Felsökningshjälp platt-tv (nätaggregatet, externt)
Felsökningshjälp platt-tv (nätaggregatet, externt)
Hojj
Har en platt-tv/frukost-tv som gett upp, satt och pillade på kanalinställningar när den bara slocknade.
Inledningsvis, det är en 22" tror jag, märket limited label som vi har i sovrummet, kombinerad med dvd och usb-läsare och gjord för både hem och t.ex. husvagn, den går alltså på 12V.
Lampan som visar att tv;n är igång, tänds aldrig.
Lampan på nätagget lyser om man _inte_ kopplar in tv;n, kopplar man in tv;n så blinkar lampan och lyssnar man så hör man väldigt dova klick i samma frekvens som lampan blinkar.
Den ger ut vad den ska om man mäter på kontakten sålänge tv;n inte är inkopplad.
Jag har öppnat tv;n och kikat, tanken var mest att se om det visuellt fanns några fel att se på t.ex. lödning etc. utan att se något.
Det går såklart att köpa ett labb-agg för 3-4-500kr och "testa" om tv;n går igång på det, men jag känner att det är så onödiga slantar om jag i slutändan ändå måste köpa en ny tv.
Min tanke går därav till nätaggregatet, kan man felsöka på något sätt? T.ex. enskilda komponenter inuti för att hitta ev. komponent eller liknande som felar.
Men hur ska jag mäta, vad ska jag prova ?
Eller finns det andra förslag på något jag kan testa för att komma underfund med felet ?
Har en platt-tv/frukost-tv som gett upp, satt och pillade på kanalinställningar när den bara slocknade.
Inledningsvis, det är en 22" tror jag, märket limited label som vi har i sovrummet, kombinerad med dvd och usb-läsare och gjord för både hem och t.ex. husvagn, den går alltså på 12V.
Lampan som visar att tv;n är igång, tänds aldrig.
Lampan på nätagget lyser om man _inte_ kopplar in tv;n, kopplar man in tv;n så blinkar lampan och lyssnar man så hör man väldigt dova klick i samma frekvens som lampan blinkar.
Den ger ut vad den ska om man mäter på kontakten sålänge tv;n inte är inkopplad.
Jag har öppnat tv;n och kikat, tanken var mest att se om det visuellt fanns några fel att se på t.ex. lödning etc. utan att se något.
Det går såklart att köpa ett labb-agg för 3-4-500kr och "testa" om tv;n går igång på det, men jag känner att det är så onödiga slantar om jag i slutändan ändå måste köpa en ny tv.
Min tanke går därav till nätaggregatet, kan man felsöka på något sätt? T.ex. enskilda komponenter inuti för att hitta ev. komponent eller liknande som felar.
Men hur ska jag mäta, vad ska jag prova ?
Eller finns det andra förslag på något jag kan testa för att komma underfund med felet ?
Re: Felsökningshjälp platt-tv (nätaggregatet, externt)
Mest troligt är det att elektrolytkondensatorerna i nätaggregatet har gett upp. Du skulle kunna öppna nätaggregatet och ta en bild och lägga upp här.
Va ett par veckor sedan jag tittade på det, men det är ihopklämt eller plastsvetsat.
Ska prova bryta o bända lite och se om jag får upp det.
Bilder kommer!
Ska prova bryta o bända lite och se om jag får upp det.
Bilder kommer!
Japp, på bilden ser man att kondensatorerna (de som ser ut som batterier) till höger på bilden är något uppsvällda på toppen. Det är bäst att byta alla som sitter det på den sidan av kretskortet (sekundärsidan). Man kan läsa av de värden som står på kondingarna, volt och μF. Sedan kan du kolla på ELFA efter nya, det skall vara den typen med låg ESR.
Tack för hjälpen, ja, jag kollade lite mer och dessa två bullar upp sig rejält på toppen.
500uF på den stora och 1000uF på den lilla.
16v på båda
Tittar på radiella elektrolytkondensatorer, men just 500uF verkar inte finnas, bara 470 eller 560
1000uF finns, men vilken ska man ta?
Finner inget om just ESR, förutom att det står dess serieresistens, men vad är låg sådan?
500uF på den stora och 1000uF på den lilla.
16v på båda
Tittar på radiella elektrolytkondensatorer, men just 500uF verkar inte finnas, bara 470 eller 560
1000uF finns, men vilken ska man ta?
Finner inget om just ESR, förutom att det står dess serieresistens, men vad är låg sådan?

Du skulle kunna ta 680uF 16V och 1000uF 16V.
67-233-99 och 67-234-07 passar, eller något liknande. Kolla så att diameter och längd får plats.
Sedan är det bara löda loss de gamla och löda dit de nya, det är viktigt att de hamnar rätt (+ och -), minus sidan är den som är markerad, markering längs med sidan på kondingen.
Har du tur funkar TVn igen!
67-233-99 och 67-234-07 passar, eller något liknande. Kolla så att diameter och längd får plats.
Sedan är det bara löda loss de gamla och löda dit de nya, det är viktigt att de hamnar rätt (+ och -), minus sidan är den som är markerad, markering längs med sidan på kondingen.
Har du tur funkar TVn igen!
Kanon, har beställt lite nu så får vi se 
Tack för hjälpen, nu hoppas jag det bara är det felet så man slipper kasta bort 2000 spänn på en ny tv

Tack för hjälpen, nu hoppas jag det bara är det felet så man slipper kasta bort 2000 spänn på en ny tv

Nytt nätagg som klarar 12V 5A är inte supersvårt att få tag på om man säger så.. 

Glöm inte att vända kondingarna rätt,kan smälla rätt bra om man vänder dom fel. 

Har tagit en drös med bilder, noterat hur de sitter fast och noterat alla tecken m.m. 
Har tagit bort de gamla, gick relativt bra med tennsug.
Dock lär inte elfa hinna leverera förrän på måndag, men jag återkommer med resultatet.
Nu ska jag bara ge mig på att skruva ihop tv;n också

Har tagit bort de gamla, gick relativt bra med tennsug.
Dock lär inte elfa hinna leverera förrän på måndag, men jag återkommer med resultatet.
Nu ska jag bara ge mig på att skruva ihop tv;n också

Kondensatorerna kom igår, lödde fast 1000uf utan problem.
Men när jag tittade mer noggrant på 500uf, så ser jag att det runnit gegga över 1;an.
Det ska alltså vara en 16v 1500uf
Men elfa verkar inte ha några sådana, vad kan man ersätta den med ?
Eller kanske någon som läser här som har en liggandes i någon godislåda ?
Men när jag tittade mer noggrant på 500uf, så ser jag att det runnit gegga över 1;an.
Det ska alltså vara en 16v 1500uf
Men elfa verkar inte ha några sådana, vad kan man ersätta den med ?
Eller kanske någon som läser här som har en liggandes i någon godislåda ?

HCP, Kondensatorersättare ska ha högre eller samma spänningsmärkning. ESR, kapacitans, fysisk dimension mm beror mer på konstruktionen.
En allmän fundering.. är inte kondensatorsjukan över än?, förr var det inte denna epedemi av dåliga kondensatorer....
En allmän fundering.. är inte kondensatorsjukan över än?, förr var det inte denna epedemi av dåliga kondensatorer....
Jo, logiken sa något liknande också 
Ska prova med 2200uF
Känns som att lägga 15kr för att se om det är felet är mer värt det, än att köpa nytt nätagg för 3-4-500kr och det kanske är tv;n det är fel på
Allraminst då den heter Limited Label och knappt har någon modellbetäckning.

Ska prova med 2200uF
Känns som att lägga 15kr för att se om det är felet är mer värt det, än att köpa nytt nätagg för 3-4-500kr och det kanske är tv;n det är fel på

Allraminst då den heter Limited Label och knappt har någon modellbetäckning.
Nu har jag provat även med korrekta kondesatorer, när jag anslöt nätaggregatet så blinkade lampan direkt utan belastning från tv;n.
Provade även löda om kondensatorerna för att försäkra mig att jag inte klantat mig, ingen skillnad.
Får nog bli att köpa ett annat nätagg ändå för att testa.
Tack återigen för tips och hjälp ang. komponenterna tidigare
Provade även löda om kondensatorerna för att försäkra mig att jag inte klantat mig, ingen skillnad.
Får nog bli att köpa ett annat nätagg ändå för att testa.
Tack återigen för tips och hjälp ang. komponenterna tidigare