nsbvzy´s [audio] Chipamp "test"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
nsbvzy

nsbvzy´s [audio] Chipamp "test"

Inlägg av nsbvzy »

då var de dags då :D, som liten amatör audiofil har jag länge varit väldigt nyfiken på lm3886 kretsen och dess prestanda, den ska enligt databladet ge 68watt klass AB i 8 ohm! då är frågan klarar den verkligen det!? många tycker att dena krets är mycket trevlig att bygga kring och de ska bli kul att se om den lever upp till mina förväntningar 8) och är den tillräckligt stabil och välljudande så kanske de blir ett bygge med flera än en krets!

ett brev från anders_bzn har på forumet dök ner i postlådan i dag! ( tack anders! ) innehållande mönsterkort och komponenter. (dock inte lm3886 kretsarna) dessa är nu beställda från elfa och dyker upp här i morgon eller i början av nästa vecka.

kylflänsar, transformator, likriktare och kondingar är frammletade ur gömmorna och med 33000µF kondingbank och 350VA transformator så finns de mycket att ta av:)

då var de god tid att löda på komponenterna på mönsterkorten, efter som att kretsar fortfarande inte dykt upp så blir de inget test i kväll, men bifogar lite byggbilder från mitt tillfälliga labbställe på bordet i tv-rummet efter som mitt projekt "labbhörna" stannat av lite för tillfället.... på tv´rullar en beck film "the money man" som utgör sälskapet :tumupp:

några bilder att beskåda:

påsarna direkt ur kuvertet:
Bild

kortens över och undersida:
Bild

lite komponenter, dock vet jag inte hur anders räknat, för de vart lite grejer över :humm: OM de inte är jag som missat dem! :doh:
Bild

då var de full fart, de tar ändå ett tag att pilla i hop allt, jag är ju så petig och noga :D
Bild
Bild
Bild
Bild

korten äntligen klara efter ca 35 minuter!
Bild
Bild
Bild
Bild

lite rester som vart över!
Bild

min labbhörna för kvällen (tur att tjejen sover! :lol: )
Bild

IKEA´s LED lampor är väldigt smidiga och bra när man pillar med små saker!
Bild

då var de bara att invänta kretsarna från elfa då! bygget fortsätter så fort jag får kretsarna, och då ska även lite 2mm alu plåt köpas och användas till att bygga lådan av.

och så slutligen en bild på de grejer framletade från "bra att ha hyllan"
Bild
Senast redigerad av nsbvzy 13 oktober 2013, 14:14:11, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: nsbvzy´s [audio] Chipamp "test"

Inlägg av Glenn »

Kort från gruppköpet ser jag :)

Jag har två halvbyggda kort jag med, saknade ett par komponenter, minns inte riktigt vilka, men framförallt saknade jag en vettig trafo, annars hade jag också tänkt bygga en snygg liten låda och montera dom i. ..Har även en hel drös med lm3886 extra :)

Ser att du har en likadan lödstation som jag, och en likadan lindströmtång som jag hade innan farsan snodde tillbaks den :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kul med någon som hårdtestar kretsen :lol: När du ändå håller på kanske du kan kolla upp lämplig kylfläns till kretsen? Den du har ser saftig ut, är den överdriven eller blir den varm (det hoppas jag snart få svar på) :mrgreen:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ja, det ser tjusigt ut!

Jag vet att du fick lite extra komponenter, bla de röda 1uF kondingarna (som du valde att använda) och några extra gula. De gula satt ihop och jag brydde mig inte om att dela. Det var extra fyra som skulle ha suttit på likriktar/glättningskortet som du inte ville ha.

Även jag har en WECP-20...

Det ska bli trevligt att se fortsättningen på detta, fler audiobyggen på EF!
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

Glenn:

skulle du få för dig att säjla korten och några kretsar så är jag intresserad! tanken är att försöka utvärdera dessa ordentligt, med allt det innebär, så intresse finns att få prova med flera kretsar paralellkopplade.

PeterH:

kylflänsen på bilden är väl tilltagen! detta då jag inte vet hur varmt de blir, men med 68 watt klass AB så borde de bli en hel del värme, men de lär visa sig. ska självklart labba lite med detta också för att hitta en optimal storlek som inte blir för varm.

anders_bzn:

men de är inga komponenter du kommer sakna? tänkte om du i framtiden kommer att bygga med psu kortet. isf skickar jag bara tillbaka dem om de är så att du saknar dem.

de som saknas in för testerna är ett 8 och 4 ohms effektmotstånd att använda som konstlast, de kostar ca 500kr st på elfa, och de vill jag inte betala. jag har ju iofs 4 st 15 tummare att koppla in som konstlast, men tror inte 30 Hz "testet!" uppskattas allt för mycket av mina grannar :lol:

jag har tänkt mig att mäta upp uteffekten vid lite olika matningspänningar, då är frågan hur detta gör på lämpligaste sätt? tongenerator på ingången och oscilloskop på utgången, och spänning och ström innan konstlasten? sen ska de bara vara att räkna ut med hjälp av spänning,ström och frekvens?

ni får gärna komma med förslag på hur detta kan lösas på ett bra sätt, då detta inte är mitt område :!:

//niklas
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Nä, det var meningen att du skulle få dem, jag beställde 100st 10nF och 100st 100nF från elfa här omsistens. Det är bra och ha prylar!

Jag tänkte köpa dessa 60-672-43 från Elfa, de kostar inga 500kr st. Bara 36,275kr st plus moms. 10Ohm och 50W, två parallellt för att få 100W och lagom last (5Ohm). Tre parallellt för att vara elak (3,3Ohm)! :twisted:

Tänkte mäta spänningen över lasten med skåpet, funktiongenerator som källa, resistansen vet man. Toppeffekten är lätt att räkna ut, P=U^2/R, RMS så får man dela med roten ur två (gäller sinus). Frekvensen spelar ingen roll (för beräkningen).
Borre

Inlägg av Borre »

Ja elfa rear ju ut utgående produkter och där finns det hyfsat billiga effektmotstånd:
https://www.elfa.se/data1/wwwroot/assets/sale/utg.html
tex, 60-668-15 eller kanske en hög av dessa 60-543-32 60-543-57.

I databladet har ni ett fint diagram över vilken termisk resistans kylflänsen bör ha vid en viss effekt och matningsspänning, men det förutsätter ju att du/ni vet vad den termiska resistansen är för er kylfläns, eller åtminstone kan gissa sig till den.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

De jag länkade till är ju ur den serien, inte undra på att de var billiga!

De är beställda nu!
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

jag kollade på detta: 60-699-59, tycker de är lika bra att köpa ett som klarar lite effekter efter som man antagligen kommer att labba med lite rejälare förstärkare
Borre

Inlägg av Borre »

Så du köper hellre ett 300W motstånd för 600kr utan moms istället för några 1 eller 2.2ohm 50W för 14.3kr styck? Du får ju 8st 1ohm för en femtedel av priset för 300W. 300Watarn klarar dessutom inte mer än 75W utan kylfläns, 8st 50W klarar 160W.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

de är nog smartare att köpa ett gäng 50wattare i stället efter som att man då kan bestäma resistansen med antal inkopplade motstånd, du har rätt, de blir mycket billigare:)
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

angående värmeutvecklingen i kretsen så kan vi ta TDA7269 - (2x10watt) som "referens" denna krets har jag labbat lite med bara på skoj, och den värmer lätt upp en lite större kylfläns till ca 60-70 grader när man spelar på lite. så jag misstänker att den större kylfläns jag plockat fram till LM3886 kretsen antagligen kommer att bli väldigt varm efter lite spelande.

bifogar lite bilder på TDA7269 exprementet, den ska enl, databladet ge 2x10 watt, men frågan är om de inte ger lite mer, för den spelar väldigt bra :D ska bli intressant att mäta denna också!

kylflänsen på bilden blir väldigt varm efter några minuters poppande
Bild
mindre snygt, men de fungerar :humm:
Bild

Bild
Senast redigerad av nsbvzy 13 oktober 2013, 14:16:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

nu har jag äntligen lyckats få tid att koppla upp kretsarna och provspelat lite, och de låter så pass bra att de så smånig om ska få en låda att bo i :D rent och fint och förvånansvärt stark för sina små mått, men tycker kapseln blir väldigt varm. är de fler som uppmärksammat detta?

de som nu är intressant är behovet av kylflänsar, trafo och kondingar.
de lilla jag testat är med en rättså stor kylfläns, och den värms ganska snabbt upp till en lite högre temperatur när man spelar på lite, så de gäller att inte ta för liten fläns. trafon jag har valt är på 350 va (tror att de var 2x22v) och den lär gott o väl räcka för två kretsar, eller?

i databladet står de 10000µf för varje krets, så tar man lite över det så klarar man sig där med :D
skulle de gå att serie koppla två 25volts kondingar för att få en som klarar 50volt, eller kan de bli o stabilt? har isf väldigt små och fina 25volts 22000µF som man skulle kunna koppla i hop två och två, och skapa en ordentlig bank som är ganska liten till måtten.

jag återkommer med lite bilder på testet under morgondagen:)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Trevligt!

Jo, kretsarna blir varma.

Om du vill ha en uppfatting om kylningen så kolla lite i appnoten för LM3886 på Nationals hemsida, jag har länkat till den tidigare...

Du kan koppla två kondingar i serie, men då blir kapacitansen bara hälften! Samma regler som att parallellkoppla resitorer gäller för att seriekoppla kondensatorer och omvänt.

Sen måste du ha balanseringsmotstånd över dem så att halva spänningen hamnar över varje kondensator. Har man inga motstånd så finns det inga garantier för detta och poff...

Trafon är overkill så den räcker...

/Anders

EDIT: Stavning
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bachler »

Jag kan inte låta bli att observera din Kraco basstation längst upp i högen med lådor där.
Vart bor du och vilken kanal brukar du snacka på?
Skriv svar