Trådgnist

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Thomas H

Trådgnist

Inlägg av Thomas H »

Hittade denna http://www.blocket.se/vasterbotten/Brot ... m?ca=2&w=1 priset var dock rätt högt men det är ju en förhandlings fråga. Pratade med dom och det skall finnas seriell port på den kan man då köra Mach 3 istället för dos programeringen?
Thomas
Mora Trådgnist AB

Re: Trådgnist

Inlägg av Mora Trådgnist AB »

Törs man fråga hur högt priset låg?
Priserna på begagnade trådgnistmaskiner kan variera oerhört mycket...
Thomas H

Inlägg av Thomas H »

dom begärde 25 för den men det är ju en gammal maskin och rätt liten men till mina behov räcker storleken (vapen) men om man kam köra Mach direkt genom serieporten så finns ju även en möjlighet med en 4 axel
Thomas
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du kan inte köra med Mach3 på det viset, men det finns väl en möjlighet att bygga om maskinen till Mach3 styrning. Hur den är funtad bakom plåtarna har jag ingen som helst kläm på, dvs om den har stegmotorer eller servon och hur det hela styrs. Klart intressant storlek på maskin.
Mora Trådgnist AB

Inlägg av Mora Trådgnist AB »

Jag kan tyvärr inte ge nåt svar på det, jag har ingen erfarenhet av varken mach 3 eller brother. Men priset ska du kunna få ner en hel del tycker jag. 25' är inte helt hutlöst men jag tror inte de får den såld för det någon annan stans.
Thomas H

Inlägg av Thomas H »

tecno skrev:Du kan inte köra med Mach3 på det viset, men det finns väl en möjlighet att bygga om maskinen till Mach3 styrning. Hur den är funtad bakom plåtarna har jag ingen som helst kläm på, dvs om den har stegmotorer eller servon och hur det hela styrs. Klart intressant storlek på maskin.
Skall åka och kolla på den så jag tar några kort så kan kanske ni som begriper er på sådant tala om vad det är för grejor. Men vist storleken är ju bra.
Thomas
Thomas H

Inlägg av Thomas H »

Mora Trådgnist AB skrev:Jag kan tyvärr inte ge nåt svar på det, jag har ingen erfarenhet av varken mach 3 eller brother. Men priset ska du kunna få ner en hel del tycker jag. 25' är inte helt hutlöst men jag tror inte de får den såld för det någon annan stans.
Jag tvivlar själ på att dom får de pengarna för den
Thomas
Thomas H

Inlägg av Thomas H »

Så nu har jag varit och kikat på den men utan att skruva isär täckplåtar så var det inte möjligt att se något men den har gått i produktion så den är välanvänd. Får fundera på saken över helgen.
Thomas
Thomas H

Inlägg av Thomas H »

En fråga till de som varit med länge ;-) eller som vet ändå på en gammal dos maskin som har seriellport skulle man kunna köra direkt från ett cam program? för de grejor som jag kommer att göra inledningsvis så räcker ritmöjligheterna i cam. Givet att det finns en postprocessor till den gammla maskinen.
Thomas
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag förstår inte varför DOS är ett måste?
Har styrsystemet RS232-port, går det väl att tanka programmet med vilket terminalprogram som helst?

Även om du inte hittar exakt rätt postprocessor, brukar det gå att handeditera programmet efteråt, om det är mindre korrigeringar som behövs.
Det förutsätter givetvis att styrsystemet pratar ISO-kod.(G-kod)
Thomas H

Inlägg av Thomas H »

Jag förstår inte varför DOS är ett måste?
Har styrsystemet RS232-port, går det väl att tanka programmet med vilket terminalprogram som helst?
Dos är inte ett måste om jag kan rita och köra direkt ifrån ett cam program så vore det opitimalt! RS232 port är det den jag trodde var seriell port?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du kan ju inte "köra" direkt från Cam-programmet.
Cam-programmet genererar en fil med G-kod, som du sedan tankar in i styrsystemet via serieporten.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

om jag kan rita och köra direkt ifrån ett cam program
Thomas, arbetsgången är att du ritar i CAD och sedan bereder du i CAM så du får G-kod. Den genereade filen för du sedan över med t.ex ett terminal program som tidigare sagts. Sen finns det ju undantag eller ska man säga CAM program med 'terminal' funktioner inbyggda.

Det som ju är mest intressant är OM den kan läsa G/ISO-kod, om inte så är du ju tvungen att använda befintligt program i DOS eller att du bygger om/moderniserar maskinen.

mvh tecno som även är tecno på Robsoft
Thomas H

Inlägg av Thomas H »

säter skrev:Du kan ju inte "köra" direkt från Cam-programmet.
Cam-programmet genererar en fil med G-kod, som du sedan tankar in i styrsystemet via serieporten.
Fel av mig det var ett antal år sedan man höll på.
Det som ju är mest intressant är OM den kan läsa G/ISO-kod, om inte så är du ju tvungen att använda befintligt program i DOS eller att du bygger om/moderniserar maskinen.
tror att den läser g kod men jag fick ett tele nummer till de som har servicen på dessa maskiner, men fick inte tag på rätt person idag men skall ringa honom på mån. Bara att hålla tummarna det hade varit guld att ha en trådgnist.
Thomas
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

En sådan har jag jobbat med, trevlig maskin för enklare småjobb.

Man programmerar den med G-kod. Multi DNC har jag för mig att jag använde för att föra över vi den seriella.
Skriv svar