Jag har gjort vissa test och kan flytta visarnålen genom att koppla ett motstånd till jord och variera matningsspänningen, men det är ju egentligen lite fel. Mätaren har en anslutning för Vcc, en för jord och en som i bilen kopplas till givaren i bensintanken. Denna givare har jag inte tillgång till, men en del surfning ger att den fungerar som ett variabelt motstånd på runt 0 till ett par hundra ohm. De exakta värdena som behövs går ju enkelt att experimentera fram, men det är ett senare problem.
Först måste jag hitta en lämplig styrning. Som hjärna i kontrollpanelen ska det sitta en Pic-processor, så målet är alltså att skapa ett variabelt motstånd på 0-200 ohm som kan styras digitalt.
Den första idén är att använda en 3/8-multiplexer som till exempel CD4053. Genom att sätta olika värden på de tre styrbitarna kopplas olika ingångar till utgången, och kopplar man på en motståndsstege blir det en variabel resistor med åtta steg. Skulle se ut ungefär som en av mina gamla konstruktioner:

En annan idé är att använda en Jfet. Känns svårare dock, kräver lite mer räkning samt att den inte blir lika enkel att styra. PWM från Pic:en till en kondensator som jämnar ut och sedan till gate?
Andra bra idéer?