: Som sagt är CAN en lägre nivå, och OBD-II en högre. Tänk Ethernet och IMAP, ungefär. Det är möjligt att din bil kan prata OBD-II på CAN-bussen, om den är tillräckligt ny för att alls prata OBD-II. Finns en OBD-II-kontakt?
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Jodå visst finns det en ODB II kontakt.

Jag har en PIC som snackar CAN 2.0 är det 2.0 som är "standard" i automobilvärlden, eller är det en senare version. Om så, är dom bakåtkompatibla?
Så att koppla PIC:en direkt i kontakten är inte så smart? Man bör sätta en nivåreglerare (MPC2551) mellan?
Skriv svar