Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator
Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator
Jag har en fråga gällande startströmmen vid laddning av ett vanligt bilbatteri på 12 V o 60 Ah, tror det stod 500 A på batteriet, vad menas med det?
Dessutom undrar jag hur det kommer sig att det blir ett så stort motstånd vid startögonblicket när man laddar bilbatteriet med en växelströmsbilgenerator? Jag försökte nämligen ladda bilbatteriet med en bilgenerator med hjälp av en cykel, men motståndet blev ofta för stort för att det skulle vara möjligt. Vad kan det bero på?
Om någon därute vet, snälla svara på mitt inlägg!
Tack på förhand // Classen
Dessutom undrar jag hur det kommer sig att det blir ett så stort motstånd vid startögonblicket när man laddar bilbatteriet med en växelströmsbilgenerator? Jag försökte nämligen ladda bilbatteriet med en bilgenerator med hjälp av en cykel, men motståndet blev ofta för stort för att det skulle vara möjligt. Vad kan det bero på?
Om någon därute vet, snälla svara på mitt inlägg!
Tack på förhand // Classen
Re: Ladda bilbatteri med cykel o bilgenerator
Med startström menas hur mycket ström batteriet kan lämna t.ex. vid start av en bil.
Om jag tolkar den andra frågan rätt har du monterat en generator på typ en motionscykel som du laddar batteriet med men du orkar inte trampa under start av bilen, korrekt?
I så fall beror det troligen på att under start sjunker spänningen i batteriet p.g.a. den höga ström som går genom batteriet. När spänningen sjunker sjunker varvtalet som generatorn börjar ladda batteriet och det blir tyngre att trampa eftersom generatorn laddar batteriet med högre ström när spänningen är låg.
Om jag tolkar den andra frågan rätt har du monterat en generator på typ en motionscykel som du laddar batteriet med men du orkar inte trampa under start av bilen, korrekt?
I så fall beror det troligen på att under start sjunker spänningen i batteriet p.g.a. den höga ström som går genom batteriet. När spänningen sjunker sjunker varvtalet som generatorn börjar ladda batteriet och det blir tyngre att trampa eftersom generatorn laddar batteriet med högre ström när spänningen är låg.
välkommen till forumet
500A är cca cold crank amp , eller kallstartström
om det går för trögt att trampa så får man bygga om laddregulatorn så att du själv kan ställa laddströmmen och därmed hur trögt det går, relativt enkelt
annars kan man säga att alla människor är för klena för att orka trampa runt en vanlig bilgenerator på full effekt
och skulle jag trampa för att få ström hadde jag valt annan generator då dom har ganska dålig verkningsgrad
500A är cca cold crank amp , eller kallstartström
om det går för trögt att trampa så får man bygga om laddregulatorn så att du själv kan ställa laddströmmen och därmed hur trögt det går, relativt enkelt
annars kan man säga att alla människor är för klena för att orka trampa runt en vanlig bilgenerator på full effekt
och skulle jag trampa för att få ström hadde jag valt annan generator då dom har ganska dålig verkningsgrad
Generatorn är endast kopplad till ett bilbatteri som inte är fullt uppladdat, men heller inte tomt. Varför blir då motståndet så stort att jag inte orkar trampa? Remmen som sitter runt cykelhjulet och ska dra runt generatorn slirar bara p.g.a det stora motståndet som uppstår. Jag kan tänka mig att det finns bättre lämpade generatorer än just bilgeneratorer, men frågan är varför det inte går att ladda alls? Vissa gånger har det fungerat att ladda lite grann och vissa gånger har det tagit tvärstopp vid början av uppladdningen.
Ps. Tack för tipsen. ds.
Ps. Tack för tipsen. ds.
Problemet är att en bilgenerator drar flera hästkrafter på en normal bil. En vältränad människa kan utveckla ungefär en hästkraft en kortare stund.
Räkna med att en bilgenerator kräver nånstans mellan 5-10Hk för full laddeffekt,
En bilgenerator brukar väl vara i runda slängar på ca 60A. Effekten blir då 60Ax12V=720W och är ungefär 1hp. Sedan är det inte den bästa verkningsgraden på dessa men en gissning är 80% så då måste du stoppa in 900W in din cykel. En männinska klarar att utveckla en effekt på några hundra watt under en kort tid.
Men antag att du kan utveckla 100W under en längre tid då skulle det ta att fylla ett fridtidsbatteri på (70Ah = 840Wh) 8 timmar. Tyvärr så är verkningsgraden på laddning av batteri ganska dålig 70% kanske, så då får du trampa i 12 timmar för att fylla batteriet.
Men antag att du kan utveckla 100W under en längre tid då skulle det ta att fylla ett fridtidsbatteri på (70Ah = 840Wh) 8 timmar. Tyvärr så är verkningsgraden på laddning av batteri ganska dålig 70% kanske, så då får du trampa i 12 timmar för att fylla batteriet.
>Varför blir då motståndet så stort att jag inte orkar trampa? Remmen som sitter runt cykelhjulet och ska dra runt generatorn slirar bara p.g.a det stora motståndet som uppstår.
Om det slirar, då vet du egentligen inte om *du* orkar driva generatorn.
Om det slirar, då vet du egentligen inte om *du* orkar driva generatorn.
varför är att laddregulatorn är gjord för att generatorn har drivkraft nog, så den har ingen funktion för att hålla laddströmmen och därmed hur mycket motstånd generatorn ger på nivå lågt nog för en människa att driva generatorn, man måste sätta dit en laddregulator man själv kan justera
60A då är bilen ganska gammal eller har extremt lite utrustning.rehnmaak skrev:En bilgenerator brukar väl vara i runda slängar på ca 60A. Effekten blir då 60Ax12V=720W och är ungefär 1hp. Sedan är det inte den bästa verkningsgraden på dessa men en gissning är 80% så då måste du stoppa in 900W in din cykel. En männinska klarar att utveckla en effekt på några hundra watt under en kort tid.
På min förra V40 -99 satt det en 140A och på min nuvarande V70 -09 så sitter det en 190A generator..
Så frågan är ju hur gammal bil han tagit generatorn från..
Du skrev att remmen som sitter runt cykelhjulet bara slirar, då antar jag att det är ett stort hjul som på en vanlig cykel.
Utväxlingen mellan ett stort cykelhjul och troligtvis ett litet generator hjul blir väldig stor och till din nackdel.
Vill du ha lättare ska du trampa det lilla hjulet och generatorn ha det stora. Att du kan driva runt generatorn med rätt utväxling lovar jag att du klarar, men om du kan uppnå rätt varav och laddström vet jag inte.
Utväxlingen mellan ett stort cykelhjul och troligtvis ett litet generator hjul blir väldig stor och till din nackdel.
Vill du ha lättare ska du trampa det lilla hjulet och generatorn ha det stora. Att du kan driva runt generatorn med rätt utväxling lovar jag att du klarar, men om du kan uppnå rätt varav och laddström vet jag inte.
rehnmaak skrev:En bilgenerator brukar väl vara i runda slängar på ca 60A. Effekten blir då 60Ax12V=720W och är ungefär 1hp. Sedan är det inte den bästa verkningsgraden på dessa men en gissning är 80% så då måste du stoppa in 900W in din cykel. En männinska klarar att utveckla en effekt på några hundra watt under en kort tid.
en bilgenerator har sällan över 50% verkningsgrad, så man får nog slita i 20 timmar för en 80 Ah fritidsbatteri,
en bilgenerator är också dåligt alternativ om man har ont om drivenergi då den konsumerar mycket egen energi för sin magnetisering, speciellt vid låga varvtal då den måste magnetisera rotorn max för att få upp nog med spänning och till detta förluster i likriktarbrygga, järn och kopparförluster mm., skulle inte förvåna mig om 50 -100 Watt försvann bara där
Hade en Brigg&Stratton 4 HP som drog en gammal Saab generator 14V 120A (1680W) utan problem. Det rök visserligen lite på full belastning men den sackade inte!
Jag tror inte på att det behövs 10hp från en bilmotor för att dra en generator, så stora generatorer finns inte i vanliga bilar.
Om någon sådan siffra har dykit upp inkluderar den säkert servopump, vattenpump och fläkt också.

Jag tror inte på att det behövs 10hp från en bilmotor för att dra en generator, så stora generatorer finns inte i vanliga bilar.
Om någon sådan siffra har dykit upp inkluderar den säkert servopump, vattenpump och fläkt också.
140 amp * 15.4 Volt (likriktarbryggan skall ha ca 1.4 Volt @ 2 dioder) ger 2.156 kW - räknar man 140 ampere * 14.0 Volt = 1960 Watt - 196 Watt förlust bara i likriktarbryggan. Tar man sed 1960 Watt genom 736 W (1 hk) = 2.66 hk och då generatorn sällan är över 50% verkninsgrad med den utformningen dom har i bilarna för att vara lätta och små så kan man räkna med dubbelt uttag från motoraxeln - runt 5 hästar alltså.
Detta under förutsättning att generatorn laddar max - tar man ut mindre med ström så går generatorn givetvis lättare och en batteri tar sällan emot 140 ampere under någon längre tid - troligen aldrig utan stannar på mellan 40-20 ampere i början om batteriet är ganska urladdad för att sedan går i området 10-20 ampere ganska snabbt men istället under lång tid.
har man generatorer från typ 70-tals bilar så var en standard 55 ampere och en sådan generator går givetvis inte tillnärmelsevis lika tungt som en dagens generator på 140 ampere och mer.
Detta under förutsättning att generatorn laddar max - tar man ut mindre med ström så går generatorn givetvis lättare och en batteri tar sällan emot 140 ampere under någon längre tid - troligen aldrig utan stannar på mellan 40-20 ampere i början om batteriet är ganska urladdad för att sedan går i området 10-20 ampere ganska snabbt men istället under lång tid.
har man generatorer från typ 70-tals bilar så var en standard 55 ampere och en sådan generator går givetvis inte tillnärmelsevis lika tungt som en dagens generator på 140 ampere och mer.