"DC Motorstyrning"
"DC Motorstyrning"
Har börjat med ett litet projekt, tanken är att styra en DC-Motor som sitter på en liten växellåda, för detta ändamål har jag hittat följande schema:
Nu till det (för mig) lite kluriga, jag har ingen aning om vad jag skall använda för värden på D1,D2 eller D3 och nu undrar jag om någon här har några förslag eller ändringar på konstruktionen.
Vad jag vill åstadkomma är:
1. Ha så lite ström som möjligt genom knappen (Trigger i schemat)
2. Förhindra att motorn fortsätter snurra när knappen är släppt. (Det finns en backspärr i växellådan som stoppar vid optimalt läge)
3. Kretsen skall vara så liten som möjligt men ändå klara de höga strömmarna som motorn kräver.
Nu till det (för mig) lite kluriga, jag har ingen aning om vad jag skall använda för värden på D1,D2 eller D3 och nu undrar jag om någon här har några förslag eller ändringar på konstruktionen.
Vad jag vill åstadkomma är:
1. Ha så lite ström som möjligt genom knappen (Trigger i schemat)
2. Förhindra att motorn fortsätter snurra när knappen är släppt. (Det finns en backspärr i växellådan som stoppar vid optimalt läge)
3. Kretsen skall vara så liten som möjligt men ändå klara de höga strömmarna som motorn kräver.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: "DC Motorstyrning"
...men ändå klara de höga strömmarna som motorn kräver.
Som är?
En liten länk till underverket skulle underlätta.
Som är?
En liten länk till underverket skulle underlätta.
Re: "DC Motorstyrning"
Motorn drar max 30A och batterispänningen är 9,6V
Senast redigerad av NickStone 27 juli 2010, 23:27:47, redigerad totalt 1 gång.
Re: "DC Motorstyrning"
D1 och D2 är nog de som redan finns i mosfetarna.
Som D3 skulle nog en 70-140-15 duga.
Som D3 skulle nog en 70-140-15 duga.
Re: "DC Motorstyrning"
Tackar, Jo, jag antog först att det var dom som satt "internt" men en liten fågel viskade mig att det kanske hade varit bra att även ha externa...
Rätta mig gärna om jag är helt fel ute för jag är relativt novis på området, läste elektronik i gymnasiet, men det är ett antal år sedan.
Rätta mig gärna om jag är helt fel ute för jag är relativt novis på området, läste elektronik i gymnasiet, men det är ett antal år sedan.
Re: "DC Motorstyrning"
Det ska inte behövas om du väljer en bra mosfet. Om du kollar databladet så kan du se data på dioden.
Re: "DC Motorstyrning"
Dom interna skyddsdioderna, finns det någon tumregel för hur dom är dimensionerade..?
Re: "DC Motorstyrning"
De brukar tåla lika mycket ström som transistorn är specad för, med lite om och men runtikring.
Edit:
Skyddsdiod är väl att ta i, de är en biprodukt av hur transistorn är byggd.
De var ett aber i begynnelsen men nu har de fått upp hastighet och tålighet så de kan användas som en del av kretsen.
Edit:
Skyddsdiod är väl att ta i, de är en biprodukt av hur transistorn är byggd.
De var ett aber i begynnelsen men nu har de fått upp hastighet och tålighet så de kan användas som en del av kretsen.
Re: "DC Motorstyrning"
De interna dioderna är en bieffekt av själva mosfet:en. De finns alltid där och är en del av konstruktionen. Det man föröker göra är att få dessa parasitdioder så bra "recovery" egenskaper som möjligt.
Faktum är att dessa parasitdioder är något som man vill bli av med eftersom det är dioderna som begränsar switch-frekvsen bla. Man har försökt tillverka mosfet:ar i kiselkarbid men det är tydligen väldigt svårt. Däremot så är JFET:en möjlig och finns även komersiellt. Problemet är att dessa är "normalt på" vilket ställer till det lite.
Faktum är att dessa parasitdioder är något som man vill bli av med eftersom det är dioderna som begränsar switch-frekvsen bla. Man har försökt tillverka mosfet:ar i kiselkarbid men det är tydligen väldigt svårt. Däremot så är JFET:en möjlig och finns även komersiellt. Problemet är att dessa är "normalt på" vilket ställer till det lite.
Re: "DC Motorstyrning"
Tackar för alla svar, ska kika i databladet, men det ser OK ut, ang transientskyddet, 1500W låter lite högt (borde det inte gå med något mindre?), och dessutom så finns det inte i lager.
Annars hittade jag denna på 1500W som dessutom finns på lager, men den är bara specad på 18,8V borde väl räcka ändå?
70-153-99
Följande alternativ finns också:
1500W 28,2V 70-154-31
2200W 22V 70-157-38
Funderar lite på vad som är bättre/sämre... Ha spänningen så nära kretsens som möjligt eller högre? Hur stor effekt behöver den tåla?
Annars hittade jag denna på 1500W som dessutom finns på lager, men den är bara specad på 18,8V borde väl räcka ändå?
70-153-99
Följande alternativ finns också:
1500W 28,2V 70-154-31
2200W 22V 70-157-38
Funderar lite på vad som är bättre/sämre... Ha spänningen så nära kretsens som möjligt eller högre? Hur stor effekt behöver den tåla?
Re: "DC Motorstyrning"
Ingen som har någon bra idé om dimensionering av transientskyddet enligt ovan?
Re: "DC Motorstyrning"
Mina otillräckliga kunskaper inom området gör mig osäker på det, men enligt dom som tipsat mig om schemat så är den nödvändig för att inte bränna mosfetarna...
Re: "DC Motorstyrning"
Jag har tillräckliga kunskaper, den TVS:en behövs inte.
Däremot kan du sätta en 18V zener mellan gate-source om du vill, tex BZX85-C18
Däremot kan du sätta en 18V zener mellan gate-source om du vill, tex BZX85-C18
Re: "DC Motorstyrning"
Hmm, förstår nog inte hur du menar, mellan gate och source mot strömriktningen?
Du får gärna utveckla det med en förklaring, som sagt, jag har inte läst elektronik sedan gymnasiet och har dessvärre glömt nästan allt...
Du får gärna utveckla det med en förklaring, som sagt, jag har inte läst elektronik sedan gymnasiet och har dessvärre glömt nästan allt...