T: Fiberoptisk larmanordning?

Rayden

T: Fiberoptisk larmanordning?

Inlägg av Rayden »

Skulle vilja ha hjälp med en ide som jag har. Har inga kunskaper i ämnet alls därför provar jag att vända mig hit.

Jag håller på med ett larmsystem som skall bestå av en fiberoptisk kabel, larmningen består i att när fibern klipps går larmet och en siren startar. Så jag behöver ett kretskort med anslutningar för fiberns båda ändar, något som skickar och tar emot ljus samt något som förmedlar signalen vidare till ett relä eller direkt till en siren. Kan i nuläget inte gå in på exakt hur det är tänkt då patent saknas. Vad tror ni skulle detta vara möjligt?? skulle man kunna bygga denna relativt enkelt och billigt??
grottan

Re: T: Fiberoptisk larmanordning?

Inlägg av grottan »

Sådana larmsystem finns redan i dag - torde vara enklast att köpa något färdigt. Funktionen finns från enkla lösningar där man har en slinga t.ex runt/genom en dyr videoprojektor installerad i en skola till mer avancerade där man indikerar fysisk påverkan på fibern (inte bara avbrott).

försrsvarsmakten använder ett system där man har ett larmpar i varje fiberkabel till vilket det är kopplat en sändare/mottagare som avger larm om fiberkabeln påverkas (räcker att böja kabeln lite så är det mätbart)
Rayden

Inlägg av Rayden »

okej de finns redan alltså, har någon en aning vart jag hittar en sådan produkt??
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Varför optisk fiber? Dyrt och krångligt? Speciellt om man ska ha längre bitar.

Tex bör vanlig TP-kabel funka bra.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Men att ta sig förbi en TP kabel måsta vara mycket enklare än att skarva en fiber
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske kan man koppla ihop en laseravståndsmätare med fiber?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det blir svårt eftersom en laseravståndsmätare i princip är en vanlig kamera som kollar vart punkten från lasern hamnar. Däremot är det en TDR-mätare man ska ha för att ta reda på om någon försöker göra åverkan på kabeln.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

http://www.extronic.se/larm/index.php?p ... Itemid=370

1284:- + 21:-/m för fibern...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det är lite coolt faktiskt. Man kan känna av var på fibern det skakar.
Även om man har den nedgrävd så kan man känna om någon går uppe på.

Fördelarna är att det inte är magnetiskt, enkelt att dra och väldigt noggrant.

Kolla här om ni vill läsa hur det funkar:
http://www.teknik360.idg.se/2.8229/1.34 ... -pipelines
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Vi körde sånt på jobbet förut, fibern kallades "larmfiber" och är inte direkt nån högvärdig laserfiber, mer ett plastsnöre eller nåt, den kostade inte många öre metern.

Undrar om den är slängd, jag hade tänkt plocka hem både lite fiber och lite "ändutrustning" (som bestod av ett litet kretskort och sen fästen för fibern med små "chuckar") ..desa kort pajade nämligen då och då, och hade hade varut kul att försöka köra lite data över fibern med hjälp av bara lysdioden/fotodioden (eller vad det nu var)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

zeus
gulligt
borde man ha vid vildsvinsåtlen
hm, eller under hela jaktmarken :vissla:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

chille skrev:Det blir svårt eftersom en laseravståndsmätare i princip är en vanlig kamera som kollar vart punkten från lasern hamnar.
Uhm..säker? De laseravståndsmätare jag har testat verkar använda fasdetektering. Finns det något annat sätt för att mäta 0.05-7m med +-1.5 mm noggrannhet? Vissa laseravståndsmätare använder TOF har jag förstått, men hur bra precision får man då?

Hmm..räknade lite, ljuset hinner ca 300 m på en mikrosekund, så med 100 MHz "samplingsfrekvens" borde man kunna få en noggrannhet av +- 1,5 meter..räknar jag galet? Tänk på att det är TOF (Time Of Flight) jag tänker på här.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kikade på TOF för ett par år sedan. Ett sätt är att t.ex på något sätt integrera skillnaden i tid mellan avgiven och mottagen signal i t.ex en kondensator. Fysiklagarna gäller ju oavsett tidsskala. Ett alternativ är ECL baserade binärräknare, förutsatt att signalintegriteten kan bibehållas. Som räknar klockpulser från en oscillator med TOF som start-stop signal.
Rayden

Inlägg av Rayden »

jorå de finns en hel del grejer att köpa som är färdiga, dock har de flesta befintliga "dosor" tillverkas för att anslutas till befintligt larmsystem. Min tanke är att kunna stöldskydda genom att kapa hål i "fästbulten" och därigenom leda en fibertråd (enbart pga att den inte är lika lätt att manipulera) som hindrar att muttern kan skruvas ur. "Dosan" skall anslutas till 12V och ge impuls till relä eller direkt till siren vid brott på fibern.

Borde man inte kunna bygga något enkelt med komponenter typ från elfa? lysdiod fiber någonform av mottagare och nått som ger en impuls till ett relä? Har tyvärr ingen kunskap i ämnet men skulle helt klart kunna betala för en lösning. produkten behöver inte alls vara så avancerad med tex kodad signal i fibern eller något, tanken är att den skall gå att bygga för max någon hundralapp i framtiden. /mvh Rickard
Skriv svar