Aktivera VOX via fjärrstyrd dörrklocka?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Turist

Aktivera VOX via fjärrstyrd dörrklocka?

Inlägg av Turist »

Hej,

Jag vill driva en lysdiod genom en ljudomkopplare som i sin tur ska aktiveras med hjälp av impulsen från en fjärrstyrd dörrklocka. Har bestämt mig för att köpa VOX:en som en byggsats från Electrokit och dörrklockan från Clas Ohlson.

VOX:en ska alltså reagera på ljudvågor och eventuellt driva dioden först när kretsen ifråga aktiverats via dörrklockans mottagare. Hade tänkt använda mig av byggsatsen K126 ihop med denna dörrklocka från CO.

Eftersom K126 drivs av 12V och dörrklockan av två batterier på 1,5V var, antar jag att det kommer att krävas ett relä av något slag för att inte skada dörrklockans mottagare.

Har två frågor:

i) ett (bil)relä bör väl kopplas in mellan strömkällan på 12V och kablarna som går till mottagarens högtalare?

ii) bör jag använda ett enkelt eller växlande relä?

Tacksam för svar. :)
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Re: Aktivera VOX via fjärrstyrd dörrklocka?

Inlägg av anlamotte »

Det är lite oklart vad du vill ha för funktion på det hela :)
Lysdioden ska alltså tändas när VOX:en detekterar ett ljud, men endast
om man först ringt på ringklockan?
Turist

Inlägg av Turist »

Lysdioden ska alltså tändas när VOX:en detekterar ett ljud, men endast
om man först ringt på ringklockan?
Japp, så hade jag tänkt mig det.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Jag skulle börja med att ordna en utgång från ringklockan, nu har den ju bara en högtalare men jag ser även
en lysdiod. Om du har tur tänds denna när klockan ringer och då kan du byta ut den mot en optokopplare.
Turist

Inlägg av Turist »

OK, tack för svaret.
Vilken optokopplare skulle du rekommendera och hur tar jag reda på vilka pinnar på optokopplaren som ska anslutas mot kretsen på dörrklockan och vilka som ska kopplas mot VOX:en?
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Varför inte bara koppla denna lysdiod direkt till en ringklockeknapp? En vox krånglar ju bara till allt, helt i onödan...
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Pejlaren: Jag tror Turist planerar ett scenario där en person trycker på ringklockan, sen avger någon annan person något ljud vilket genererar att lysdioden tänds.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Har du redan köpt prylarna? I så fall kan du öppna ringklockan och spana efter lämpligt ställe att koppla in sig på...
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

stekern skrev:Pejlaren: Jag tror Turist planerar ett scenario där en person trycker på ringklockan, sen avger någon annan person något ljud vilket genererar att lysdioden tänds.
Om nu så är fallet så begriper jag ändå inte syftet? En person ringer på dörren och då ska någon tokskrika för att en lydiod ska tändas. :shock:

Eller har jag missförstått något?
Turist

Inlägg av Turist »

Pejlaren, fick ett infall om att bygga en sån här sak för att se om det var möjligt och om jag kunde klara av det. Du har rätt i att den är hyfsat meningslös. :)

Införskaffade mig en dörrklocka. Här har jag öppnat upp den. Fotot blev otydligt så jag har gjort kablarna lite tydligare.

Vad sägs om att använda en optokopplare som 4N35?
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Okej, är tanken att voxen ska triggas av "ding-dong"-ljudet från dörrklockan eller?
I så fall behöver du ju inte rota inne i dörrklockan. Annars förstår jag inte riktigt hur du tänkt koppla? Högtalarkablarna direkt in till voxen, eller?

Det behöver du ingen optokopplare till i så fall, bara ett motstånd av lämplig kaliber, eller en pot. En vox bygger du enkelt med två trissor och ett relä. I alla fall om du ska plocka högtalarsignalen...
Turist

Inlägg av Turist »

VOX:en ska triggas av ljud, men inte det som kommer från högtalaren. Sändaren till dörrklockan ska alltså först aktivera VOX:en och först då ska den reagera på ljud och tända en lysdiod.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Okej, det skulle du kunna lösa med en till vox, den ena triggas av dörrklockan som i sin tur aktiverar den andra voxen.

Men, kikar man på din bild över dörklockan så verkar den ha en lysdiod? Lyser den när dörklockan ding-dongar? I så fall kan du ju plocka den signalen för att aktivera voxen.
Skriv svar