temperaturkontrollers för ugnar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

temperaturkontrollers för ugnar

Inlägg av Oblivion »

Hej

Är det någon som har erfarenhet av att använda en temperaturkontroller till ugnar?

Jag skulle behöva bygga om en gammal keramikugn till ett projekt och behöver då en bra kontroller för att stega temperaturen i den till detta, jag har kollat lite på dessa och dylika

http://cgi.ebay.com/NEW-PID-SSR-TEMPERA ... 43a2150974

De är ju inte dyra i sig, så man kan ju köpa en och testa helt enkelt

temperaturen som ska kontrolleras ligger runt 1200 grader max

ingen som har någon erfarenhet av liknande saker?
ds77

Re: temperaturkontrollers för ugnar

Inlägg av ds77 »

Ska du ha den för att bränna keramik?

Då kanske du vill ha en mer avancerad för att rampa upp temperaturen i olika steg och olika fort. Det ser inte ut som om den har stöd för det men jag kan ha fel.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Nej du har rätt, denna verkar inte ha stöd för rampning.

Jag gjorde lite vidare efterforskningar och hittade även hur man ansluter den första jag länkade till datorn för att styra allt med PC, men dock så saknar den ju rampningsfunktioner verkar det som.

jag ska inte ha den primärt för att bränna keramik men det är ett tänkbart sekundärt användningsområde.

Jag vill kunna rampa upp temperaturen och hålla den på en viss temperatur, sedan rampa ner den stegvis för att plana ut temperaturkurvan sakta

Det jag söker är snarare

http://cgi.ebay.com/Temperature-Control ... 519572a614

Jag tänkte bygga in allt med externa reläer i en låda som man ställer brevid den nuvarande ugnen.

Dock så tillkommer ytterligare ett problem och det är att de thermoelement som medföjer bara klarar upp till 400 grader C

Var kan man hitta passande thermoelement som klarar 1200 grader, ebay kammar bara hem billiga kinesiska kopior som inte direkt är det jag söker.
ds77

Inlägg av ds77 »

Den här tycker jag är prisvärd: xtune.se/product_info.php?cPath=38&products_id=86

Kan kanske vara värt att testa om den tål 1200 grader en stund. Jag har för mig att typ K inte mår bra över 1000 grader några längre stunder.

Annars har du dessa: http://omega.com/

Kolla tex art. nr. SCAXL-125G-12-SHX Kan kanske vara något?

urltrim //adm
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Vi använder dessa: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 6-00&toc=0 på jobbet för diverse ugn och värmnings-applikationer.

Det är en hyfsad regulator, men den kan vara lite omständlig att konfigurera. Medföljande manual är värdelös, den man kan ladda ner är något bättre.

Temperaturregulatorn ovan funkar bra ihop med detta halvledarrelä: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19087

Termoelement typ N skall tåla 1200 grader kontinuerligt, men dom kan nog vara lite jobbigare att få tag på än typ K.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

oj omega verkade vara precis det jag sökte efter, det får nog bli därifrån jag handlar

ex denna verkar passa mitt behov, oxh går att få i vilken längd på proben man vill, jag behöver nog runt 3"
http://www.omega.com/Temperature/pdf/TJ36-ICIN.pdf

nu ska jag bara hitta en bra och vettig kontrollenhet

Jag har kollat lite på Fuji PXR serien, den har 8 stegs rampning som standard samt att den har inbyggd rs434 kommunikation

PXZ serien är ju lite äldre men verkar även den klara vad jag söker

annars får man väl köpa en kinesisk noname
Senast redigerad av Oblivion 7 oktober 2010, 18:53:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

anders klarar den rampning? verkar bara vara en på/av vad jag kan se
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Jodå, man kan ställa in så att den rampar upp börvärdet. EDIT: Man kan även ställa in hur lång tid den ska vara igång, men jag minns inte hur den rampar ner temperaturen.
Den jobbar med PWM, jag antar att de flesta temperaturregulatorer av denna typ gör det. Kör man med halvledarrelä så brukar nån sekund vara lagom periodtid.

Om du ska köpa en sådan (begagnad) så kolla att den har autotune, för det underlättar en hel del.
Vi har ett tiotal sådana kontrollers, vissa har autotune och vissa inte, inget som syns utanpå.
Dom jag köpte från ELFA sist hade autotune.
Senast redigerad av Anders Olsson 7 oktober 2010, 20:54:25, redigerad totalt 1 gång.
ds77

Inlägg av ds77 »

Kontrollera så att du verkligen beställer en som är lång nog, det är ju bra om den sticker in en bit och också bra om inte änden som är utanför blir för varm.

Kolla också så att din regulator klarar N om du väljer det(ska överleva längre än K vid höga temperaturer).
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

det största problemet jag har med storleken på givaren är att det är en ganska liten ugn jag bygger om, bara 1200W så själva kammaren är inte större än 200x150x75mm vilket är relativt smått.

Så man kan ju inte ha för stor givare heller, jag hade tänkt borra ett hål i överkanten bakifrån så den hamnar i hörnet på kammaren.

det bör ju fungera då den inte är så stor?
metex

Inlägg av metex »

Jag monterade 2st Omron E5EN-H med typ-K i en ugn (450kW 1200grader) förra veckan.
http://www.ia.omron.com/data_pdf/data_s ... sm1377.pdf
riktigt fina saker kan rekomenderas men kanske lite dyra, USB-prog kabeln och mjukvara var ett måste, finns så mycket att ställa in.

Att givarna blir för långa är inget att oroa sig för bara att vika in/rulla ihop det som sticker ut utanför ugnen.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Fast den verkar ju inte heller klara rampning?

Och det är ju inte givarkablen som är problemet, utan givarproben. Det är ju en stålpinne, den viker man inte :)

Vad hade du för givare i din 450kW ugn?
metex

Inlägg av metex »

Den omron regulatorn jag tipsade om kan rampa linjärt kanske även log, ett körprogram kan byggas upp med 7 "blocksteg" som vart och ett kan innehålla olika ramper och hålltider.
ugnen jag höll på med hadde 9st typ-k termoelement.

ja jag menade själva sprötet det är jättemjukt nästan mjukare än kabeln, enda man ska tänka på är väl kanske att inte göra allt för små radier när man böjer "sprötet".
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Nåja den är nog för dyr för mig ändå :)

Min budget ligger runt en 500kr för regulatorn eller så

får se om jag hittar något begagnat helt enkelt
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Termoelement K som mäter uppåt 1350 °C + MAX6675. Lägg till någon 8-bit MCU samt TRIAC för att styra elementen.

Sen är det till att programmera PID.
Skriv svar