Hade tänkt spänningsmata en DS1306 RTC med 3.0V (eftersom en annan krets på kortet gärna vill ha den spänningen) och även använda ett knappcellsbatteri (CR2032) för backup för denna klocka. DS1306 har en ingång (Vbat) för detta ändamål. Ett problem uppstår då eftersom ett litiumbatteri håller 3V, kanske t.o.m. mer om det är färskt, och DS1306 kommer att gå över på backupbatteriet om VCC < Vbat. För att klockan ska gå tillbaks till VCC krävs att VCC > Vbat + 0.2. Så länge klockan går på backupen så kan man inte skriva till den och eventuellt inte ens läsa den.
Någon som har stött på problemet tidigare? Går det att lösa detta på något fiffigt sätt så att klockan inte går över på backup hela tiden? Jag har läst någonstans att man skulle kunna sätta en diod i serie med batteriet men det står uttryckligen i databladet att detta inte bör göras. Klockan kan då tydligen luras över till backupbatteriet. Men det kanske funkar "i praktiken".
Eller så får jag väl dra ur batteriet lite innan jag sätter i det.
Jag vet att jag skulle kunna höja matningspänningen men även med 3.3V tror jag problemet består.