Belysning till trapp.
Belysning till trapp.
Någon som har nått bra förslag på hur man löser det här enklast?
Föreslå gärna komponeter och ett kopplingsschema
/Markus
Föreslå gärna komponeter och ett kopplingsschema
/Markus
Re: Belysning till trapp.
Antingen PIR eller bruten IR-stråle. Samt MCU som styr det så att den lyser upp nästa steg osv..
Ser till och med ut till att det finns en IR-sensor vid första stegs framkant.
Sekvensen kan sedan styras som blueint skriver.
Sekvensen kan sedan styras som blueint skriver.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Jag är inte jätte insatt i elektronik men tror att jag borde kunna få till det med lite hjälp.
Kan ni förklara på ett lite lättare sätt? Vad är MCU? Någon som kan skissa upp ett kopplingsschema och föreslå några komponenter (gärna länkar)
Kan ni förklara på ett lite lättare sätt? Vad är MCU? Någon som kan skissa upp ett kopplingsschema och föreslå några komponenter (gärna länkar)
-
MCU = Microcontroller av dylikt slag. Dvs en liten dator.
Så du får då också ta fram en programvara som styr det hela.
Så du får då också ta fram en programvara som styr det hela.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
"Vad är MCU?"
Mikrokontroller, vanligast på forumet är AVR och PIC
"Någon som kan skissa upp ett kopplingsschema och föreslå några komponenter (gärna länkar)"
Blir lite svårt att göra kopplingsscema, det behövs lite mer info.
- Hur många trappsteg?
- Belysning?
- Antal sensorer (IR-diod och fototransistor)?
Finns säkert fler frågor men dessa är de jag kommer på nu.
Förresten: Kan du programmera en mikrokontroller, även kallat MCU eller en del skriver μC
Mikrokontroller, vanligast på forumet är AVR och PIC
"Någon som kan skissa upp ett kopplingsschema och föreslå några komponenter (gärna länkar)"
Blir lite svårt att göra kopplingsscema, det behövs lite mer info.
- Hur många trappsteg?
- Belysning?
- Antal sensorer (IR-diod och fototransistor)?
Finns säkert fler frågor men dessa är de jag kommer på nu.
Förresten: Kan du programmera en mikrokontroller, även kallat MCU eller en del skriver μC
Då blir det hela kanske lite för svårt för min del. Ingen som har en annan lösning?
http://shop.conrad.se/websale7/?shopid= ... 7%2Fmd5%7D
En sån för varje steg borde väl fungera? Men dyrt blir det.
http://shop.conrad.se/websale7/?shopid= ... 7%2Fmd5%7D
En sån för varje steg borde väl fungera? Men dyrt blir det.
Nej jag kan inte programmera en MCU. Om det inte är väldigt lätt att läsa sig till hur man gör.
Antal steg: 14st
funktionen måste kunna fungera både när man kommer uppifrån och nerifrån.
En fototransistor känns som enklaste allternativet.
Jag infogar en bild på trappan som det gäller. Den är just nu under konstruktion.
Antal steg: 14st
funktionen måste kunna fungera både när man kommer uppifrån och nerifrån.
En fototransistor känns som enklaste allternativet.
Jag infogar en bild på trappan som det gäller. Den är just nu under konstruktion.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Snygg trappa
Om du använder fototransistor måste du ha IR-dioder på andra sidan trappsteget så att fototransistorn belyses av IR-ljus tills någon bryter den och aktiverar på så vis belysningen.

Om du använder fototransistor måste du ha IR-dioder på andra sidan trappsteget så att fototransistorn belyses av IR-ljus tills någon bryter den och aktiverar på så vis belysningen.
Vad för typ av sensor innehåller en "vanlig" rörelsevakt till belysning? Finns dom i litet format med begränsad räckvidd. Reagerar bara t.ex. när man sätter foten på första trappsteget och inte när man går förbi trappen.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Gissningsvis PIR-sensorer
Edit: Finns lösa sensorer på Elfa, art.nr: 73-591-10 Länk
En på första och sista trappsteget och belysning på varje och en MCU som styr det hela.
Edit: Finns lösa sensorer på Elfa, art.nr: 73-591-10 Länk
En på första och sista trappsteget och belysning på varje och en MCU som styr det hela.
Senast redigerad av MicaelKarlsson 16 augusti 2010, 19:06:32, redigerad totalt 1 gång.
Om man sätter ett relä med fördröjt tillslag och ett med fördröjt frånslag till varje steg borde det ju fungera. Finne det att få tag på sådana till ett vettigt pris?
-
Vid tiden 0:29 så ser man en öppning där har du antagligen en fotocell.
Sen så är det dimmning både upp och ned av ljuset samt konstant hastighet på "förflyttningen" av ljusökningen.
Detta tyder på en CPU som styr det hela.
Att göra detta med relän och klara både uppåt och nedåt samt dimmning av ljuset kommer att bli mycket dyrt >> 10kSEK bara i delar.
Med en CPU lite HW och en del programmering så går det rätt enkelt att åstadkomma.
Har du >>200 timmar över för att lära dig det som krävs?
Att bara göra ett exemplar kommer att kosta dig minst 5000:- + utrustning (därefter så blir efterföljande rätt billiga mellan 500:- och 1000:-) då är inga som helst tester eller godkännanden inräknade skall det även räknas in så har du minst ett 100kSEK projekt framför dig.
Sen så är det dimmning både upp och ned av ljuset samt konstant hastighet på "förflyttningen" av ljusökningen.
Detta tyder på en CPU som styr det hela.
Att göra detta med relän och klara både uppåt och nedåt samt dimmning av ljuset kommer att bli mycket dyrt >> 10kSEK bara i delar.
Med en CPU lite HW och en del programmering så går det rätt enkelt att åstadkomma.
Har du >>200 timmar över för att lära dig det som krävs?
Att bara göra ett exemplar kommer att kosta dig minst 5000:- + utrustning (därefter så blir efterföljande rätt billiga mellan 500:- och 1000:-) då är inga som helst tester eller godkännanden inräknade skall det även räknas in så har du minst ett 100kSEK projekt framför dig.
-
Skulle han sälja färdiga då?
Jag skulle vilja påstå att det hela skulle kosta kanske 500-1000sek om man pillar hemma och med hyffsat billiga medel. Det dyraste är ju Dioderna i sammanhanget. (Pir-sensorer kostar ju en del med men går ju att fixa lite på närmaste elektronikskrot
)
Jag skulle vilja påstå att det hela skulle kosta kanske 500-1000sek om man pillar hemma och med hyffsat billiga medel. Det dyraste är ju Dioderna i sammanhanget. (Pir-sensorer kostar ju en del med men går ju att fixa lite på närmaste elektronikskrot