Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator

Berätta om dina pågående projekt.
Classen
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 augusti 2010, 20:59:34

Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator

Inlägg av Classen »

Jag har en fråga gällande startströmmen vid laddning av ett vanligt bilbatteri på 12 V o 60 Ah, tror det stod 500 A på batteriet, vad menas med det?

Dessutom undrar jag hur det kommer sig att det blir ett så stort motstånd vid startögonblicket när man laddar bilbatteriet med en växelströmsbilgenerator? Jag försökte nämligen ladda bilbatteriet med en bilgenerator med hjälp av en cykel, men motståndet blev ofta för stort för att det skulle vara möjligt. Vad kan det bero på?

Om någon därute vet, snälla svara på mitt inlägg!

Tack på förhand // Classen
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator

Inlägg av 90kar08 »

Med startström menas hur mycket ström batteriet kan lämna t.ex. vid start av en bil.

Om jag tolkar den andra frågan rätt har du monterat en generator på typ en motionscykel som du laddar batteriet med men du orkar inte trampa under start av bilen, korrekt?

I så fall beror det troligen på att under start sjunker spänningen i batteriet p.g.a. den höga ström som går genom batteriet. När spänningen sjunker sjunker varvtalet som generatorn börjar ladda batteriet och det blir tyngre att trampa eftersom generatorn laddar batteriet med högre ström när spänningen är låg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17580
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

500A är cca cold crank amp , eller kallstartström

om det går för trögt att trampa så får man bygga om laddregulatorn så att du själv kan ställa laddströmmen och därmed hur trögt det går, relativt enkelt

annars kan man säga att alla människor är för klena för att orka trampa runt en vanlig bilgenerator på full effekt
och skulle jag trampa för att få ström hadde jag valt annan generator då dom har ganska dålig verkningsgrad
Classen
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 augusti 2010, 20:59:34

Re: Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator

Inlägg av Classen »

Generatorn är endast kopplad till ett bilbatteri som inte är fullt uppladdat, men heller inte tomt. Varför blir då motståndet så stort att jag inte orkar trampa? Remmen som sitter runt cykelhjulet och ska dra runt generatorn slirar bara p.g.a det stora motståndet som uppstår. Jag kan tänka mig att det finns bättre lämpade generatorer än just bilgeneratorer, men frågan är varför det inte går att ladda alls? Vissa gånger har det fungerat att ladda lite grann och vissa gånger har det tagit tvärstopp vid början av uppladdningen.

Ps. Tack för tipsen. ds.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator

Inlägg av v-g »

Problemet är att en bilgenerator drar flera hästkrafter på en normal bil. En vältränad människa kan utveckla ungefär en hästkraft en kortare stund.
Användarvisningsbild
Calle
Inlägg: 656
Blev medlem: 14 mars 2006, 19:52:56
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator

Inlägg av Calle »

Räkna med att en bilgenerator kräver nånstans mellan 5-10Hk för full laddeffekt,
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Re: Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator

Inlägg av rehnmaak »

En bilgenerator brukar väl vara i runda slängar på ca 60A. Effekten blir då 60Ax12V=720W och är ungefär 1hp. Sedan är det inte den bästa verkningsgraden på dessa men en gissning är 80% så då måste du stoppa in 900W in din cykel. En männinska klarar att utveckla en effekt på några hundra watt under en kort tid.

Men antag att du kan utveckla 100W under en längre tid då skulle det ta att fylla ett fridtidsbatteri på (70Ah = 840Wh) 8 timmar. Tyvärr så är verkningsgraden på laddning av batteri ganska dålig 70% kanske, så då får du trampa i 12 timmar för att fylla batteriet.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator

Inlägg av persika »

>Varför blir då motståndet så stort att jag inte orkar trampa? Remmen som sitter runt cykelhjulet och ska dra runt generatorn slirar bara p.g.a det stora motståndet som uppstår.

Om det slirar, då vet du egentligen inte om *du* orkar driva generatorn.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17580
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator

Inlägg av grym »

varför är att laddregulatorn är gjord för att generatorn har drivkraft nog, så den har ingen funktion för att hålla laddströmmen och därmed hur mycket motstånd generatorn ger på nivå lågt nog för en människa att driva generatorn, man måste sätta dit en laddregulator man själv kan justera
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator

Inlägg av Variosboy »

rehnmaak skrev:En bilgenerator brukar väl vara i runda slängar på ca 60A. Effekten blir då 60Ax12V=720W och är ungefär 1hp. Sedan är det inte den bästa verkningsgraden på dessa men en gissning är 80% så då måste du stoppa in 900W in din cykel. En männinska klarar att utveckla en effekt på några hundra watt under en kort tid.

Men antag att du kan utveckla 100W under en längre tid då skulle det ta att fylla ett fridtidsbatteri på (70Ah = 840Wh) 8 timmar. Tyvärr så är verkningsgraden på laddning av batteri ganska dålig 70% kanske, så då får du trampa i 12 timmar för att fylla batteriet.
60A då är bilen ganska gammal eller har extremt lite utrustning.
På min förra V40 -99 satt det en 140A och på min nuvarande V70 -09 så sitter det en 190A generator..

Så frågan är ju hur gammal bil han tagit generatorn från..
Premix
Inlägg: 142
Blev medlem: 15 april 2004, 21:58:05
Ort: Trollhättan

Re: Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator

Inlägg av Premix »

Du skrev att remmen som sitter runt cykelhjulet bara slirar, då antar jag att det är ett stort hjul som på en vanlig cykel.
Utväxlingen mellan ett stort cykelhjul och troligtvis ett litet generator hjul blir väldig stor och till din nackdel.
Vill du ha lättare ska du trampa det lilla hjulet och generatorn ha det stora. Att du kan driva runt generatorn med rätt utväxling lovar jag att du klarar, men om du kan uppnå rätt varav och laddström vet jag inte.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27402
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator

Inlägg av danei »

Har du räknat på vilken utväxling du har?
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator

Inlägg av xxargs »

rehnmaak skrev:En bilgenerator brukar väl vara i runda slängar på ca 60A. Effekten blir då 60Ax12V=720W och är ungefär 1hp. Sedan är det inte den bästa verkningsgraden på dessa men en gissning är 80% så då måste du stoppa in 900W in din cykel. En männinska klarar att utveckla en effekt på några hundra watt under en kort tid.

Men antag att du kan utveckla 100W under en längre tid då skulle det ta att fylla ett fridtidsbatteri på (70Ah = 840Wh) 8 timmar. Tyvärr så är verkningsgraden på laddning av batteri ganska dålig 70% kanske, så då får du trampa i 12 timmar för att fylla batteriet.

en bilgenerator har sällan över 50% verkningsgrad, så man får nog slita i 20 timmar för en 80 Ah fritidsbatteri,

en bilgenerator är också dåligt alternativ om man har ont om drivenergi då den konsumerar mycket egen energi för sin magnetisering, speciellt vid låga varvtal då den måste magnetisera rotorn max för att få upp nog med spänning och till detta förluster i likriktarbrygga, järn och kopparförluster mm., skulle inte förvåna mig om 50 -100 Watt försvann bara där
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator

Inlägg av Andy »

Hade en Brigg&Stratton 4 HP som drog en gammal Saab generator 14V 120A (1680W) utan problem. Det rök visserligen lite på full belastning men den sackade inte! :)
Jag tror inte på att det behövs 10hp från en bilmotor för att dra en generator, så stora generatorer finns inte i vanliga bilar.
Om någon sådan siffra har dykit upp inkluderar den säkert servopump, vattenpump och fläkt också.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator

Inlägg av xxargs »

140 amp * 15.4 Volt (likriktarbryggan skall ha ca 1.4 Volt @ 2 dioder) ger 2.156 kW - räknar man 140 ampere * 14.0 Volt = 1960 Watt - 196 Watt förlust bara i likriktarbryggan. Tar man sed 1960 Watt genom 736 W (1 hk) = 2.66 hk och då generatorn sällan är över 50% verkninsgrad med den utformningen dom har i bilarna för att vara lätta och små så kan man räkna med dubbelt uttag från motoraxeln - runt 5 hästar alltså.

Detta under förutsättning att generatorn laddar max - tar man ut mindre med ström så går generatorn givetvis lättare och en batteri tar sällan emot 140 ampere under någon längre tid - troligen aldrig utan stannar på mellan 40-20 ampere i början om batteriet är ganska urladdad för att sedan går i området 10-20 ampere ganska snabbt men istället under lång tid.

har man generatorer från typ 70-tals bilar så var en standard 55 ampere och en sådan generator går givetvis inte tillnärmelsevis lika tungt som en dagens generator på 140 ampere och mer.
Skriv svar