Nybörjartips för självstudier i elektronik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
toymaker

Nybörjartips för självstudier i elektronik?

Inlägg av toymaker »

Hej
Har någon tips på bra litteratur för självstudier i elektronik? Läste lite grunder i början på 1980-talet men det mesta är väck. När jag nu börjat använda CNC-teknik har intresset återuppväckts, men jag har kunnat konstatera att det finns för stora luckor i grundkunskaperna :vissla:
Har någon tips på några enkla byggsatser som hjälper mig att förstå hur saker och ting fungerar så skulle jag vara tacksam. Beställde en "light following robot"-byggsats (har in fått den än) men jag har en svag aning att den kanske kan vara lite för avancerad i detta skede.
Målet är förstås att nångång i framtiden inte behöva kalla på en reparatör som kostar 150€/h varje gång det blir krångel med maskinen :mrgreen: Kanske också bygga egna applikationer för byte av arbetsstycke e.dyl. Men som sagt, först måste min egen mjukvara uppdateras.
Någon?

Christer
http://www.kyltti.fi
http://www.woodentoys.fi

Rubrik var "Nybörjartips?"
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Nybörjartips?

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

ta en runda till biblioteket och kolla vad dom har och se vilken nivå som passar dig, och vilken inriktning

sedan så kan du nog få bättre tips på vad som är lämpligt
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Hej och välkommen!
Jag håller med grym, biblioteken är bästa startpunkten. Själv har jag också lärt mig otroligt mycket bara genom att hänga här. Med saker man hittar på nätet får man ta det litet försiktigt, det finns en hel del mindre lyckade konstruktioner och kopplingar där
toymaker

Inlägg av toymaker »

Jahapp
Nu har jag varit till bibban och sökt liieratur för nybörjaren, hittade bl.a teknos "24 elektronikkonstruktioner" från 1975!! De flesta andra böcker i ämnet verkar vara ungefär lika gamla, det har ju inte hänt så mycket inom området sen dess :badgrin: Verkar som jag behöver lite tips för bibliotekets räkning för de lovade köpa in om jag kommer med tips.
När jag började söka komponenter för experimenten i boken så kom jag in på sidor som "vintage electronics" o dyl. :mrgreen:
Var hittar jag följaktligen nyare experimentprojekt, de behöver ju inte vara avancerade bara komponentlistan är färsk.
Byggsatser är i o för sig bra men det kommer inte med nån djupare förklaring om varför saker och ting sker.

Christer
http://www.skyltar.fi
http://www.woodentoys.fi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Nu är de böckerna på engelska men det finns en hel serie liknande.

Bild
toymaker

Inlägg av toymaker »

Finemang
beställde den bums på adlibris bara 16,70€ :bravo:

Christer
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Nybörjartips för självstudier i elektronik?

Inlägg av 4kTRB »

Fast det kan tänkas du behöver en del grundläggande men byggen
är så klart lärorikt att hålla på med.

http://www.amazon.co.uk/Mechatronics-Ev ... pd_sim_b_6
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Av kommentarerna att döma så ska det här vara en bra bok.

Bild

http://www.amazon.co.uk/Make-Electronic ... pd_sim_b_5
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Kan varmt rekomendera bokserien "elektronik för alla". Tror det finns åtta böcker i serien. Har lärt mig en hel del från dem. Verkad dock svåra att köpa numera.
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bachler »

Det jag känner efter att ha läst denna tråd är att jag skulle vilja veta om det finns några bra saker att läsa/titta på på nätet som motsvarar böckerna som det tipsats om?
Jag tänker på tex. (bra) videokurser eller liknande på youtube. Har själv tittat på en del på youtube men känner att antingen så är dom för avancerade eller så är dom för "basic" för mig. Detta gäller både generell elektronik såväl som programmering och microprocessorgrejer. Jag är i något slags mellanstadie.

För att tillföra tråden något så måste jag delge något som jag insett, "att veta hur man gör något är inte samma sak som att ha gjort det". Nu kan säkert många tycka det är den självklaraste saken i världen, men JAG har iaf suttit fast i någon tankegång som är i stil med "ja, men detdär vet jag ju hur det funkar, behöver inte bygga en såndär". Jag försöker ändra på det genom att verkligen genomföra små enkla projekt.
Nu till poängen; Gör massor med små löjliga projekt, det är det allra bästa sättet att lära sig på. (utöver att plugga på teorin)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kom bara ihåg att de allra flesta har en lång väg att vandra
innan de blir varma i kläderna, speciellt när det gäller analog-elektronik.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kom att tänka på att jag har en låda "Den Lille Elektrikern" som
faktiskt kan vara riktigt lärorik om man nu vill få känsla för vad
elektroner och magnetism innebär. Har inte labbat med den sedan
jag fick den som liten och har inte utfört alla experiment heller.

Lådan jag har innehåller samma prylar men locket har annat motiv.

Bild
toymaker

Inlägg av toymaker »

Hej
Köpte en liknande lådda (fast nyare) åt dottern för ett par jular sen och hjälpte henne också med diverse projekt, också bra.
Som liten rev jag ju alla gamla radioappatater jag kom över(har förstått att detta varit en rätt vanlig ingång till elektroniken för många)- Samtidgt som kära mor rev sitt hår över hur det såg ut i mitt rum och över att jag kanske skulle ha ihjäl mig med alla experiment, som ofta inbegrep ström direkt ur dom två hålen :vissla: Jag tycks tydligen vara rätt strömtålig eftersom jag lever trots alla stötar jag fick.
En tid hade vi nåt överslag i elkopplingarna i vårt hus så att hela plåttaket var elektrifierat, det gav en extra kick när vi lekte indian & cowboy runt huset-man fick en rejäl stöt när man rörde stuprännorna om man var barfota :mrgreen:

Christer
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

The Art of Electronics av Horowitz och Hill är utmärkt. Dock är avsnittet om mikroprocessorer en aning förlegat, men den biten är ju också svår att hålla up-to-date. En trevlig detalj är att de ger exempel på "bad circuits" för att visa hur man _inte_ skall göra.

En tredje utgåva skall visst vara på gång RSN
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

När jag läste några kurser på Umeå universitet var det "Boylestad - Introductory Circuit Analysis" och "Floyd - Electronic Devices" som gällde. Bra böcker båda två... fast på engelska.
Skriv svar