Nexa + AVR

Berätta om dina pågående projekt.
anda

Nexa + AVR

Inlägg av anda »

Tjo!

Har suttit och pillat med ett litet projekt på sistone. Tanken är att det ska bli ett pc anslutet nexainterface som när jag har råd med en vettig hemmaserver ska kunna styra en drös lampor.

Hårdvara
1 st Nokia CA-42 datakabel
1 st Avr atmega88 ( Lite overkill men det är vad jag har hemma)
1 st 433MHz sändare
1 st 433MHz mottagare

Varför CA-42 kabeln? Jo för att det är den billigaste usb-uart interfacet som finns (dealextreme 4.5$) . Moddar man den lite får man även spänningsmatning från usbporten.

Vad är gjort?
Avrkod för att skicka nexakommandon
Avrkod för att ta emot kommandon från en nexafjärr
Moddad CA-42

Vad återstår?
Steg 1
Snygga till koden för mottagning, just nu gör den rätt ibland.
Få både mottagning och sändning att snurra på megan samtidigt, just nu är det två separata projekt.
Få full sving på dimningen jag når inte riktigt upp till full styrka med min dimning
Snygg låda
Utvärdera öppenkällkodsprojekt för hemautomation och därefter integrera min modul.

Steg 2
Byta ner sig till Attiny eventuellt men det ska vara lite struligt med att kompilera c för den har jag läst någonstans.
Fler givare och protokoll. Tex någon trådlös tempsensor eller nexas brandvarnare.
Snygga till koden och släppa den fri under GPL

Vad har varit knepigt?
Nexa infon finns i stora drivor men på flera olika ställen. Wikisidan om nexassjälvlärande(den hårdvara jag har) har varit oumbärlig. Det tog några försök och lite pill med tidskonstanter för att få till rätt signal. Det som inte står där att varje kommando upprepas 4 gånger och att det är en paus på 10 ms mellan varje upprepning hade hjälp oss utan logikanalysator och digitalt oscilloskop.
Att det innan varje kommando skickas en sync som består av en hög(200 us) och låg(1250us) hade också hjälpt.

Ett par bilder
Bild
Moddad ca-42 modul. Den oranga kabeln i överkant har jag lött fast vid matningen. Det fanns två oanvända sladdar i kabeln så det blev synnerligen enkelt.

Bild
Uppkopplingen
Användarvisningsbild
jesper

Re: Nexa+avr

Inlägg av jesper »

Wikisidan om nexassjälvlärande(den hårdvara jag har) har varit oumbärlig. Det tog några försök och lite pill med tidskonstanter för att få till rätt signal. Det som inte står där att varje kommando upprepas 4 gånger och att det är en paus på 10 ms mellan varje upprepning hade hjälp oss utan logikanalysator och digitalt oscilloskop.
Att det innan varje kommando skickas en sync som består av en hög(200 us) och låg(1250us) hade också hjälpt.
Men det har du varit inne och uppdatera nu, eller hur?
anda

Inlägg av anda »

Självklart
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Intressant projekt! Är det denna du använt? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.45715

C är inga problem med en ATTiny, men ska man använda typ 13, 2313 eller 25 kanske man ska hålla sig borta från flyttalen.
anda

Inlägg av anda »

Ja det är en sån. Man fick modifiera den lite för att även få matningen från usb.

Som det visade sig var det nog inte processorns fel. Det verkar som avrdude+stk500+linux och "något större filer" inte passar. Satt och svor ett par timmar för jag konstant fick verification error sen så testade jag på en windowsdator och kunde då med avrdude utan problem programmera chippet.

Som ett led i felsökningen bytte jag till mega88 och har inte kommit mig för att byta tillbaka igen.

Det intressanta är att mindre hexar går att programmera alldeles utmärkt under linux men inte större.

Men en windowsinstans i virtualbox med usbstöd och delad mapp gjorde att jag kunde fortsätta utvecklandet i linux.
jbulow

Inlägg av jbulow »

Har du någon länk till wiki-sidan med nexa-detaljerna?
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Annars går det bra att söka på Wiki'n också ;)

http://elektronikforumet.com/wiki/index.php?search=nexa
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Nice projekt. Och för de som inte orkar bygga dessa kan jag hinta att det kommer sådanna i affären inom kort. Dvda färdig sändare/mottagare i en och samma enhet.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Spännande, vem är tillverkare av dem då? Plus vad för pris kan tänkas att det sätts på dem?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Det är Telldus som tagit fram den med. Den är dock inte hundra färdig ännu men den verkar lovande. (Sitter på en själv och testar) Priserna vågar jag inte svara på men någon hundring mer än Tellsticken. Dock under tusenlappen har jag för mig. Så tyvär är det en hel del pengar.

Ledsen för ot i tråden!

Jag är också sugen på att göra egen just pga av att man kan spara lite och att man kan lära sig lite mer. Men tiden :humm: Så kommer helt klart följa denna tråden.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Finns väl inge orsak att vänta.
Finns hur mycket som helst små kort med kretsar från Nordic VLSI, ChipCon eller varför inte Analog Devices flexibla ADF7020.
Dessutom avsevärt billigare än Tellstick.
Hittar man inget som passar direkt är det ju enkla kort, endast ett fåtal komponenter.
Har tidigare själv gjort ett antal olika kort med "gamla" nRF401, testade även med ett sånt då jag gjorde koden för NEXA brytarna.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Nu pratar jag väl kanske för en väldigt liten del av EF, åtminstone mig själv..
Men alla kanske inte är så påhittiga som vissa :roll: *pekar på jesper, anda +många fler* :D
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Det är väl egentligen inte en fråga om att vara särskild påhittig.

Detta är ju (även om man vissa gånger undrar :vissla: ) ett elektronikforum, och att göra en 433 MHz transceiver med dagens integrerade kretsar är en rätt enkel match.
Kräver inget speciellt påhittande, utan "bara" att titta i ett datablad.

Sen, om man inte håller på med elektronik på den nivån, eller inte har möjlighet att göra ett eget kort (eller köpa), så är det självklart en annan sak.

Tellstick'en är självklart en mer "polerat" produkt, med någon form av mjukvara till, tror jag. Säkert enklare för vissa än DIY.

Men ofta VILL man ju bygga själv, bara för att det går (eller inte ha skittråkigt) ;-)
anda

Inlägg av anda »

Personligen skulle jag nog kalla det nyfiken.

Om ett par veckor blir det fortsättning på detta projekt. Har gjort klart ett annat projekt och är nästan klar med det jag gör nu. Sen att jag även slutat plugga och börjat jobba har menligt inverkat på min tid över till mina projekt.

Att det finns färdiga lösningar visste jag när jag började, men det finns inget som går upp mot att ha gjort något själv.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Fördelen är ju att man får det precis som man själv vill ha den! :)
Skriv svar