"lådan" är bestyckad med en 120VA 2*12Vac rinkärna och likriktarbrygga och 2*2200µF, ca 35Vdc ut med lindningarna i serie.
Jag rev ur kortet med 723:an och 2n3055an som satt i lådan in åkte efter lite skissande och byggande på "labbkort" en TL494+LM258, en IRF9530 P-kanals mosfet en induktor och en diod,(+diverse motstånd och annar smått)
Efter lite justeringar så funkade både spänningsreglering och strömbegränsning helt klockrent och stabilt 250mV-32V 200mA-6A Beroende på last var man "slår i rippeltaket" från matningen.
Här är ett förenklat schema, men "effektdelen" är i detalj som jag byggt.

Och nu till problemet, den vägrar att ge ifrån sig något som är i närheten användbart annat än till att dimma lampor driva en motor eller möjligen ladda batterier pga kraftiga "spikar" !!
Så här ser det ut under drift, "övre" kanalen är TP2 och nedre kanalen är TP1 i schemat
@10V 500mA (om man studerar formen på tp1 så gissar jag att "knäet" på kurvan visar att den går i "incontinues mode" ? en gissning håller på å försöker lära mig mer om switchagg.)

@10V 3A

@17V 5A

kortet

lådan

Jag har provat allt känns det som för att förbättra, avkoppla på olika ställen, filtrera, rc-snubbers stabbat matningen till switchregulatorn, olika induktanse och olika kärnor m.m men får inte till det.
tror jag förpassar sekundärswitchat/buck/flyback ja allt va det nu kallas, till sådan som inte duger till labbagg.
Goda idéer motages tacksamt innan jag rensar lådan å bygger linjärstabbat.