Att kontrollera en gammal tankmätare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Att kontrollera en gammal tankmätare

Inlägg av PHermansson »

Har en tanke om att använda en tankmätare från en gammal Saab i en kontrollpanel. Det gäller bara att räkna ut hur den ska kontrolleras :)
Jag har gjort vissa test och kan flytta visarnålen genom att koppla ett motstånd till jord och variera matningsspänningen, men det är ju egentligen lite fel. Mätaren har en anslutning för Vcc, en för jord och en som i bilen kopplas till givaren i bensintanken. Denna givare har jag inte tillgång till, men en del surfning ger att den fungerar som ett variabelt motstånd på runt 0 till ett par hundra ohm. De exakta värdena som behövs går ju enkelt att experimentera fram, men det är ett senare problem.
Först måste jag hitta en lämplig styrning. Som hjärna i kontrollpanelen ska det sitta en Pic-processor, så målet är alltså att skapa ett variabelt motstånd på 0-200 ohm som kan styras digitalt.

Den första idén är att använda en 3/8-multiplexer som till exempel CD4053. Genom att sätta olika värden på de tre styrbitarna kopplas olika ingångar till utgången, och kopplar man på en motståndsstege blir det en variabel resistor med åtta steg. Skulle se ut ungefär som en av mina gamla konstruktioner:

Bild

En annan idé är att använda en Jfet. Känns svårare dock, kräver lite mer räkning samt att den inte blir lika enkel att styra. PWM från Pic:en till en kondensator som jämnar ut och sedan till gate?

Andra bra idéer?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Att kontrollera en gammal tankmätare

Inlägg av Icecap »

Vad jag minns är det ett bimetallsinstrument varför en PWM skulle duga alldeles fint.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Bimetallinstrument? Tycker mer det ser ut och uppför sig som ett vridspoleinstrument.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då höjer du bara PWM-frekvensen...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Men hur menar du att jag ska koppla? Instrumentet har ju plus, jord och givaringång, ska jag PWM:a 12V in på givaringången? Den är ju normalt kopplad mot jord via ett variabelt motstånd.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du kopplar en transistor mellan GND och givaringången och utför lite PWM-magi på den... Du kan även ha ett motstånd mellan kollektorn och ingången, det ger "bredare" gränser.

"Jorden" in till instrumentet är till belysningen vad jag minns.

Och ja, jag har själv haft en 96'a som jag preparerade för att göra CAB av, det betydde att jag flyttade kabelstammen från tak till golv, medan jag pysslade med allt kollade jag även på tankmätaren osv.

Mitt felminne av bimetall kommer från den 245'a jag hade.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Nått sånt här? Tänker mig att ingång 2 på "TANK" är givaringången, "5V PWM" är en pinne på CPU:n.

Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Skippa Q5, R4 & R7 och kör PWM-signalen direkt till R6.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Hmm du har rätt som vanligt :)
Vad enkelt det kan vara ibland. Jag kopplade in en 2N3904 mellan givaringången och jord. 1 kiloohm på basen och sedan till en Arduino. 12 volt till mätarens +12, mätarjord till Arduinojord och till 12 voltens jord. Sen matade jag Arduinon med ett program avsett att fadea en Led, alltså en färdig PWM-lösning som konstant ändrar pulstiden upp och ned. Och mätarnålen åker fram och tillbaka, fram och tillbaka :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Off Topic, Tror tankgivarna till fpl-32 också är SAAB som gjort. De har ju även en prydlig skylt på flygfenan (till 29) jag hittade förut. Bilarna var ju från början även de inspirerade av flygplanen. Har för mig SAAB var bland de första att ta fram äkta aerodynamiskt utformade karosser. 8)
(SAAB gjorde själva flygkroppen och Volvo tillverkade motorerna till planen (bilmotorerna är dock Saabs egen konstruktion vad jag vet)

Dock är tankgivarna jag har annorlunda uppbyggda även om utseende påminner litet om bilmodellerna så kan nog inte hjälpa dig med detta. )Antagligen för att de skall avläsa rakt även i luften, verkar handbyggda. )
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur gammal Saab är den från?

Eftersom en bils 12V-system inte har stabiliserad spänning så lär det finnas en spänningsstabilisator nån stans (kan man hoppas, dumt om tankmätaren visar olika mycket soppa beroende på spänningen). Om det är 12V in på mätaren så lär det väl sitta en spänningsregulator i mätaren och det lär vara den som använder GND som spänningsreferens.

Jag trodde att man använde en gemensam regulator för alla vridspoleinstrument, men det kanske var på den gamla onda tiden då en (mil-specad, eller i alla fall "tål -40 till +70" eller nåt sånt) 78XX-regulator kostade så mycket att priset hade nån som helst betydelse i en bil...

Om jag fattat rätt så hade riktigt gamla bilar dels bimetallinstrument, och dels hade de en regulator som också på nåt sätt var bimetallstyrd, fast här kan jag ha jättefel gällande regulatorn...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Denna typ av mätare sitter i Saabar från -64 och framåt. Tror inte det finns någon elektronik i dessa, tankmätaren visar ju ändå olika beroende på hur bilen lutar :)

OT: "Har för mig SAAB var bland de första att ta fram äkta aerodynamiskt utformade karosser."
Om jag inte minns fel hade Saab 92 från 1950 ett cW på 0.30-0.32. Hittade ett test av Volvo V70 från år 2000, där står det:
" Om fronten ser aningen mesig ut så är den minst sagt effektiv. Beviset är en mycket låg luftmotstånds-
koefficient, bara 0,30 Cw vilket inte bara bidrar till lågt vindbrus, utan även aningen lägre bränsleförbrukning."

Så visst var man tidiga med det (och mycket annat) :)
Skriv svar