Allmän pcb design?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Allmän pcb design?

Inlägg av ghost_rider »

Är helt grön på pcb design o skulle gärna vilja lära mig mera. Som till allt annat så måste det finnas vissa designregler på hur saker o ting skall göras. Någon bok eller liknade som nån kan rekomendera?

En annan sak jag undrar är , jag håller på att cadda ett kretskort som skall vara till min robot, men för att få rätsida på det måste jag veta en av dessa designregler.
Saken är den att signalen 's' ska förstärkas med en +5v pullup resistor 'r' .
så hära, tre digtala utgångar ifrån ett atmega168 som skickar ut signalen till servot, innan signalen kommer till min stiftlist ska en pullup ske.

[3st pinnar på en stiftlist, motsvarande kontakten på servosladden ]
1 -----s------r---- [S +5 GND]
2 -----s------r---- [S +5 GND]
3 -----s------r---- [S +5 GND]

Min fråga är då, signalbanorna kommer att fräsas på ovansidan (liksom allt annat). Hur lägger jag till mina resistorer på lämpligaste sätt?
Gissar på att baksidan av kortet kommer att GND?
Lite knepigt att förklara, men kort sagt så blir det ett virrvarv av linjer som inte går att lösa pga de kommer korsa varandra.
[edit] lade till förklarande bild
[edit 2] ändrade bild där alla siftraderna finns med
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ghost_rider 20 oktober 2010, 22:27:22, redigerad totalt 1 gång.
ie
EF Sponsor

Re: Allmän pcb design?

Inlägg av ie »

Efter stiftlisten?

...eller långa ben på motstånden om du kör hålmonterat.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Ändrade min bild.
Som du ser så går det inte att lägga 'R' efter listen då där är nästa rad (+5) (som igentligen ska vara +6v ! )
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

flytta de listerna så kan du lägga motstånden där, det är ju ändå bara ett schema, så det spelar mindre roll var du lägger motstånden, då det handlar om att bli lättläst.
När du sedan gör layouten, tja motstånden hamnar väl där de hamnar, dock är väl ett SIL-motstånd bättre i detta läget.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det är lite oklart vad motstånden har för funktion.
"Pullup" förstår jag, men vad är det de ska "förstärka" ?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Igentligen så utgår servona ifrån ett TLC5940 så pullup'en behövs för att stärka spänningen. (som jag har förstått det)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

En "designregel" kan du få direkt; man brukar alltid rita jorden (GND) nedåt och positiv spänning (5V, 12V eller annan) uppåt. Dina "pull up" motstånd borde således ha ritats uppåt, eller åtminstonde bör symbolen för +5V ritats uppåt...

Angående din fråga om placering så finns speciella motståndsnät som är gjorda för just pull-up/pull-down design vid kontakter/stiftlister, kolla Elfas 60-324-36. Annars ser det tämligen enkelt ut att lägga dina motstånd mellan stiftlisten +5V och "S" om du använder ytmonterade motstånd, nu vet jag inte hur tätt du tänkt montera stiftlisterna men det funkar att lägga ytmonterade motstånd på undersidan mellan benen också (som nödlösning).
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

ghost_rider skrev:Igentligen så utgår servona ifrån ett TLC5940 så pullup'en behövs för att stärka spänningen. (som jag har förstått det)
En pull-up används inte för att "stärka spänningen", utan för att hålla utgången på Vcc när den inte jordas eller drivs. Utgången kan då aldrig hamna "flytande" utan kommer antingen att vara jord eller Vcc.

Vilken sida om stiftlisten motstånden ligger på spelar ingen roll. PeterH's förslag om att lägga en SIL (Single InLine) på endera sidan om stiftlisten blir väl väldigt bra? Eftersom den (motståndsnätet) har samma pinavstånd som en stiftlist behöver du ju bara göra en rad med lödöar på endera sidan om stiftlisten, och sedan en lödö med 5V precis bredvid.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Aha. Stiftlisterna kommer som sagt sitta i tre rader o det kommer inte att finnas utrymme mellan dessa. Inget ytmonterat heller, för det kan jag inte löda själv.

Den dära SIL lösningen kan vara svaret på min fråga. Får cadda lite till o lägga ut här under arbetetslopp så får ni validera det :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Verkar tveksamt om dessa motstånd verkligen kommer att göra någon nytta.

Processorn har ju en aktiv drivning på utgången, och kan driva upp till 20 mA. Visst kan du lägga till ytterligare en eller ett par milliampere med ett motstånd, men då kommer det att gå en rejäl ström genom motståndet när utgången går mot noll.

Dessutom så är TLC5940 vad jag förstår en krets som sänker ström, upp till 60 eller 120 mA. (se bilden)... .... det är nog bättre du tar reda på exakt vad du behöver driva.
output.jpg
EDIT: som sagt: enda anledningen till att använda pu--up här är väl att saker och ting inte ska "go coco" om processorn resettas t.e.x (då får utgångarna ett odefinierat värde).
Senast redigerad av jesse 21 oktober 2010, 21:56:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vad är det för ett otrevligt cadprogram som inte skriver ut värdet på komponenterna?
Är det Eagle?
Är det avstängt - slå på det.
Går det inte att visa - släng programmet

Ett schema fullt med R och C helt anonyma är svårt att uttala sig om.

Swech
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Vanliga RC-servos behöver ju inget extra än bara utgången från MCUn. Om det hade varit en open collector-utgång som jesse skriver så hade pullups gjort nytta, men inte med "vanliga" utgångar.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Angående själva kretskortsdesignen: Det beror ju på vilken typ av komponenter du ska använda. Använder du ytmonterat så kan du ju lätt fixa det - andra kontaktraden skulle ju ha +5V - precis det som alla motstånd ska anslutas till - alltså kopplar man dom dit:
pcblay.jpg
eller hålmonterade motstånd:
pcblay2.jpg
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Eller SIL-resistorpack
SIL.jpg
Det ser lite skevt ut, jag kommer inte riktigt överrens med ultiboard. Men principen är klar iaf :)

En bonusbild:
sil2.jpg
Resistorpacket ser ju minst sagt märkligt ut..:)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

aha! Tack för all hjälp!
Ser många fina lösningar, ang pullup resistorn så har den hängt med för att den var med i en beskrivning till tlc chippet. :oops:

Men ifall så verkar det som att min ide gå illa på annat håll. Ett amtel 168 och tlc chippet stödjer inte mer än 12 st servon.
Så jag funderar på att köpa tre stycken micro scc istället, de verkar vara beprövade och ger bättre insträllnings möjligheter.
Bild

Men hur är det med storlek på paddlar,matning,signaler osv? finns det nån hint?
Senast redigerad av ghost_rider 21 oktober 2010, 22:46:04, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar