Styra en räknarprinter med PIC

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
90kar08

Styra en räknarprinter med PIC

Inlägg av 90kar08 »

Härom veckan fick jag en räknare av min farfars bror.

Så här ser den ut under skalet (glömde ta en bild innan jag plockade isär den):
IMG_2212rz.jpg
Det är f.ö. en FACIT 2252.

Allt förrutom = knappen på den fungerade men eftersom jag redan har en liknande räknare som funkar felfritt så hamnade den i bra-att-ha-högen. Där låg den tills idag när jag fick för mig att man kanske kunde göra nåt kul med den. Jag började med att ta isär den och kom fram till att den består av tre moduler; en nätdel, en knapp-och-displaydel och en printerdel.

Den ser ut så här:
IMG_2219rz.jpg
Och heter EPSON model-355

Tangentbordet och displayen använder jag nog till nåt nån gång men just nu var det printerdelen som var mest intressant. Jag tänkte att man borde kunna koppla upp den till en PIC och styra den därifrån.

Jag har försökt Googla för att försöka hitta nån annan som gjort detta innan men jag hittar inget. Nån som vet nån som gjort det så jag kan ta lite genvägar? Annars gör det inget för jag har nästan listat ut hur man "pratar" med den, en djupare förklaring och mer bilder kommer förhoppningsvis imorgon.

Vad jag ska göra med den om jag lyckas vet jag inte, förslag mottages gärna! :) Den har 11 tecken per rad och kan skriva i rött eller svart men en hel rad blir i samma färg. Den skriver såklart bara siffror, punkter och streck, utom längst till höger där det finns +,-,C,G,%,# och lite andra skumma tecken.

Fortsättning föjler...

Edit: stavning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
victor_passe

Re: Styra en räknarprinter med PIC

Inlägg av victor_passe »

Seiko tillverkar annars små trevliga termo-skrivar moduler.
Bara att styra en stegmotor och klocka in ~400bitar för varje pixelrad.

Den där har väl bläck som tar slut och var väldigt stor. Men om målet är att leka med den och inte skriva ut text så varför inte?
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Målet är bara att leka lite och öva PIC-programmering.

Jag har som sagt inte ens nåt användningsområde för den än men man måste väl använda skrotet man samlar på sig till nåt. :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

den har inte bläck, den har ett färgband, det tar aldrig slut, det blir bara sämre och sämre i all evighet :)

Jag har också en gammal trasig räkneapparat liggandes nånstans jag tänkte göra ungefär samma sak med.. men det har aldrig blivit av.

termoskrivare är lite jobbiga efter som man inte kan lita på pappret, blir det lite varmt, eller bara gammalt så har det ingen text längre :/
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Tja, det verkar vara snålt med information om den där printern "out there".
Antagligen bara att börja undersöka den själv. Kolla vad som är matningsspänningar
(och vilken spänning det är). Spåra drivningen för själva utskriften, nivå och timingen.
Ett oscilloskop är antagligen till stor nytta.

Antagligen vrider den fram ett tecken för en viss position i taget och sedan
"lappar till" elektromekaniskt för att sedan göra om det för varje position
och slutligen mata upp pappret till nästa rad. Eller så...
Användarvisningsbild
erdes
Kontakt:

Inlägg av erdes »

Lekte med en sån när jag var mindre, och den ser ut som samma typ av skrivare som den jag hade. Jag lyckades aldrig skriva något vettigt, för jag kunde inget om mikroprocessorer då. Principen för den var att en stor motor driver pappret frammåt stegvis en rad itaget med kammar och kugghjul m.m. För att skriva något så finns det ett hjul per kolumn med alla tecken som man kan skriva. Till varje hjul sitter en elektromagnet som kan låsa hjulet vid det tecken man vill skriva. Skrivcykeln är typ:
1. Mata fram pappret en rad
2. Rotera alla cylindrarna från första tecknet (tror det var 0) till det sista, Här gäller timing, vill man skriva typ 3 får man slå på 1:a elektromagneten när den är vid "3" och då låsa hjulet så 3:an ligger mot färgbandet.
3. En armmoj pressar hjulen med tecken mot färgbandet och pappret.
4. Snurra tillbaka hjulen till startläge.

Den jag hade hade en läsgaffel och en skiva med hål i kopplad till hjulen (Det ser ut som din har det också) som kan ge pulser när det är dags att låsa tecknen, så man behöver inte hålla på med tid utan vill man skriva en 7:a slår man på magneten efter 7 pulser från läsgaffeln.

Tror jag får leta fram den nästa gång jag är på landet och bygga något roligt med den om den är för trasig... Jag kommer ihåg ljudet från den när den skriver, det är häftigt :)

Har för mig att jag drev de mindre magneterna med 12 volt och en ULN2803. Men kolla resistansen, för det är ju inte säkert att de vill ha 12 volt. Stora motorn drog några ampere 12 volt.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Jo det du skriver är precis det jag kommit fram till.

Jag mätte spänningen i räknaren och den var 24v men den funkar med ända ner till 6v (då blir den nästan helt tyst och går så långsamt att man hinner se vad som händer.). Håller med om att 12v känns lagom.

Innan jag fortsätter ska jag skaffa mig ett oscilloskop så att jag kan titta på pulserna från läsgaffeln, har ingen lust att gissa mig till hur de ser ut.
Balloo

Inlägg av Balloo »

Tycker du ska försöka emulera en sån där block almanacka där man drar av ett blad varje dag.
Låt den skiva ut en remsa med dag och datum varje morgon, ungefär såhär (Röd färg för helgdagar naturligt vis).

Kod: Markera allt

-    
-     0
-    00
-     0
-     0
-     0
-    000
-
-  00    
- 0  0  0  0  
-  0     00 
-   0   0  0 
- 0  0  0  0 
-  00    00 
-
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

nu blev jag ju lite sugen på att få igång min också hmm.. om jag kan hitta den.
Super7

Inlägg av Super7 »

Väderlogg kanske skulle gå att bygga / programmera ? utskrift en gång i timmen, temp, solinstrålning, luftfuktighet ja vad som går att hitta på....
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Oj, är det redan över ett år sen jag höll på med det här!?
Printern har stått uppkopplad till breadboard här vid datorn ända sen dess men så idag fick jag för mig att testa lite igen. :)

Jag fick ju ett oscilloskop i julklapp så den här gången kommer jag förhoppningsvis lite länge.

Signalen jag får ut från läsgaffeln ser ut så här: (förrutom att jag glömt att justera y-axeln, det svänger egentligen mellan GND och knappt 3v).
Image5mp.png
Om man aktiverar en elektromagnet till en av teckenrullarna vid pilen får man en nolla, vid nästa topp får man en etta osv...
Mellan skrivningarna skall man stanna i den lite längre höga delen till vänster i bild.

Det borde gå att få till nåt nu hoppas jag! :)
Balloos idé med almanacka var ju rätt kul faktiskt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

It's alive!!! :)

Nu har jag lyckats få till det så att när man trycker på en knapp så matas
precis en rad fram. Detta genom att räkna pulserna från läsgaffeln.

Nästa steg är att se om jag lyckas få den till att trigga teckenrullarna så att det går att
skriva några tecken.

Video
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

letar själv efter en bra kvittoskrivare, har nog en exakt likadann i skrotlåddan

det man kan säga med denna typen av skrivare är att dom skriver snyyygt

lycka till, jag ska försöka leta upp en beg matrisskrivare som klarar bokstäver med
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Cool!

Har en gammal OKI microline 182 i skrubben. Funkar fint. Men teckentabellen påminner om den som återfinns i en Commodore 64. Ska man skriva nordiska tecken från datorn får det bli via en liten lookup-tabell. :p
Hade logskrivarplaner för den förut, men ja... vi får se. :roll:
Skriv svar