Skruvdragare stendöd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Matte424

Skruvdragare stendöd

Inlägg av Matte424 »

Tjenare har en blå 12v bosch i mitt knä som är stendöd....

Har 2 st NiMH Batterier till denna, har laddat dessa.. mätt med fluken, har 11.94 V cirkus på bägge batterier.

Vad föreslår ni? att jag kopplar 12v direkt på stiften till maskinen för att testa den?
Kan det vara så att batterina är trasiga men visar 12V ?

en fråga bara för nyfikenhetens skull.. varför är det 4 poler på ett NiMH batteri? antar att det är för laddningens skull. Hur går den laddningen till? för i maskin finns det bara 2 stift.

Med eran hjälp hoppas jag att vi får liv i han, fick den av en polare som inte vet något om maskinen.

Grym maskin för övrigt, hade en liknande på mitt förra jobb.

Mvh MAttias
victor_passe

Re: Skruvdragare stendöd

Inlägg av victor_passe »

Jag skulle gissa på att de 2 extra pinnarna går till ett NTC/PTC motstånd som övervakar temperaturen vid laddning.
Tekko

Inlägg av Tekko »

eller en klixon brytare.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Konstigt det brukar vara något liv i dem åtminstone ett av dem. Prova med en billampa direkt på batteriet, lyser den funkar batteriet och felet ligger i dragaren.

Inuti brytaren är det massor med delar och den är o-lätt att ta isär om vi säger som så. Jag gjorde det på min då den gick ojämnt vid gaspådrag dvs följde inte en jämn fin kurva uppåt som den ska. Fick dock skiten att fungera igen.

Om du har något liknande som mig så är det flera kontakter inuti bla en som kortsluter motorn och även reversering osv. Sen är det en PWM-del också, fullgas funkar som så att ett bleck går emot.

Har du tur är det bara en kabel eller lödning som släppt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Bättre maskiner har kol som går helt till avbrott istället för att förstöra rotorn när kolet är slut, kan vara det.
Skriv svar