Hjälp att mäta upp lasereffekt?

Användarvisningsbild
PeterH

Hjälp att mäta upp lasereffekt?

Inlägg av PeterH »

Är det någon av er forumister som har tillgång till utrustning för att kunna mäta upp effeketen på en laser runt 100mW? Jag behöver klassificera lasern för att veta verklig effekt (säkerhetskrav). Jag har skickat frågan till HCB här i forumet men passar på att fråga om någon annan har nödvändig utrustning om det visar sig att HCB ine kan hjälpa mig...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Hälp att mäta upp lasereffekt?

Inlägg av hcb »

Besvarat :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

:tumupp: Suveränt!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har också grejer om HCB inte kan, skulle kunna skicka upp dom om det behövs.
Coherent senor och mätförstärkare som avläses med multimeter eller oscilloskop.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Visst har det varit en tråd om denna utrustning i forumet tidigare :humm: Fanns det underlag för att bygga själv eller var det köpa färdigt som gällde då... Får leta upp tråden helt enkelt :mrgreen:

Edit: *suck* va less jag blir på forumets sökmotor... Jag kommer inte ihåg exakt vad rubriken var och inte heller nåra unika ord från inläggen :doh: Jag har då provat med "mäta effekt på laser", "laser multimeter", "laser MM" (eftersom jag har ett svagt minne av att MM var med i tråden), "laserffekt", uteffekt" och säker några till, men man kommer inte i närheten med forumets träffar :( Jag har upplevt detta flera gånger förut, och då har jag varit säker på vissa ord i tråden men lik förbannat får man inte träff på tråden man söker...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag fick precis samtal från Strålskyddsinstitutet och fick då veta att man kan göra en beräkning över vilket gränsvärde som uppnås baserat på avståndet till lasern och annat, vet någon av er hur man räknar (eller har bra info) om hur en MPE-beräkning går till? Kan någon av er lasergurus hjälpa mig att beräkna baserat på följande data eller behövs mer?

- Laser placerad ca: 4 meter över golv
- Laser passerar genom lins för att skapa linje
- Lasereffekt 10-100mW (beroende på hur stark som behövs)
- Grön laser
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Laserdioden gav på pricken 100 mW i kallt (rumstempererat) tillstånd med 3V drivning. Med ökande värme sjönk effekten till cirka hälften.
Edit: <15 mW IR vid ca 80 mW totalt.
DSC00033.JPG
DSC00034.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag passar på att tacka H-C igen för att han ville hjälpa mig att mäta upp min laser, nu gäller det väl kanske att hitta ett lämpligt IR-filter för att skydda sig lite :D
Skriv svar