Avdelningen galna idéer: Intelligent brevlåda!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pjoms
EF Sponsor

Avdelningen galna idéer: Intelligent brevlåda!

Inlägg av Pjoms »

Då jag om några veckor blir husägare så ploppar nu den ena galna idén efter den andra upp på saker som måste elektrifieras! Någon som känner igen sig? :)
Nåja... Då snigel-posten inte längre kommer att trilla in genom ytterdörren, utan jag måte masa mig ut till brevlådan, så riskerar man ju att gå ut i onödan (hemska tanke :D ) om lådan är tom.

Jag vet att jag sett ett trådlöst "brevlåds-larm" i nå'n prylkatalog (Clas i Sjön?) som indikerar inne om brevlådan öppnats. Denna köpta lösning har två fel:
1. Den är köpt/färdig = fusk! :D
2. Den fungerar inte som jag vill!

Det enda raka är givetvis att bygga en själv.
Det jag hade tänkt mig är något i stil med följande:
1. Sensor i lådan som känner att det verkligen finns post och inte bara att locket har öppnats.
2. Indikering med LED på lådan så att man kan se om det finns post när man kommer hem.
3. Indikering inomhus så att man vet om det är lönt att släpa sig ut.
4. Positions-ljus med LED ger ett coolt sken i vintermörkret.

Det blir ju igentligen en elektronisk variant av den klassiska amerikanska brevlådan med en flagga på, men så här i 2000-talet kan man ju inte nöja sig med så simpla lösningar! :wink:

Har ni några förslag på lösningar till detta?
Jag funderar bl.a. på om man skall ha 1-wire prylar i brevlådan eller om man ska satsa på en liten PIC istället som får rapportera in på ett eller annat sätt. Då jag tänker ha LEDs på lådan så duger ju inte någon batterimatning med RF-överföring, utan det måste nog bli med kabel.
Det går ju att spåna på hur långt som hellst. Varför inte en dokument-strimlare i lådan som känner igen räkningar! :D
Fler förslag på funktioner som den ultimata brevlådan "måste" ha?
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Det smidigaste är ju att montera brevlådan på en lin-bana! Då behöver du ju aldrig masa dig ut! =)=)
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Montera dit en display som visar ditt namn och adress dock så måste den ha gb belysning då, samt en ljud enhet som säger "Du brevbäraren, här ska det inte vara någon rekam!" eller annan text. 8)
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

En display... Hehe ja, det tänkte jag inte på. Skulle onekligen se kul ut, men som du säger så måste det vara bra belysning på den.
Samtidigt byter man ju inte namn så ofta, men man kanske kommer på nå't annat som en display skulle var bra till.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Varför en dokumentstrimlare som känner av räkningar?
Skaffa E-postboxen om du tycker det är jobbigt att knappa in OCR-nummer.
Då kommer all post du får i datan, och du kan betala räkningen bara genom att knappa in din kod från banken och klicka på en knapp.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

i datan? är det cylinderarkivet du syftar på? För de kan väl knappast klöla in det blidn datan i hårddisken? :mrgreen:
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

jag menar ju att man får posten i datorn.....
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Jag har haft samma tanke.
Det bästa är att använda en fotocell inuti lådan. Du placerar den ca 5-10 cm från botten, och centrerar den i sidled. På så sätt bryts ljuset när det ligger post i lådan (såvida det inte är så smått att det lägger sig platt på botten - även det går dock att avhjälpa). Sen har du 1-100 LEDs på utsidan av lådan som lyser när ljusstrålen är bruten. Eller drar en sladd in i huset.

Fixa det snabbt och lägg ut foton! :)
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Ja, en eller två fotoceller är nog det bästa/enklaste för att känna om det är nå't i lådan.
Se'n måste man nog fixa en låda med dubbla väggar och botten så att det går att montera sensore, LEDs mm på ett snyggt sätt. Det blir nog till att göra en egen låda också...
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

sebastiannielsen skrev:Varför en dokumentstrimlare som känner av räkningar?
Skaffa E-postboxen om du tycker det är jobbigt att knappa in OCR-nummer.
Då kommer all post du får i datan, och du kan betala räkningen bara genom att knappa in din kod från banken och klicka på en knapp.
All post är nog lite att ta i. Jag har haft en epostbox sedan posten började med det för några år sedan och det är bara 2 av alla "räknings och info/reklam-leverantörer" som skickar pappersbrev till mig som erbjuder sig att skicka via epostboxen istället.

Det är inte nån magisk scanningsservice av all inkommande post om du trodde det, utan något som företagen som skickar måste ansluta sig till och betala för att kunna utnyttja.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

Undrar om man kan få packet till e-brevlådan? :humm:
Användarvisningsbild
teodorl

Inlägg av teodorl »

Nån som har ett bra schema för att göra det med fotoceller?
Vore schysst - dock skulle jag vara tvungen att skicka signalerna trådlöst eftersom jag har en bit till brevlådan. Känns lite taskigt att dra sladd över grannarnas tomter. :D
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Eller så tar du bara helt enkelt bort bottnen i brevlådan och ansluter den direkt till en dokumentförstörare istället. Elförsörjningen till dokumentförstöraren kommer inifrån huset i serie med en amperemeter som slår till ett relä som driver ett larm naturligtvis. På lådan skall det stå "endast reklam, övrig post hänvisas till dörren"
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

:bravo:
dangraf

Inlägg av dangraf »

Du skulle kanske kunna montera in en brevvåg i lådan, så du kan få reda på om du har ett fetingpaket som väntar eller bara lite papperslappar. Då får du givetvis även ha en stapel med dioder på lådan så att du kan se hur mycket godsaker som väntar på dig.

Givetvis skall du även ha minst 4st fotoceller i lådan, så att om nån busunge kastar in en smällare så att bara en sensor aktiveras, så sprutar lådan vatten.

Strömfrösörjningen hade du kanske kunnaf fixa med hjälp av solceller och lite uppladdningsbara batterier. Data-överföringen kan ske trådlöst. KjelloC har en liten radiomodul.
Solcellerna hade man kunnat montera på en platta som roterar synkat med en klocka, så att de alltid är vridna mot solen 8) .

Därefter så borde den ha en magnetomkopplare så att bara de med en liten kylskåpsmagnet i nyckelknippan kan öppna lådan för att hämta posten efter att ha placerat magneten på ett givet ställe.

lycka till!

:lol:
Skriv svar