Vita dioder till ett husnummer?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
jorgenp

Vita dioder till ett husnummer?

Inlägg av jorgenp »

Någon som har någon ide om vilken ljusstyrka på lysdioder som krävs för att bygga indirekt belysning av en hussiffra? (där siffran ska vara "lagom" upplyst osv. Eller väggen bakom ska vara lagom upplyst iofs). Den ska vara ca två-tre centimeter från väggen (någon slags distans från väggen till siffran, typ tunt aluminiumrör eller så). Jag har funderat på denna diod 75-187-06 men den är nog för svag kanske (verkar vara starkaste SMD-dioden på ELFA). Jag hade tänkt mig att typ 12 dioder vore lagom eller så.

Man vill ju ha så bra spridningsvinkel som möjligt och då är ju ytmonterade dioder bra, 120 grader.
Men å andra sidan är ju vanliga 3mm dioder ljusstarkare. Jag antar att jag kommer köpa lite olika och testa men om någon redan har någon ide eller gjort något liknande vore det ju praktiskt så man slipper prova sig fram.

Så här långt har jag kommit hittills (bara handfräst ut siffran plus cirkelsågat ut baksidan). Det är vid såna tillfällen man inser att en CNC vore bra... All finputsning av kanter kvar...
tre.jpg
Det svarta är bara pappret från utskriften av siffran från GIMP som jag limstiftade fast som en mall. Siffran är lika hög som ett A4-papper ungefär.
tre2.jpg
Till baksidan använde jag en kopieringsfräs och fräste ut en likadan siffra från ovansidan. Sedan cirkelsåg för att skära ut plats för lysdioder och ev elektronik. Kanske måste det till en likriktare om transformatorn är växelströmstyp.

Sedan hade jag tänkt att fräsa ut ett plexiglaslock och sätta på baksidan som ett väderskydd. Och kanske matta ner ytan så att ljuset sprids ordentligt.

Jag hade tänkt driva allt från en vanlig transformator tagen från billigaste trädgårdslampan jag kan hitta på ex Rusta eller liknande. Och sedan ett skymningsrelä som tänder det hela när det blir mörkt.

Och sen måla all MDF så klart så den blir så väderbeständig som möjligt. Mycket möjligt håller det bara ett år ändå. Men allt ska sitta under tak så lite skydd får det iaf.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Vita dioder till ett husnummer?

Inlägg av grym »

ebay och 5mm

för större ljusspridning så har jag slipat bort toppen på lysdioder med gott resultat
jorgenp

Inlägg av jorgenp »

Tackar!
Jag antar att man inte behöver polera snittytan perfekt? Utan det räcker med att kapa den med en Dremel eller liknande?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har provat att polera men det ger ingen större skillnad, smidigast var bandputs :lol:

gå inte för djupt, kollar man noga ser man en guldtråd som sticker upp från chippet

jag brukar ta ner så man bara får bort rundningen på toppen
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Eller så köper man dom som redan har platt topp, sök efter t.ex white led flat top på ebay. Första resultatet där är 20st 10k mcd för $1 inkl frakt. :)
jorgenp

Inlägg av jorgenp »

Nu har den varit klar i några månader...

Jag fräste sen ut plexiskivan med en kopieringsfräs mot MDF-siffran. Funkade riktigt bra.

Jag testade lite olika LED'ar både från ebay och skrotlådan och de som funkade bäst (lagom ljusstyrka och "rätt" färgtemperatur) var faktiskt dessa från ELFA: 75-104-83

Alldeles för dyra egentligen men, men.

Transformatorn jag använde var en billig 12V utomhustrafo jag monterade i en IP56 kopplingsdosa från Clas Ohlson. Och så köpte jag ett skymningsrelä som jag kopplade trafon till så att den slår på vid skymning och av vid gryning.

Jag limmade fast dioderna med superlim mot plexiskivan och hade 3 dioder på varje slinga och anpassade motståndet så att det skulle bli ca 12V och 10mA på dioderna. Då lyste det lagom bra. Jag satt ingen distans emellan siffran och väggen utan ojämnheterna gjorde så det lyste ut bra.

Sen limmade jag fast plexit mot MDF'en och maskerade sidan på plexiglaset med tejp. Och sen målade jag MDF'en med några lager svart hammarlack. Jag såg till så tejpen inte låg precis i skarven så hammarlacken bildade ett skyddande lager där.

Sen skruvade jag upp allt på väggen. Jag får se hur länge MDF'en vill vara med...
siffra2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det där vart ju riktigt fint! :tumupp:

Hoppas nu bara att MDF:en inte ger upp i första taget.
Skriv svar