Det kliar i elektroniktarmen (HTPC ideér)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Korken

Det kliar i elektroniktarmen (HTPC ideér)

Inlägg av Korken »

Godagens!

Nu har jag suttit länge och väntat på kretskorten till ett pågående projekt och känner att jag måste ha något mer att göra under tiden jag väntar.
Då slog det mig att jag får hem ett Barebone system (HTPC) baserat på en Zotac Z-Box och började fundera på roliga/praktiska saker man kan ha till ett HTPC system.
Min lilla lista på saker jag vill kunna göra från HTPCn:
- Styra projektorduken (redan motoriserad, men vill skippa dosan)
- Styra ljuset i rummet (LED baserad belysning och har en µC som kontrollerar det, mest bara ett interface för att styra den befintliga µCn)

Tänkte också på ljudet men de har jag separat förstärkare till så de styrs via en gammal hederlig dosa. :)
Men sen började idéerna sina.
Har googlar runt lite men inte hittat så mycket mer roligt så undrar om folk har några idéer på fler roliga/praktiska funktioner man kan fixa? Eller om detta får räcka.

Tänkte sedan ha allt i en fin liten dosa inkopplad med USB som får styra resten av grejerna via RF.
Färdiga moduler gör det till ett väldigt enkelt alternativ när man vill köra trådlöst.
danielr112

Re: Det kliar i elektroniktarmen (HTPC ideér)

Inlägg av danielr112 »

övervakning temperatur mm. bwired.nl m.nu är 2 ställen du kan kolla lite på.

Sedan kan du ju styra dina telefoner. dvs iptelefoni. Du kan ju styra lampor och övrig utrustning. Tellstick och plugwise t ex.

mm
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Gillar skarpt dendära Tellstick! Tackar för länkarna!
Dock det står att den ska klara 30m, men klarar den 10m genom 2st 20cm lättbetongväggar?
Har grejer i rummet längst bort som skulle vara riktigt trevligt att styra via de systemet, men som sagt ett par väggar i vägen.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Du får testa. Funkar det inte får du den utbytt mot en med en extern antenstump. (Obs gäller de som inte klarar mer än någon meter)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har sneglat på de där Zotac-burkarna, men de har väl inte analogt 5.1-ljud ut? Ser ut att bara finnas stereo analogt så man måste köra TOSLINK om man vill ha ut 5.1?

Jag kör ju med aktiva högtalare så jag vill ha ut 5.1-ljud som 6 analoga utgångar med linjenivå. (Hade jag på min gamla Pundit-R som jag lyckades döda med en tappad skruv när jag skulle sätta in DVD-läsare...)
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

De har digitalt ut (S-PDIF?). Det är vad jag kör genom, fungerar utan problem.
Dock så har den inte 6st analoga ut, tror du måste ta vägen genom det digitala om du vill ha det så som du beskriver.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Och då måste jag alltså ha en surround-dekoder... vilket antagligen innebär en burk som är dubbelt så stor som Zotac-burken. Nej tack, då köper jag hellre en lite större dator.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ang. tellstick och extern antenn: Googla och du hittar mången förklaringar på hur du löder dit en egen antenn. Plättlätt jobb som inte tar mer än 10minuter med kaffepaus. :D

OBS! Självklart gäller ju inga garantier sen. Men som ett tips om de tycker att den ändå fungerar som tänkt, men inte som du tänkt.
Den externa antennen gör stor skillnad.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Tackar för tippsen, ska köpa in en Tellstick och leka runt lite.
Skulle vara kul att tex kunna sätta kaffe/tekokaren på schedule så man har varmt kaffe/te när man vaknar. :)

Har dock letat efter en grej till Tellstick som jag inte hittat, dimmers som kan sättas direkt i en lampsockel.
Har läst på deras forum om det men ingen som länkar en eller berättar vart de har köpt dom. Någon som vet?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det närmsta jag kan tänka mig är den nexa som finns för dos-montage.
Men i lampsockel har jag nog inte sett nån.

Kanske går att gömma en dos-nexa i den där kupan som sitter över lampkontakten. Om det är en stor kupa förståss. :wink:
Nej, säkert inte alls lagligt. Så slapp nån påpeka det. :wink: :D
zyberzero

Inlägg av zyberzero »

Tellsticken kommer med högsta sannolikhet att fungera.
Körde en sån i ena änden av huset, traskade diagonalt (ca 180m² fördelat på 2 plan) och det fungerade hyffsat (ca 1/15, 1/20 kommandon tappades). Lödde på antennstumpen, och nu fungerar det finemang! (sen så sitter jag även på en pre-tellstick duo, som också är redigt fräck. Den kan nämligen också ta emot signaler på 443 MHz-frekvensen!)
Skriv svar