Har suttit och pillat med ett litet projekt på sistone. Tanken är att det ska bli ett pc anslutet nexainterface som när jag har råd med en vettig hemmaserver ska kunna styra en drös lampor.
Hårdvara
1 st Nokia CA-42 datakabel
1 st Avr atmega88 ( Lite overkill men det är vad jag har hemma)
1 st 433MHz sändare
1 st 433MHz mottagare
Varför CA-42 kabeln? Jo för att det är den billigaste usb-uart interfacet som finns (dealextreme 4.5$) . Moddar man den lite får man även spänningsmatning från usbporten.
Vad är gjort?
Avrkod för att skicka nexakommandon
Avrkod för att ta emot kommandon från en nexafjärr
Moddad CA-42
Vad återstår?
Steg 1
Snygga till koden för mottagning, just nu gör den rätt ibland.
Få både mottagning och sändning att snurra på megan samtidigt, just nu är det två separata projekt.
Få full sving på dimningen jag når inte riktigt upp till full styrka med min dimning
Snygg låda
Utvärdera öppenkällkodsprojekt för hemautomation och därefter integrera min modul.
Steg 2
Byta ner sig till Attiny eventuellt men det ska vara lite struligt med att kompilera c för den har jag läst någonstans.
Fler givare och protokoll. Tex någon trådlös tempsensor eller nexas brandvarnare.
Snygga till koden och släppa den fri under GPL
Vad har varit knepigt?
Nexa infon finns i stora drivor men på flera olika ställen. Wikisidan om nexassjälvlärande(den hårdvara jag har) har varit oumbärlig. Det tog några försök och lite pill med tidskonstanter för att få till rätt signal. Det som inte står där att varje kommando upprepas 4 gånger och att det är en paus på 10 ms mellan varje upprepning hade hjälp oss utan logikanalysator och digitalt oscilloskop.
Att det innan varje kommando skickas en sync som består av en hög(200 us) och låg(1250us) hade också hjälpt.
Ett par bilder
Moddad ca-42 modul. Den oranga kabeln i överkant har jag lött fast vid matningen. Det fanns två oanvända sladdar i kabeln så det blev synnerligen enkelt.

Uppkopplingen