Tja, ska försöka att hålla mig borta med mina nybörjarfrågor, men nu är jag tvungen!
Jag har en gammal moped som inte har någon kick utan endast startmotor, och det går oftast igång med det lilla batteriet jag har (12V 4amp).
Men det laddas oftast ur fortare än det laddas så tänkte koppla in ett eller två till likadana. Nu är frågan ska jag serie eller parallell- koppla dessa? Startmotorn får ju inte brännas, det jag egentligen vill är bara att batteriet räcker längre. Och blir det någon skillnad på hur jag bör ladda dessa om jag använder en vanlig "bilbatteriladdare"?
Tack till er alla!
Serie-/paralell- koppla?
Re: Serie-/paralell- koppla?
paralellkoppla, seriekopplar du ökar spänningen och saker brinner upp.
Fast det är en ganska dum idé ändå, batteriet kommer ju ändå ta slut..
varför inte fixa det egentliga felet ?
Fast det är en ganska dum idé ändå, batteriet kommer ju ändå ta slut..
varför inte fixa det egentliga felet ?
Re: Serie-/paralell- koppla?
"Moppeåldern" är förbi och delarna för att fixa kicken kostar 5k (variatorkåpa)
men om jag parallellkopplar två kommer jag då få den dubbla driftlängden?
Och vad händer om jag kopplar ihop tre eller fyra, brinner säkringar o stuff upp då?
Tack för svar!
men om jag parallellkopplar två kommer jag då få den dubbla driftlängden?
Och vad händer om jag kopplar ihop tre eller fyra, brinner säkringar o stuff upp då?
Tack för svar!

Re: Serie-/paralell- koppla?
Du kan parallellkoppla hur många batterier som helst, utan att något brinner upp. Problemet är att om du har ex 1Amp i laddström till 1 batteri, så har du fortfarande bara 1Amp när du parallellkopplar. Detta innebär att ju fler batterier ju sämre laddning.
Re: Serie-/paralell- koppla?
Glenn menar antagligen att du skall fixa felet med att batteriet tar slut....Glenn skrev: varför inte fixa det egentliga felet ?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34654
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Serie-/paralell- koppla?
Vi hade en gammal Volvo 544 med 6V-system. Fick rådet att konvertera till 12V, vilket innebar att byta allt "elektriskt" som gick på 6V (lampor och slikt). Kablaget däremot var ju konstruerat för 6V, alltså lågt spänningsfall och skulle fungera bättre i ett 12V-system. Startmotorn kunde dock få sitta kvar man var säkert att få lite extra skjuts
Re: Serie-/paralell- koppla?
mliljedl skrev:Glenn menar antagligen att du skall fixa felet med att batteriet tar slut....Glenn skrev: varför inte fixa det egentliga felet ?
Exakt.
Uppenbarligen fungerar ju inte laddningen som den ska, vilket kan bero på flera saker.