Nybörjartips önskas, 24h timer som triggar servo

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
FreddanGTR

Nybörjartips önskas, 24h timer som triggar servo

Inlägg av FreddanGTR »

Har snokat runt lite här och nu är det dags för mitt första inlägg :)

Skulle vilja ha lite tips och och möjligtvis kan det behövas lite hjälp på vägen.
Har ingen större koll på vad det blir för svårighetsgrad på detta projekt eftersom jag inte har någon större erfarenhet av liknande saker.
Dock anser jag mig själv som rätt teknisk, inte helt ovan med lödkolven och har programmerat en del i ett par olika språk tidigare.
Är väl inte helt borta bland dom elektroniska komponenterna men heller ingen expert.

Nu till mitt mål..

Tanken är att få till en timer som håller koll på vilken tid på dygnet det är, samt att vid en given tid få ett servo att röra på sig. Egentligen en helt vanlig klocka med väckningsfunktion, bara att jag byter ut alarmsignalen mot servorörelsen. Sen ska det hela upprepas samma tid ett dygn senare.

Det ska dessutom drivas på batteri (med fördel något som borde ge nånstans kring 6V, 4 st AA kanske?)
Eftersom det drivs av batteri så vill jag givetvis att det hela ska bli så strömsnålt som möjligt.

Sätter jag ribban lite högt för ett nybörjarprojekt? Nåja, det ska vara lite utmaning och så blir det en bättre morot när jag vet att jag kommer ha användning för prylarna sen.

Så, vad behöver jag då för att bygga ihop det här?
En mikroprocessor som kan hålla koll på allt? Någon speciell typ som lämpar sig för ändamålet? Kikade lite på PIC-sakerna som det verkar finnas gott om på både elfa och kjell, men vet som sagt inte vad som är bäst för min del.
En display som kan visa tiden? Kanske inte det optimala eftersom det ska vara snålt pga batteridriften men den kanske kan stängas av efter en viss tids inaktivitet. Eller finns någon bättre lösning?
Två tryckknappar, en för att ställa tiden och en för "larmet"?
Använder man någon typ av relä eller liknande för att bryta strömmen till servot?

Vad mer i komponentväg kan behövas, antagligen ett gäng motstånd, dioder och annat som jag inte tänkt på?

Någon som sitter på en bra länk till något väckarklocksprojekt som man kan få lite tips och exempel på programmeringen från?
Googlade efter lite diy artiklar och sökt runt här på forumet men hittade inget vettigt.

Det blev en lång text, hoppas ni orkar läsa och att det inte blev för rörigt (det är det nämligen i mitt huvud just nu :P)

/Fredrik

Edit: Är medveten om att det finns digitala timers som man kan slakta men då känns det lite som att det jag vill lära mig faller bort..
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Nybörjartips önskas, 24h timer som triggar servo

Inlägg av Icecap »

Välkommen!

Egentligen är det ganska enkelt. Den stora energiboven kommer att vara RC-servot men med en transistor kan man stänga av detta när det inte behövs.

Sedan är det frågan om noggrannheten och då svarar du INTE "så bra som möjligt" då det är ett synnerligt inexakt och dyrt svar. Vill du ha det "ganska hyggligt" finns det en DS32KHZ som klocka, då får du en noggrannhet på ±1 minut/år.

Nästa steg är: hur ska du kunde ställa tiden utan att ha display/knappar? Jag ser fler sätt men jag vet ju inte vad som passa dig.
Ett display drar ström vilket passar dåligt med batteridriften.

Själva servo-pulsandet är inget större problem, jag antar att det är en fast sekvens som ska köras.
FreddanGTR

Inlägg av FreddanGTR »

Tack för svaret!

Att servot kommer vara det som förbrukar mest batteri hade jag nästan räknat med men det ska ju bara göra en rörelse fram och tillbaka / dygn. I ett senare skede får jag väl göra ett litet test med hur många tillslag som kan göras på en laddning.

"Ganska hyggligt" skulle nog räcka alldeles utmärkt, det kan skilja mer än så på ett år utan att det gör något. Batteriet lär väl ta slut innan tiden hinner ändras så värst mycket. Men det kanske går att lösa med något backupbatteri som gör att klockan fortfarande hålls inställd på rätt tid?
Hur som helst så är jag nöjd så länge det fungerar bättre än den billiga digitala timern jag hade en gång i tiden som drev iväg flera minuter / vecka. Kan ju ha haft att göra med placeringen i det ouppvärmda utrymmet som blev väldigt kallt vintertid. Efter en snabb googling så borde kylan inte vara några problem för denna lilla DS32KHZ som du tipsat om.

Önskemålet är att tiden och "larmet" ska kunna ställas in på själva apparaten.
Tanken med en display var att låta den stängas av efter någon minuts inaktivitet.

Tar mer än gärna emot tips på hur tidsinställningen kan göras på något bra och energibesparande vis.
Kan det till och med vara enklast att bara bygga ihop en timer som räknar ner 24 timmar och sen utför det den ska göra för att sen borja om igen? Känns visserligen som en lite trist lösning..

Servot ska bara göra en rörelse fram och sen tillbaka till utgångsläget.

Slutligen så kan jag tillägga, som någon kanske listade ut redan när jag skrev om den gamla dåliga timern, att allt ska sitta utomhus och kommer att behöva kapslas in i någon bra låda. Enbart servots "arm" behöver sticka ut utanför.
Men det projektet känns inte så svårt och ligger ju en bra bit framåt i tiden.

Är det något mer jag missat att tänka på såhär i planeringsstadiet kanske?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du kan ju använda ett enkelt textbaserat LCD-modul, de kostar ganska lite och är enkla att jobba med och du kan koppla så att du kan stänga av det, då förbrukar det inget. När du stänger av det är det bara att dra datalinjerna till '0' också.

Men det finns ett annat, mer presserande. problem då: spänningen.

PIC är inte så glada för högre spänningar än 5V och 4 st 1,5V ger 6V, alltså behövs en LDO spänningsregulator som inte har för stor egenförbrukning.

Servoens förbrukning är inte stora boven i detta om du stänger av matningen till det "mellan varven". Säg att det är på 1 minut var 24 timme, då kan det å andra sidan dra kanske 50mA i snitt (bara för att ta ett tal).

Slagit ut över de 24 timmar blir det ~35µA vilket motsvarar ungefär LDO + PIC + DS32KHZ.

Om man antar att dessa batterier är AA-storleken innehåller de kanske 2Ah så med kanske 100µA förbrukning ska de hålla ung. en månad.

Se till att ha en SuperCap (som tål spänningen) över batterierna, det förlänger deras levtid kännbart, kombinationen kommer då inte att "dyka" i spänning speciellt mycket när batterierna börjar bli trötta varför det hela kommer att fungera i längre tid.
FreddanGTR

Inlägg av FreddanGTR »

Det känns lite som jag börjar få någorlunda koll på vilka saker som behövs, sen återstår bara att lyckas koppla allt rätt och inte minst programmera eländet.. Nåja.. friskt kopplat, hälften brunnet eller vad man brukar säga :)

Det jag däremot inte är helt på det klara med är hur strömmen ska brytas till både LCD och servo när det inte används, är det en ren programmeringssak eller använder man relän eller liknande för att åstadkomma det?

Jag hade tänkt att köpa ett PICkit2 för att leka lite med innan jag sätter igång med det här på allvar, där ingår det ju en PIC16F690, skulle den lämpa sig för det här projektet eller finns det ett bättre alternativ? Kanske någon som har mindre strömförbrukning eller nån annan fördel?

Har dessutom letat lite för att hitta någon startkit med komponenter som kan vara "bra att ha" för att komma igång lite lättare.
Kan det vara så att någon kan ge lite tips om vad som bör ingå i en "grundsats"?

Tackar ännu en gång för hjälpen, det kommer säkert fler funderingar om ett tag igen.

Edit: läste visst lite slarvig forut, såg precis att du skrivit att man kunde använda en transistor för att bryta strömmen till relät. Gör man likadant för LCD'n?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Att bryta strömmen till display och servo gör du med hjälp av transistorer. Bäst är troligtvis att bryta på "plus" sidan - och samtidigt låta datasignaler till enheterna vara Hi-Z (hög-impedans. Det blir de om man programmerar dem som ingångar) annars riskerar du att ström går via datasignalerna in i displayen.

Displayen behöver ju bara vara igång när du trycker på en knapp (och med automatisk avstängning t.ex 1 minut senare - detta styr du helt med programvara).

Om du ska ha två knappar bör du kanske istället göra så:

knapp A = select. du väljer vilken siffra du ska ställa in. klocka: tim - min - sek, alarm: tim - min - sec - eventuellt datum på samma sätt... För att "aktivera" ändring av tid eller alarm kan du t.ex ordna så att du måste hålla ner select-knappen i 2 sekunder - på så vis undviker du oavsiktliga ändringar.

knapp B - stega upp valt värde med 1.

Så då har du två "tillstånd" för knapp-funktionen

(1) "vilar"... kort tryck på någon av knapparna tänder displayen. långt tryck på "select" ändrar tillstånd till 2.

(2). "time/alarm set. Som beskrivits ovan. tillstånd 2 övergår till tillstånd 1 efter en minuts inaktivitet (samtidigt som displayen släcks igen)

Sen kan man ju tänka sig att displayen ska tändas automatiskt och visa tiden då servot går igång. så slipper man trycka på en knapp om man vill se tiden.
FreddanGTR

Inlägg av FreddanGTR »

Inte helt tokiga idéer, låter som det skulle kunna bli något av det här i slutändan.

Vad bör ett "startpaket" för den som vill komma igång och experimentera lite innehålla för komponenter då?
Motstånd, dioder, transistorer, regulatorer och annat i lämpliga modeller?
Vet någon om det redan finns ett färdigt kit att köpa till en vettig peng nånstans?

För att svara lite åt mig själv och kanske få igång någon form av rådgivning ang. detta så klistrar jag in den här länken:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... x&cPath=22

Vad av detta är "bra att ha" och vad är mindre nödvändigt när man som i mitt fall vill börja med ett lite mindre projekt som det här.
Som sagt, tips om vart och vad som rekommenderas.
Slutligen, vart någonstans hittar jag en DS32KHZ någonstans?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

KÖPA HÄR

Ett mindre LCD, t.ex. ett 16x2 finns i mängder lite varstans, Tradera t.ex. och sannolikt är det någon här som har till en billig peng.

En PIC av lämplig storlek, gärna en MicroPower som just är för att det ska vara snålt med strömmen.

Svårast är kanske att hitta en LDO som inte drar för mycket egen-ström.

Ett par 100nF keramiska kondensatorer är bra som avkoppling, en programmeringsenhet är bra också, ELFA säljer PICKit2 billigt.

Färdiga kitt säljs knappast, inget som är lämpligt för ditt behov fast PICKit2 (73-344-18, 299:- + moms) har med ett lite kretskort med en PIC på, den kan kanske vara ett startpunkt.

Du behöver ingen transistor för att bryta strömmen till LCD-modulen, det använder så lite att en PIC-utgång enkelt kan driva den, avkoppla bara med en 100nF kondensator.

Servon behöver du dock bryta strömmen till "på riktigt", en NPN och en PNP-transistor ger det rätta sättet, 3 motstånd behövs också.

Men om du börjar med PICKit2 med lilla kretskortet till, testar att blinka en lampa (finns på) och sedan kanske fixar en styrning av servon, då kommer det mesta att lösa sig eftersom.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Innan du bestämmer vilka komponenter du ska köpa kan det vara bra att göra ett schema.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om du vill ha en kombinerad LCD-och-knapp "frontpanel" så kan jag skicka
en som på bilden. LCD är inte bakgrundsbelust, men det kanske är
ett mindre problem eftersom du vill ha låg strömförbrukning i alla fall.
Den innhåller en 16x2 LCD och fyra knappar färdigmonterat på ett kort.

Maila en adress om du är intresserad så skickar jag en...
(Alltså inte processorkortet som ligger uppe till vänster på bilden!)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Den var ju snygg :tumupp:
FreddanGTR

Inlägg av FreddanGTR »

@Icecap: Hade inte tänkt att exakt dom sakerna jag behöver finns i ett färdigt paket, utan vad jag kanske trodde fanns var något i stil med det jag länkade till och så hade det inte gjort så mycket om det blev lite gott och blandat över som man kan ha nytta av i framtiden.
Men det kanske är bättre att köpa bara det jag behöver när jag kommit så långt att jag vet det.

Ett PICkit2 är i alla fall beställd så jag kan börja leka lite.

@jesse: Jag som vill ha en färdig fungerande timer direkt ;) Nä, du har nog rätt.. Kanske kan vara bra att göra ett litet schema och kanske även lägga ut det här så man kan få ännu mera feedback innan man börjar bygga ihop något.
Sen kan ju ni som har lite erfarenhet skrika till i förväg om det är något som ser helgalet ut.

Finns det möjligtvis något trevligt program (gärna gratis) där man kan rita scheman? Annars får man väl ta till penna och papper.

@sodjan: Kan eventuellt vara av intresse, då kanske jag kan skicka ut några hemliga morsekoder med lysdioderna också :wacko: , har inte bestämt mig riktigt ännu men du får gärna tala om hur mycket du vill ha för den?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag använder Kicad. Det är bra.
Läs gärna informationen här så kommer du igång bättre:
Tutorials for KiCad
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> men du får gärna tala om hur mycket du vill ha för den?

Det enda jag vill ha är det jag bad om, en adress mailad
så att jag vet vart jag ska skicka den.
FreddanGTR

Inlägg av FreddanGTR »

@sodjan: Jag har redan tackat dig en gång tidigare men vill även här visa min tacksamhet !
Det är långt ifrån alla som ger bort saker okända personer, jag fick ju inte ens betala för brevportot :bravo:
Idag låg displayen i brevlådan så nu börjar det dra ihop sig, måste bara läsa på lite till och fortsätta framåt i PIC-kurserna så ska den snart komma till användning.

Kan jag någonstans se vad dom olika pinnarna på displaykortet är till för?
Skriv svar