T: fräsning av aluminiumbitar
T: fräsning av aluminiumbitar
Hejsan
Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig att fräsa fram några aluminiumbitar.
Antal: 2st
Material: inget specifikt krav då de kommer vara i inomhusmiljö och jag kommer måla dem.
Minsta fräsradie: 1,5mm
Underlag fås i det format du vill ha (använder SolidWorks)
Finns du i stockholmsregionen är det ett plus och jag kan även komma och lämna material om det behövs.
Vad skulle det kosta?
Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig att fräsa fram några aluminiumbitar.
Antal: 2st
Material: inget specifikt krav då de kommer vara i inomhusmiljö och jag kommer måla dem.
Minsta fräsradie: 1,5mm
Underlag fås i det format du vill ha (använder SolidWorks)
Finns du i stockholmsregionen är det ett plus och jag kan även komma och lämna material om det behövs.
Vad skulle det kosta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: fräsning av aluminiumbitar
Ser väldigt enkelt ut, jag är mer bekymrad hur man skulle spänna bitarna 

Ja själva bitarna är "enkla", men det hjälper inte när jag inte själv har en fräs 
Det är precis som du säger problemet med att spänna upp dem, det lättaste att ta till då när biten är så liten är att helt enkelt när man fräser ytterkonturen så fräser man bort 3,9mm och lämnar kvar 0,1mm aluminium.
Sedan skär man ut biten med en kniv eftersom jag ändå ska grada kanterna.
Det fungerar alldeles utmärkt så länge bitarna är ganska små.

Det är precis som du säger problemet med att spänna upp dem, det lättaste att ta till då när biten är så liten är att helt enkelt när man fräser ytterkonturen så fräser man bort 3,9mm och lämnar kvar 0,1mm aluminium.
Sedan skär man ut biten med en kniv eftersom jag ändå ska grada kanterna.
Det fungerar alldeles utmärkt så länge bitarna är ganska små.
Ja, det var inte mycket material kvar där.
Är det bara 2mm kvar i "väggarna"?
Känns som den kommer gå sönder bara man tittar på den. Kanske något annat material som inte böjs så lätt skulle vara bättre?
//Jonas

Känns som den kommer gå sönder bara man tittar på den. Kanske något annat material som inte böjs så lätt skulle vara bättre?
//Jonas
Jo det går väl antar jag, men jag har inget vacuumbord så kan inte köra så pass nära. Däremot går det om man tar ett material som är klanske 6-7mm tjockt så man har något att klämma i, sen fräser ur konturen och planar bort till 4mm från andra sidan.
Gör man så spelar det ingen större roll att det bara är ~2 mm tjockt som alvestjo säger.
Gör man så spelar det ingen större roll att det bara är ~2 mm tjockt som alvestjo säger.
inget vacuumbord? vad behöver du det till?
bara att spänna ner biten i ytterhörnen och sedan köra 3,9mm från materialets topp.
du kan spara upp till 0,3mm utan problem och fortfarande skära ut biten.
Jag kan ta fram 6mm material om du vill (eller tjockare).
Kan även plana av själv då jag har tillgång till manuell fräs.
Vad skulle arbetet kosta i så fall?
bara att spänna ner biten i ytterhörnen och sedan köra 3,9mm från materialets topp.
du kan spara upp till 0,3mm utan problem och fortfarande skära ut biten.
Jag kan ta fram 6mm material om du vill (eller tjockare).
Kan även plana av själv då jag har tillgång till manuell fräs.
Vad skulle arbetet kosta i så fall?
Sätt fast materialet med dubbellhäftande tejp på en "offerskiva", börja med att borra de två hålen och sätt skruv genom hålen ner i offerskivan, kör hål, kör kontur, spara lite på djupet så sista skäret bara tar det allra allra sista alternativt lämna "öron" som håller biten. Om ytan är viktig lämna liiite material för ett mycket försiktigt finskär runt om.
Jag kan testa om du vill, jag har 4mm aluminium hemma, blir det bra kostar dom 300:- blir det skit slänger jag dom och tar inget ansvar
/Henrik.
Jag kan testa om du vill, jag har 4mm aluminium hemma, blir det bra kostar dom 300:- blir det skit slänger jag dom och tar inget ansvar

/Henrik.
Vill bara ge ett litet tips.
istället för offerskiva kan man köra med en strängpressad aluminiumprofil för t-spårsmutter, så kommer du aldrig behöva "offra" skivan. Men däremot dubbelhäftande tejp är kanon, biltemas funkar kalasbra och på små bitar behöver man bara en fästpunkt.
istället för offerskiva kan man köra med en strängpressad aluminiumprofil för t-spårsmutter, så kommer du aldrig behöva "offra" skivan. Men däremot dubbelhäftande tejp är kanon, biltemas funkar kalasbra och på små bitar behöver man bara en fästpunkt.
Börja med att fräsa dom två runda hålen i ett moment, sedan fäster du biten med skruvar i hålen och kör konturerna som ett andra moment... 
Edit: såg nu att Henke gav samma tips

Edit: såg nu att Henke gav samma tips

Ja, jag är inte 100% nöjd men så här blev dom:
Tillvägagångsättet var enligt tidigare, plåten fastspännd med spännjärn ovanpå offerskiva i MDF, dubbelhäftande tejp under de blivande bitarna. Borrade hålen och skruvade fast. Fräsning med 3mm fräs 0.95mm/skär till ett totaldjup av 4.1mm så 4+1 "varv". Tejpen höll bitarna fint men jag skulle fräst de olika Z-nivåerna lite "om lott" radiellt sett, så att spåret inte blev blir lika brett som fräsen hela vägen igenom. Det gör det lite enklare för spånor att komma väck vilket hade resulterat i lite bättre yta än vad jag fick nu. Men mitt CAM program suger och jag orkade inte pilla med det.
Hoppas de duger i alla fall, skulle dom inte göra det så är det inga problem!
/Henrik.
(Jag har alltså fått OK via PM att köra fram dom så inte nån tror att jag tar nått för givet
)
Tillvägagångsättet var enligt tidigare, plåten fastspännd med spännjärn ovanpå offerskiva i MDF, dubbelhäftande tejp under de blivande bitarna. Borrade hålen och skruvade fast. Fräsning med 3mm fräs 0.95mm/skär till ett totaldjup av 4.1mm så 4+1 "varv". Tejpen höll bitarna fint men jag skulle fräst de olika Z-nivåerna lite "om lott" radiellt sett, så att spåret inte blev blir lika brett som fräsen hela vägen igenom. Det gör det lite enklare för spånor att komma väck vilket hade resulterat i lite bättre yta än vad jag fick nu. Men mitt CAM program suger och jag orkade inte pilla med det.
Hoppas de duger i alla fall, skulle dom inte göra det så är det inga problem!
/Henrik.
(Jag har alltså fått OK via PM att köra fram dom så inte nån tror att jag tar nått för givet

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
300:- för dessa är BILLIGT. Även om H.O är jävligt duktig så måste det varit minst 3 timmars jobb totalt. Allt från CAM beredning till att leta fram material, välja verktyg osv...
Med tanke på att jag mailade honom dxf-filen kl 14.09 och kl 19.36 hade han skickat mail med bilder på där bitarna var klara så kan det inte tagit så lång tid.
Varför skulle CAM förberedning ta lång tid när han får en dxf (r2000 som han bett om) som endast innehåller yttermått samt ett mått för minsta radie (så att det inte är massa onödig skit i ritningen) samt att det bara är ett enda fräsdjup och allt kan göras med en fräs (3mm) samt att materialet var specat.
Det beror väl lite på hur man specifierar samt hur man gör ritningen och planerat fräsningen.
Att det är billigt säger jag inte emot, jag är den som är mest glad över det! men att ta fram de här bitarna tar inte lång tid.
Varför skulle CAM förberedning ta lång tid när han får en dxf (r2000 som han bett om) som endast innehåller yttermått samt ett mått för minsta radie (så att det inte är massa onödig skit i ritningen) samt att det bara är ett enda fräsdjup och allt kan göras med en fräs (3mm) samt att materialet var specat.
Det beror väl lite på hur man specifierar samt hur man gör ritningen och planerat fräsningen.
Att det är billigt säger jag inte emot, jag är den som är mest glad över det! men att ta fram de här bitarna tar inte lång tid.
Om jag får flika in några egna reflektioner här.... Tre timmar tog det inte riktigt - allt som allt - men inte långt ifrån. En-stycks-tillverkning är alltid speciellt, inte minst när man inte håller på med det kontinuerligt - varje projekt, stort som smått, är lite som att lära sig på nytt.
Med det sagt så kändes dessa bitarna något som "passade mig". Jag visste att jag hade 4mm aluminium, jag visste att jag hade verktyg och jag "såg" framför mig ett relativt enkelt sätt att skära ut bitarna - vilket jag även postade i tråden. Detta gjorde också att jag visste att jag kunde få mitt CAM-program att producera acceptabel utan FÖR mycket handpåläggning.
Hade man varit riktigt förberedd borde det inte tagit mer än en timme men då hade man haft så mycket pengar nedgrävt i procedurer och CAM program att det ändå hade kostat MINST 300:- ....
Anyway, jag tar inte på mig så många jobb men de gångerna jag gör det är det viktigaste att den som betalar mig är nöjd med det han får för sina pengar.
/Henrik.
Med det sagt så kändes dessa bitarna något som "passade mig". Jag visste att jag hade 4mm aluminium, jag visste att jag hade verktyg och jag "såg" framför mig ett relativt enkelt sätt att skära ut bitarna - vilket jag även postade i tråden. Detta gjorde också att jag visste att jag kunde få mitt CAM-program att producera acceptabel utan FÖR mycket handpåläggning.
Hade man varit riktigt förberedd borde det inte tagit mer än en timme men då hade man haft så mycket pengar nedgrävt i procedurer och CAM program att det ändå hade kostat MINST 300:- ....
Anyway, jag tar inte på mig så många jobb men de gångerna jag gör det är det viktigaste att den som betalar mig är nöjd med det han får för sina pengar.
/Henrik.