Hjälp mig laga trasig subwoffer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Hjälp mig laga trasig subwoffer

Inlägg av Mignon »

Hej!

Jag skulle behöva er utomordentliga hjälp att laga min subwoffer som har lagt av. Det är en
Proson-sub enligt bilderna nedan.

Jag har i princip noll koll på vad som bör finnas var. Jag har gjort allt självklart som att byta kablar,
kolla säkringen, tryckt, skruvat och pillat på det mesta utan resultat. Under de 7 år som den faktiskt
fungerat kanon så har det alltid kommit en "Kabrooom" när man slagit på strömmen men nu är den
helt tyst hela tiden.

Det jag vill börja med att veta om det är själva högtalaren eller elektroniken som är kass. Hur testar jag det?
Testade att mäta spänningen över kablarna som går till högtalaren men där fanns inget.. Kanske inte ska det
heller, jag vet inte som sagt. :) Några tips?

Foton:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Norpan

Re: Hjälp mig laga trasig subwoffer

Inlägg av Norpan »

Högtalaren kan du enkelt prova med en Ohmmätare, ska vara runt 6 Ohm mellan polerna på den.
Har du ingen mätare kan du prova att ansluta ett 1,5V batteri mellan polerna på högtalaren, konen ska då röra sig in eller ut beroende på vilket håll batteriet ansluts på.
Lossa anslutningarna till förstärkaren innan du provar.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

För att kontrollera högtalarelementet kan du ta ett litet batteri, exempelvis 1,5 volts batteri och en liten sladd. Håll ena batteripolen mot ena högtalarkontakten och håll sladden på den andra polen av batteriet, nu kan du dutta till med sladden på den andra högtalarkontakten och om det klickar till så är mest troligt själva högtalar elementet helt.

Med största sannorlikhet är det själva förstärkaren som gått sönder i ditt fall.

Edit: Norpan hann före...
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Tack för snabba svar!

Jag testade direkt och det fungerade tyvärr jättebra, så precis som ni skrev så är
högtalarelementet OK.

Då återstår elektroniken.. Vad kan jag enklast börja kontrollera? POWER-dioden
lyser så jag antar att den får ström OK..
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det är antagligen de stora transistorerna på kylflänsen som har gått sönder, der dessa gått så har sannolikt även en del småkomponenter pajjat också.

Med din grad av kunskap skulle jag nog rekommendera att köpa ett Hypex DS2 steg eller liknande att byta ut orginalsteget med.

Tror inte en reparation är aktuell för dej, såvida du inte skickar steget till nån mer kunnig.
Skriv svar