Ta bort rost utan att slipa?
Ta bort rost utan att slipa?
Jag har en massa små metalldelar som har varit lite fuktiga och fått ytrost som jag vill bli av med.
De är behandlade på nåt sätt så de är svarta , sitter i laserutrustning och ska vara denna färg för att förhindra reflektioner.
Jag vill ta bort rosten utan att slipa om det går för att skona färrgen så mycket som möjligt.
Några fiffiga tips?
De är behandlade på nåt sätt så de är svarta , sitter i laserutrustning och ska vara denna färg för att förhindra reflektioner.
Jag vill ta bort rosten utan att slipa om det går för att skona färrgen så mycket som möjligt.
Några fiffiga tips?
Re: Ta bort rost utan att slipa?
Ska vara någon slags rostlösare, mot ytrost tror jag faktist det fungerar för i övrigt är det mest hittepå att det hjälper.
om dom är blånerade så prova med så fin stålull du kan hitta och olja och putsa
funkar på blånerade vapen
funkar på blånerade vapen
Jag skulle börja med en textiltrasa fuktad med 5-56, WD40 eller någon rostlösningsspray.
Citronsyra fungerar utmärkt för att ta bort mindre rostangrepp.
Osäker hur det påverkar din ytbehandling.
Har du någon mindre känslig detalj att prova på?
Osäker hur det påverkar din ytbehandling.
Har du någon mindre känslig detalj att prova på?
Jag har någon röd flaska i garaget med "rostätare". Tror att det är "turtle" eller om det var något annat märke..v-g skrev:Ska vara någon slags rostlösare, mot ytrost tror jag faktist det fungerar för i övrigt är det mest hittepå att det hjälper.

-
Coca Cola? Cola innehåller ju mycket fosforsyra, och det säga att cola ska vara en hyffsad rostlösare (: Kan ju vara en myt, någon som har provat?
-
Tack för alla tips!
Jag har ganska många delar att testa på så jag kan labba lite.
Jag testade med 5-56 och tygtrasa och det funkade till viss del men det satt kvar en del.
Jag tror också jag har en rostätare nånstans, följde med bilen vi fick av svärfar (en ford!)
Citronsyra låter bra och miljövänligt, någon speciell blandning man ska göra och hur länge brukar det ta?
Jag har ganska många delar att testa på så jag kan labba lite.
Jag testade med 5-56 och tygtrasa och det funkade till viss del men det satt kvar en del.
Jag tror också jag har en rostätare nånstans, följde med bilen vi fick av svärfar (en ford!)

Citronsyra låter bra och miljövänligt, någon speciell blandning man ska göra och hur länge brukar det ta?
De rostomvandlare som finns funkar faktiskt bra de också, men kostar en del. Ytan efter får någon slags svartblå beläggning som skall skydda bra mot vidare rostangrepp. Tror de bygger på fosforsyra även de, precis som rostlösarna.
Fosforsyra funkar annars bra för att äta rost. Jag vågar dock inte svara på hur det påverkar din ytbehandling. 

Dock är nog Coca Cola för svagt. Jag märkte inte någon förbättring när jag provade att lägga en rejält rostig grej i Cola, trots att den låg i flera dagar.
Alltså - om det finns ytrost är ytbehandlingen ju skadat redan.