pic 18fxx usb2serial

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
[ALV]

pic 18fxx usb2serial

Inlägg av [ALV] »

Hej,

Jag har pillat lite med olika picar och är väl fortfarande en rejäl nybörjare på både elektronik och programmeringen av just picar.

Men i nästan alla mini project jag börjat med så har jag funnit ett behov av en rs232 terminal till picen för kommunikation och debug av olika slag.
För att åstadkomma detta har jag helt enkelt använt mig av de inbyggda stödet för seriel kommunikation men till det behövs det ju en serieport på dator sidan med och det löses ju lätt med en usb2seriel converter.

Dessvärre blir det både dyrt och onödigt bökigt rent utrymmes mässigt, så jag funderade på om det inte går att få 18fxx serien att agera som en converter?
Dvs att exempelvis en pic 18F4550 registrerar sig som en PL-2303 för att slippa det där emellan samt att jag då skulle kunna försörja picen med ström från usbporten.

Alternativet ren usb men det är mer krångel än nytta för mitt ändamål då jag inte behöver någon större hastighet och avståndet till datorn inte är längre än på sin höjd 50cm.

Har ni några idéer om detta är genomförbart? vad finns det för för och nackdelar som jag kanske inte tänkt på?

Och om jag skulle försöka ge mig på att göra detta, hur svårt kan det tänkas vara med min ganska låga kunskapsnivå?

(Är tacksam för öppen diskution och alla typer av synpunkter kring ämnet)

Tack för svar!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: pic 18fxx usb2serial

Inlägg av TomasL »

Om du inte har någon serieport på datorn, måste du ha en konverter oavsett, du kan ju naturligtvis bygga en egen, med FT-chip eller PIC-USB processorer.
Men det enklaste är ju naturligtvis en färdig konverter. Dessutom kan du ju alltid installera ett seriekort i datorn.

Förstår inte riktigt ditt problem, Dyrt? en USB-RS232 kostar väl b ara nån hundring eller två.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Dvs att exempelvis en pic 18F4550 registrerar sig som en PL-2303...
> Alternativet ren usb...

Din PIC18 komer alltid att köra "ren" USB !

Så hur du än väljer at köra så kommer det att vara ungefär samma
komplexitet på sin PIC, på PC sidan kan det dock vara stora skillnader
beroende på om man kör fördiga drivers eller skriver egna.

Nu vet jag inte varför du vill emulera just PL-2303, men är det inte enklare
att använda något befintligt som HID eller så ?

Sen så är det ett rejält kliv i programkomplexitet att gå från USART till USB.
Hela applikationen får ofta anpassas till USB's krav på pollning o.s.v. Du bli
även begränsad till ett mycket mindre urval av PICs.

Råden kan väl vara att inte köra USB om du inte absolut behöver det (bandbredd
eller något annat).
peterosd

Inlägg av peterosd »

Hej.

Du kanske kan hitta något nyttigt på denna sida http://www.waitingforfriday.com/index.p ... USB_device

// Peter
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

TomasL:
> Om du inte har någon serieport på datorn, måste du ha en konverter oavsett, du kan ju naturligtvis bygga en egen, med FT-chip eller PIC-USB processorer.
> Men det enklaste är ju naturligtvis en färdig konverter. Dessutom kan du ju alltid installera ett seriekort i datorn.
Använder olika datorer för att prata med picen, och i nuläget har jag bara bärbaradatorer eller servrar hemma så installation av en serieport är tyvärr itne att tänka på.

> Förstår inte riktigt ditt problem, Dyrt? en USB-RS232 kostar väl b ara nån hundring eller två.
Problemet är dels att kostnaden för en converter som du säger är runt 200kr och det är nästan lika mycket som resten av projektet i de flesta fall.
Ett annat problem som jag inte pålyste tydligt nog är att det är ont om platts och en converter tar platts och blir bökigt i de aplikationer jag vill ha de till.

Exempelvis så håller jag på att bygga en liten bandrobot i storleksordningen 15x15cm med en beagleboard som onboard dator och från den ska jag prata med picen som dels kontrollerar motorer och läser av sensorer.

sodjan:
> Din PIC18 komer alltid att köra "ren" USB !
> Så hur du än väljer at köra så kommer det att vara ungefär samma
> komplexitet på sin PIC, på PC sidan kan det dock vara stora skillnader
> beroende på om man kör fördiga drivers eller skriver egna.
Det jag menade var själva komunikations protokollet för den data jag vill skicka.

> Nu vet jag inte varför du vill emulera just PL-2303, men är det inte enklare
> att använda något befintligt som HID eller så ?
Egentligen behöver det inte vara drivare till den specefikt jag vill kunna nyttja men tanken var att kunna använda en drivare som redan finns de många operativsystem.

> Sen så är det ett rejält kliv i programkomplexitet att gå från USART till USB.
> Hela applikationen får ofta anpassas till USB's krav på pollning o.s.v. Du bli
> även begränsad till ett mycket mindre urval av PICs.
Jo, efter att ha läst på om detta så jag just det.

Det jag egentligen är ute efter är något i stil med Arduino Duemilanove USB board som dels tillåter dig att använda usbkontakten som powersuply samt rs232 länk utan någon extra converter.
seriel boot funktionen är ointressant för mig dock.
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

peterosd: absolut intressant, tack!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Håller med om att flyttet från serie till USB är ett rejält kliv i komplexitet, men MIcrochips exempelkod är till bra hjälp.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En möjlighet är ju att lägga USB hanteringen utanför PIC'en via t.ex en
av (vad fasen de nu heter, det där UK företaget, jo FTDI) kretsar som kan
sedan kör seriellt mot från PIC'en. Matningsspäningen kan du fortfarande
ta från USB kabeln, om du vill.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

eller behåll USB-konvertern du köpte vid datorn och dra serielinan till din pryl.
USB-Konvertern behöver ju inte sitta i prylen ifråga.
Skriv svar