Sekundärswitchat försök till 0-30V 0-5A labbagg.

Berätta om dina pågående projekt.
metex

Sekundärswitchat försök till 0-30V 0-5A labbagg.

Inlägg av metex »

Förra vecka pajjade mitt skolbyggda labbagg(13år gammalt), lm723 gick väl för 12gången så nu var jag less dessutom var 2A max.
"lådan" är bestyckad med en 120VA 2*12Vac rinkärna och likriktarbrygga och 2*2200µF, ca 35Vdc ut med lindningarna i serie.

Jag rev ur kortet med 723:an och 2n3055an som satt i lådan in åkte efter lite skissande och byggande på "labbkort" en TL494+LM258, en IRF9530 P-kanals mosfet en induktor och en diod,(+diverse motstånd och annar smått)

Efter lite justeringar så funkade både spänningsreglering och strömbegränsning helt klockrent och stabilt 250mV-32V 200mA-6A Beroende på last var man "slår i rippeltaket" från matningen.
Här är ett förenklat schema, men "effektdelen" är i detalj som jag byggt.
Bild[/url]

Och nu till problemet, den vägrar att ge ifrån sig något som är i närheten användbart annat än till att dimma lampor driva en motor eller möjligen ladda batterier pga kraftiga "spikar" !!
Så här ser det ut under drift, "övre" kanalen är TP2 och nedre kanalen är TP1 i schemat

@10V 500mA (om man studerar formen på tp1 så gissar jag att "knäet" på kurvan visar att den går i "incontinues mode" ? en gissning håller på å försöker lära mig mer om switchagg.)
Bild[/url]

@10V 3A
Bild[/url]

@17V 5A
Bild[/url]

kortet
Bild[/url]

lådan
Bild[/url]

Jag har provat allt känns det som för att förbättra, avkoppla på olika ställen, filtrera, rc-snubbers stabbat matningen till switchregulatorn, olika induktanse och olika kärnor m.m men får inte till det.
tror jag förpassar sekundärswitchat/buck/flyback ja allt va det nu kallas, till sådan som inte duger till labbagg.
Goda idéer motages tacksamt innan jag rensar lådan å bygger linjärstabbat.
Johan.o
EF Sponsor

Re: Sekundärswitchat försök till 0-30V 0-5A labbagg.

Inlägg av Johan.o »

Konstruktionen måste ner på ett kretskort med bra homogent jordplan på undersidan för att hålla induktanser nere. Dessutom bör layouten vara genomtänkt, så att du håller nere ytan och längd i de ledare där strömmen
byter riktning. Alla dina sladdar fungerar som väldigt bra antenner som sprider skräpet till utgången.

Till att börja med.. En bra mönsterkortslayout gör väldigt mycket.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Du behöver ha keramiska kondensatorer parallellt med elektrolyterna, t.ex 100 nF. Dessa ska placeras så nära som möjligt till de andra komponenterna, dvs inga kurviga banor.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Gör loopen halvledarswitch-induktans-diod etc.. riktigt korta med mjuka hörn osv. RF vänligt ;)
Ev kanske en RC-snubber kan vara av nytta.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Också viktigt med låg-ESR kondingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om det inte fungerar med 723:an så har du förmodligen gjort
en konstruktionsmiss. Tror du kan bygga switchat med 723 också
om du kikar i databladet. Fast visst är det kul att testa nya kretsar
och laborera med. Det finns säkert lyckade konstruktioner med TL494
men det gäller att hitta byggen gärna med dokumenterad utdata.

Bild
http://www.google.com/translate?hl=en&s ... h%2Fup.htm
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det som, i mitt tycke, är en stor nackdel med switchat som labaggregat är de stora kondensatorerna på utgången.
Det kan smälla bra om man inte drar ned spänningen innan man kopplar, vilket iallafall jag glömmer ganska ofta, och då hjälper inte strömbegränsningen nåt vidare.
Kanske skulle gå att lösa med nån seriereglering efter kapacitansen och styrd av inställd strömbegränsning plus lite till.

>Om det inte fungerar med 723:an så har du förmodligen gjort en konstruktionsmiss.

Som så många andra aggregat med stort inställningsområde på ström ihop med 723. :vissla:
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Enligt trådskaparens utsago fungerar kopplingen klockrent, bortsett från att utspänningen
är rejält nersmutsad av störningar.

Jag tycker inte du ska byta krets, schemamässigt har du förmodligen inte gjort några större fel.
Men "layouten" och kabeldragningen är HELT ÅT HELVETE! ursäkta mina starka ord men det är med all välmening :) Men det är bra att du valt en forward, den är väldigt snäll ur störningssynpunkt på utspänningen
tack vara att strömmen i induktorn inte byter riktning. Ge inte upp så kommer det här att fixa sig!

Ett första tips är att koppla bort allt till oscilloskopet förrutom TP2 mätpunkten. Mät gärna detta en bra bit från
din konstruktion, och inga andra andra kablar i närheten. Vad händer?

Sedan

Läs PCB Layout Considerations för Switchers av National Semiconductor

edit 20:20 4 sept:Lite allt möjligt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ett eller flera LP LC-filter på utgången kan göra underverk.
Testa gärna det innan du ger upp.
metex

Inlägg av metex »

Johan.o skrev:Konstruktionen måste ner på ett kretskort med bra homogent jordplan på undersidan för att hålla induktanser nere. Dessutom bör layouten vara genomtänkt, så att du håller nere ytan och längd i de ledare där strömmen
byter riktning. Alla dina sladdar fungerar som väldigt bra antenner som sprider skräpet till utgången.

Till att börja med.. En bra mönsterkortslayout gör väldigt mycket.
jag har ganska begränsade kunskeper om switchning men självklart förstår jag att ett bra mönsterkort är viktigt, men jag har svårt att avgöra om jag är tillräckligt nära i konstruktionen för att ett pcb ska ta det ända fram,är det värt att lägga ner den tid det tar att göra ett pcb måste jag fråga mig.
Sedan är det ju bara kul att labba åxå... :)
jesse skrev:Du behöver ha keramiska kondensatorer parallellt med elektrolyterna, t.ex 100 nF. Dessa ska placeras så nära som möjligt till de andra komponenterna, dvs inga kurviga banor.
Det ska testas!!
Norpan skrev:Det som, i mitt tycke, är en stor nackdel med switchat som labaggregat är de stora kondensatorerna på utgången.
Det kan smälla bra om man inte drar ned spänningen innan man kopplar, vilket iallafall jag glömmer ganska ofta, och då hjälper inte strömbegränsningen nåt vidare.
Kanske skulle gå att lösa med nån seriereglering efter kapacitansen och styrd av inställd strömbegränsning plus lite till.

>Om det inte fungerar med 723:an så har du förmodligen gjort en konstruktionsmiss.

Som så många andra aggregat med stort inställningsområde på ström ihop med 723. :vissla:
kondingarna på utgången är en nackdel, har redan skissat på ett primäswitchat med "vanlig" trafo på ca 400-600hz som matar ett vanligt linjärstabbat med 5-10V marginal över inställd utspänning, man slipper mesta delen av värmen, har stömbegränsningen ända ut till kontakterna och borde vara mindre känsligt i konstruktionen än +50khz
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Håller med 4kTRB, testa LC filter!
metex

Inlägg av metex »

Johan.o skrev:Enligt trådskaparens utsago fungerar kopplingen klockrent, bortsett från att utspänningen
är rejält nersmutsad av störningar.

Jag tycker inte du ska byta krets, schemamässigt har du förmodligen inte gjort några större fel.
Men "layouten" och kabeldragningen är HELT ÅT HELVETE! ursäkta mina starka ord men det är med all välmening :) Men det är bra att du valt en forward, den är väldigt snäll ur störningssynpunkt på utspänningen
tack vara att strömmen i induktorn inte byter riktning. Ge inte upp så kommer det här att fixa sig!

Ett första tips är att koppla bort allt till oscilloskopet förrutom TP2 mätpunkten. Mät gärna detta en bra bit från
din konstruktion, och inga andra andra kablar i närheten. Vad händer?

Sedan

Läs PCB Layout Considerations för Switchers av National Semiconductor

edit 20:20 4 sept:Lite allt möjligt.
jag vet att matningen är en annan svag punkt , har spikar på flera volt redan där, uråldriga elna kondingar.
IRF9530 har ju inbyggd frihjulsdiod är det ok? eller ska jag satsa på annan trissa.
gate drivningen är inte helt optimal men upp till 50-60khz funkar den ok och trissan går svalt.
mur1520 är den ok?
så jag gissar att största problemet är kondingar i matningen och utgången, en kombo av e-lyt med lågt esr, +film och ceramiska
och ett bra pcb, ska läsa lite om det..tackar för länken:)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Elektor April 2010 har ett projekt "Unilab" som kan vara intressant att studera.
Borre

Inlägg av Borre »

Välj en schottkydiod istället för MUR1620, med så låg spänningsfall du hittar som samtidigt klarar strömmen.
Sen som sagt, en bra layout och fräscha låg-ESR kondensatorer är ett måste.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om du har en polypropylen konding på 10uF i parallell med stora elektrolyter
så är det inte säkert att du behöver de dyrare låg ESR-elektrolyterna.
Tex 65-577-22 hos ELFA kan fungera bra.

På utgången har du sedan en luftlindad
spole på 1uH och 220uF som LC LP-filter.
Skriv svar