Någon som är intresserat av Renesas M16C?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Någon som är intresserat av Renesas M16C?

Inlägg av Icecap »

Jag funderar allvarligt på att få tillverkat ett mönsterkort till Renesas M16C-processor. Till det en "programmeringsprob" som i mitt fall kör via en COM-port men att ta en FT232 är knappast ett problem.

Jag har mjukvaran till att programmera med klar, man kan sedan använda COM-porten som kommunikationskanal om man vill.

Jag funderar på att sätta ihop en sats med programmeringsdon, mönsterkort, en lämplig M16C (64 pinnars kanske?) och ett tomt projekt samt lite exempel på seriell kommunikation och liknande. jag vet inte om jag får distribuera deras kompiler (gratis) men det finns GNU-KPIT som kan hämta gratis. Jag har inte använd den men jag måste ju självklart se till att starte minst ett projekt som kan fungera som exempel.

Priser är okända för närvarande, programmeringsadaptern jag använder består av en MAX232 på kortet samt 2 st optokopplare till att styra RESET och Prog-läge-pinnen via handskakningen på COM-porten, den är alltså inte så blodig dyr.

Finns det ett intresse på detta?

Jag funderar på att göra mönsterkortet så att man kan peta det i ett kopplingsdäck och ha programmeringspluggen uppåt eller åt sidan, kanske även att ha en MAX232 (eller klon) på programmeringsenheten så att man kan ha en RS232-nivå kommunikationskanal där.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Någon som är intresserat av Renesas M16C?

Inlägg av 4kTRB »

Kan det vara lite av det här du är ute efter?

http://www.mikrocontroller.com/eng/m16c-ctrl.php
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Faktisk inte, jag tänkte en mer "rå" form som är så nära en ren krets man kan komma, med bara ett externt programmeringsinterface till.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kanske den här är mer relevant?

http://reocities.com/wallstreet/bureau/3648/
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Inte heller. Jag tänker "barebone", inte med en massa LCD o grejer.

Varje gång man gör en sådan grej med en massa tillbehör är det omöjligt att göra alla nöjda, det är ganska sällan att det fungera för alla med LCD, knappar osv.

Alltså är min tanke att göra ett mönsterkort som har en programmeringsplugg och som kan monteras i ett par stiftlist, inget annat. Då får man bygga resten själv, mycket mer flexibelt.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Typ som detta kort för R8C?
http://www.elektor.com/magazines/2006/m ... 8133.lynkx
Sitter bara kontrollern och en kristall på två stiftlister som man sätter in i sitt projekt.
Joe

Inlägg av Joe »

En "arduino" för M16C alltså.
Bild
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Klart intresserad, vet inte när jag kommer att få tid till att använda det dock.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Joe: åt det hållet. Funderar på om MAX232 ska sitta på kretskortet eller på programmeringsenheten, om man ska ha en EEPROM på kortet osv.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Kan vara intressant ifall det finns gratis C-kompilator. Finns det nåt bra argument för att använda Renesas M16C istället för ST STM32?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Pris?
Strömförbrukning?
Finns det någon argument för att använda STM32 istället frö M16C?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Hur ska jag veta? Det var ju jag som frågade först.

edit: Kollade lite men jag hittar inga fördelar med M16C. Mindre flash och RAM. Lägre klockfrekvens och ADC-upplösning osv. Och priset är i princip samma.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

STM32 kan jag rekommendera. Senaste missen gjorde mig glad. Hade missat att sätta prescale rätt så den kördes på 18Mhz och jag var fortfarande imponerad på hur snabbt de gick. Glädjen kom när jag insåg prescale missen och 320x240 lcd rutinen gick i raket fart :o
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Icecap, tycker du ska sätta max232 på programmeringsenheten, fler och fler har bara usb och då kommer folk använda ftdi som har ttl nivåer.
sätt dit en 6pin header och ha t.ex. samma ordning som FTDI-kabel USB/TTL 5V har (lilypad har samma fast är bara ett kort)

EEprom kan nog vara bra om inte kretsen har något inbyggt, kostar nästan inget.
Joe

Inlägg av Joe »

Nu blir det OT: Det vore bra om nån kunde tillverka såna här labbkort för "alla" tillverkares uC med samma pin-out (delning och storlek) och tex ett USB interface för programmering.
Enkelt att växla mellan (Arduino) AVR, (tinybasic) M16C, Pic, STM32 osv med samma yttre koppling.
I verkliga världen blir det väl inte så för att man snöar in på ett visst fabrikat... Och nån ska göra korten också..
Skriv svar