Slutsteges problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DeeJayPA
EF Sponsor

Slutsteges problem

Inlägg av DeeJayPA »

Håller på att försöka laga ett Jensen bil slutsteg.. men jag har problem.
1 det förstärker inte.(ej kortis på transistorerna)
2 den börjar protecta om man höjer in signalen (250mV) Obelastat på utgångarna.
Har ingen aning om vad det kan vara för fel det är ett 4 kanaligt steg och det är samma fel på alla kanaler så det måste ju vara något "centralt" fel.
vet någon var man kan få tag på schema till ett Jensen XA4100 ??
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Hej

Har du kollat om spänningsdelen funkar som det ska?

/Hampus
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Väntar fortfarande på att få veta vad Slutstege har för problem... om det nu inte är DeeJayPA som är Slutstege och hans problem är att förstärkaren inte funkar? :)

Arvid
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

arvidb :lol: :lol:

DeejayPa>> Kolla först upp så att steget får rätt spänning och så inga säkringar är trasiga. Ifall det är ett bipolärt steg kolla så att inga motstånd på/nära utgångarna är trasiga. Mät även på alla transistorer du kan och kolla så dom är hela. Blir det varmt när du kör det?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Spänningarna är okej (44V) Alla effekt transistorer är okej.
Steget blir inte mycket varmt. Jäkligt klurigt.
Börjar undra om det är något galet med skydds kretsarna.
Men det är ju knepigt att effekt transistorerna inte vill förstärka signalen.
Men när jag mätte på dom så såg jag att signalen in på basen inte var fasvända mellan NPN och PNP transistorerna å det måste den vara va?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Provade löda bort slut transistorerna och provade spela med det. Får ut Ca18V och det funkar att driva en högtalare men det låter lite klent men inte illa för ett försteg=) Provade sen byta slut transistorer.. ingen skillnad.
Mätte lite på slut transistorerna:
B-E 0.55V
B-C 28.5V
E-C 29V
Verkar det okej? någon som kan hjälpa mig??
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm eftersom du kan mäta B-E så måste det vara bipolärt altså. Tycker spänningarna du mätt upp låter rätt okej. Intressant att det fungerade utan effekttransistorer men var försiktig för då pressar du skiten ur buffertstegen. Vad är det för slut transistorer? Jag skulle nog testat så att spänningsförsörjningen kan tillräckligt med leverera ström. Hur hög effekt är steget på? Om det är text 4*100W borde den teoretiskt sett kunna leverera 100W/44V=2.2A. Testa att provbelasta med ett 50ohms effektmotstånd och se om den klarar att ge runt 1A
Kolla även så alla komponenter runt omkring sluttransistorerna är hela. Det borde sitta några effektmotstånd nånstans i närheten. Kan du ta en bild?

Om nu collektorn är kopplad direkt till matningen och den är 44V och du har 29V mellan C och E skulle det verka befängt om det var ett klass AB steg där man oftast har halva spänningen kvar till den andra sluttransistorn.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Nu har jag krånglat till det lite.. det är ett annats slusteg det är 2kanaligt
200W tror jag. så det här steget jobbar med ca 58V. det är de här jag har kört utan slut transistorer.Har kollat effektmotstånden och dom är hela.
De som är märkligt är att jag får ut hela vågen från emitern på båda transistorerna fast emitern ligger "lös". ska inte ena transistorn ta hand om den negativa vågen och den andra den positiva vågen?
Börja bli knepigt det hära=)

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Bilslutsteg kan vara lite luriga för att dom jobbar inte mot minus utan har en trissa som drar och en som skjuter.
Om du kopplar högtalaren över minusen och signal får du bara en fas, det skall kopplas med två faser.
Vet ej om det gäller alla bilslutsteg.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Är det ett bilslutsteg eller ett vanligt? Gissar på att det är ett japansk iallafall.

Hittade datablad på 2SC4886 och 2SA1860 och det var som du sa ett komplimentärn (pnp, npn) slutsteg. Det är sant att den ena transistorn tar hand om dom positiva signalerna och den andra tar hand om dom negativa. Testa att istället för att mata in en växelströmssignal (ljud) lägg på istället en likström, säg +10mV och -10mV om du kan få tag på det och se vad den ger ut.

Eftersom det är två stycken effekt transistorer för varje kanal och dom är olika borde iallafall en av transistorernas emitter ha kontakt med den andra kanalens ena transistors emitter och detta borde vara utgången.
Se om du kan få nån kontakt med pagge här på forumet, han är kunnig om förstärkare
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Det är ett Kenwood bilslutsteg.
Jag har beställt service manual till slutsteget nu iaf så jag tänkte vänta tills jag får den annars kommer jag å dräpa mig med det här problemen=)
Men jag sprova lite mer å se vad jag får fram . men det verkar ju galet att jag får ut den positiva och den negativadelen från emittern på en transistorn.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Internet är bra . Jag beställde servicemanualen till slutsteget från getmanual.com i kväll(söndag) vid 20 tiden. en timme senare så är det bara att ladda ner den. kostade 10dollar ca 68 SEK.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Du får nog ut både den positiva och den negativa signalen på bägge trissorna men den ena trissan är den positiva signalen och den andra den negativa signalen vilket du kopplar till din högtalare.
Det innebär att högtalaren kommer att jobba aktivt åt bägge håll till skillnad mot en vanlig förstärkare.
Detta kräver för bra ljud högtalare avsedda för detta endamål (bilhögtalare), vanliga hemmahögtalare låte inget vidare med en sådan inkoppling.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Ena kanalen i steget. dom röda ringarna är slut transistorerna
Och den blå är ledningen till högtalarutgången
Bild
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Nu när du har schemat kan du ju systematiskt mäta upp för det första att alla komponenter är hela och sen dela upp steget i steg (tihi) och se vart signalen blir sämre. Men iomed att du säger att du får signal ut på utgången fast den orkar inte leverera nån stor ström låter lite mysko
Skriv svar