Nån som är bra på att räkna tider i excel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1943
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Nån som är bra på att räkna tider i excel?

Inlägg av wiklis »

Skulle försöka göra en funktion i excel som håller ordning på flexkonton.
Bastiderna är 7:30-16, sen kan man komma en timme + eller -.
Max ansammlat är +- 10h på månaden.

Tänkte ha ett blad med månadens dagar där man skriver in sina ankomster och avgångar och
saldot räknas ut automatiskt.

Låter enkelt... Det är det inte!

wiklis
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Re: Nån som är bra på att räkna tider i excel?

Inlägg av HåkanO »

Hej

Har gjort något liknande..Formatera bara cellerna som tid t.ex 07:30 sen är det bara att räkna som vanlig =B3-A3 typ.

Håkan
Nerre
Inlägg: 26799
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Nån som är bra på att räkna tider i excel?

Inlägg av Nerre »

Jag har sånt på jobbet. Jag minns inte exakt hur det ser ut, men först och främst måste man ställa in Excel på Mac datumformat (för standard-formatet klarar inte av negativ tid). Det upptäckte jag aldrig själv, men kollegor som fick negativt flex-saldo fick problem:)


Ska försöka skriva fritt från minnet.

Jag har fyra kolumner för tider. Så dagens nummer står i kolumn A, i B står när jag kom på morgonen, i C när jag gick på lunch, i D när jag kom tillbaka från lunchen och i E när jag gick för dagen.

Då blir det helt enkelt E-D+C-B som är den tid jag har jobbat en dag. Från detta drar jag då bort ordinarie arbetstid (som i vårt fall är 7 timmar och 50 minuter). Tid i Excel anges i dagar så 7 timmar och 50 minuter blir (7+50/60)/24. Så i F står det alltså =(E-D+C-B)-(7+50/60)/24

MEN, så länge man inte har fyllt i alla kolumnerna med tider så får man "värdefel" har jag för mig (eller om det bara blir väldigt konstiga siffror). Så hela den där formeln är "wrappad" i en IF-sats:

=OM(Ärtom(E);;(E-D+C-B)-(7+50/60)/24)

Så så länge man inte har fyllt i dagens sluttid så står det inget i rutan F.

Sen i kolumn G har jag saldot. I t.ex. G5 står det då =G4+F5 (adderar dagens diff till gårdagens saldo).

Överst får man ju ha en ruta för ingående saldo också.

Sen har jag satt villkorsstyrd formatering på dags-diffen så den är grön om det är positivt och rosa om det är negativt.

En kollega har visst utökat för att kunna lägga in övertid också, men så långt har inte jag gått. Jag har heller ingen automatik att sätta lunchen till minst 30 minuter utan äter jag snabb lunch på 20 minuter så skriver jag ut- och intiden så det blir 30 minuter.
bos
Inlägg: 2276
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Nån som är bra på att räkna tider i excel?

Inlägg av bos »

I tid och otid ser jag folk syssla med sånt här, hacka egna tidsrapporterare i Excel och andra obskyra varianter, men aldrig begripit varför. Om arbetsgivaren tillåter flex så är det väl arbetsgivarens intresse att hålla reda på sin anställdes tider? Det vill säga, arbetsgivaren handahåller programvara/papper/system/vfsh där man tidrapporterar, inte ska man väl behöva fixa sånt själv?
Nerre
Inlägg: 26799
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Nån som är bra på att räkna tider i excel?

Inlägg av Nerre »

Vi hade tidigare stämpelklocka, men den togs bort och ersattes av nåt som kallas "förtroenderapportering av arbetstid".

Jag gjorde mitt Excel-ark för att själv hålla reda på hur mycket jag jobbar och för att kunna ha svart på vitt om arbetsgivaren ifrågasätter hur jag jobbat. (Visserligen finns det inget som förhindrar att jag skriver in felaktiga tider i Excel-arket, men mina Excel-ark överensstämmer väldigt bra med hur rapporterna från den gamla stämpelklockan såg ut, och inpassagerna på morgonen och efter lunchen syns ju i passagesystemet så de går att verifiera.)

Väldigt många företag har en lösning där den anställde ska fylla i en pappersblankett och skriva under varje månad. Där tror jag att många gärna gör en egen lösning i Excel för att undvika räknefel.
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Re: Nån som är bra på att räkna tider i excel?

Inlägg av spufuz »

Dessutom vill många logga sina arbetstider för att kunna kontrollera att det stämmer men löningen.
Skriv svar