Nåja... Då snigel-posten inte längre kommer att trilla in genom ytterdörren, utan jag måte masa mig ut till brevlådan, så riskerar man ju att gå ut i onödan (hemska tanke

Jag vet att jag sett ett trådlöst "brevlåds-larm" i nå'n prylkatalog (Clas i Sjön?) som indikerar inne om brevlådan öppnats. Denna köpta lösning har två fel:
1. Den är köpt/färdig = fusk!

2. Den fungerar inte som jag vill!
Det enda raka är givetvis att bygga en själv.
Det jag hade tänkt mig är något i stil med följande:
1. Sensor i lådan som känner att det verkligen finns post och inte bara att locket har öppnats.
2. Indikering med LED på lådan så att man kan se om det finns post när man kommer hem.
3. Indikering inomhus så att man vet om det är lönt att släpa sig ut.
4. Positions-ljus med LED ger ett coolt sken i vintermörkret.
Det blir ju igentligen en elektronisk variant av den klassiska amerikanska brevlådan med en flagga på, men så här i 2000-talet kan man ju inte nöja sig med så simpla lösningar!

Har ni några förslag på lösningar till detta?
Jag funderar bl.a. på om man skall ha 1-wire prylar i brevlådan eller om man ska satsa på en liten PIC istället som får rapportera in på ett eller annat sätt. Då jag tänker ha LEDs på lådan så duger ju inte någon batterimatning med RF-överföring, utan det måste nog bli med kabel.
Det går ju att spåna på hur långt som hellst. Varför inte en dokument-strimlare i lådan som känner igen räkningar!

Fler förslag på funktioner som den ultimata brevlådan "måste" ha?