Akvarium övervakning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
sysshad

Akvarium övervakning

Inlägg av sysshad »

Hejsan alla kluriga uppfinnare, nu ska det till att bli ett nytt bygge för min nyfunna hobby - akvaristik.
Jag hade tänkt bygga vidare på en Atmel baserad webserver som jag fått ihop - Den skall kunna kunna läsa av saker ifrån akvariumet såsom:
* pH Värde
* Temperatur
* KH värde
* Klor/Amonium/nitrater(är väl pH värde iofs)/partikeltäthet...
om det går dvs... Temperatur är ju nemas problemas, men de andra har jag sökt efter sensorer för men utan lycka - så det är nu därför jag vänder mig till EF om hjälp för att finna billiga alternativ för detta.

Ytterligare funktioner jag hade tänkt mig skulle vara att tillsammans med en webbbaserad kamera skall kunna se firrarna på nätet samt via atmel bygget också kunna mata och ev styra någon bubbelpump på/av. Jag tror det kan vara en kul sak att ha på min (också kommande) hemsida - bara inte fiskarna blir övergödda pg för många www besökare haha...

Men har ni några hjälpsamma tips - kom gärna med dom, speciellt gällande sensor förslag.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Akvarium övervakning

Inlägg av Klas-Kenny »

76-615-49 skulle ju kunna vara något? :) (pH-elektrod //adm)
Kostade ju lite, vet dock inte vad för budget du har. Finns lite andra modeller på Elfa med.

Edit: Och att styra ett relä för pump via µC är ju inga problem alls, borde fungera med relä för någon automatiserad utfodring också.
Användarvisningsbild
sysshad

Inlägg av sysshad »

Tjenare och tack för svaret. Hmm jag hittade inga när jag själv sökte på Elfa, menden där var nog itne så dum - kanske lite dyr, men jag ska kika vidare, nu vet jag iaf ett fabrikat - Jumo, kanske finns det fler.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Och när du ändå är igång så ska du ju fixa så att belysningen dimmas upp och ner på morgonen och kvällen och tänder månljuset som du gör med vita och blå dioder omvartannat :)

Nu var det några år sen jag la av med akvarier men jag hann bygga denna och sen bygga om den igen med bättre LEDar och flera! Nätdelen där hade en styrning med 1-10V för dimmningen

La upp ett par bilder på det - hålen som är över monterade jag 5mm vita och blå dioder i till månljuset

http://www.goc.se/j/index.php?option=co ... &Itemid=64
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Såg intressant ut, men det var inte mycket som funkade på den sidan.... (varken filmsnutt eller länkar till nya lösningar m.m.) :(
Användarvisningsbild
sysshad

Inlägg av sysshad »

Hmm månljus imitation, googlade lite på det - verkar vara många som har någon form av nattbelysning. En del fisk 'leker' tydligen mera då också.
Iofs har jag funderat vidare på det här med alla sensorerna - jag tror inte idéen håller längre. Jag misstänker att om man ha en sensor nedstoppad i akvariet hela tiden så blir den förstörd med tiden p.g.a. algbildning med mera... Då måste man nog fixa ett servo som tar den upp och ner - fast det bara förlänger problemet lite granna :)
Hmm klurigt det här. Men styrning av pump/belysning/nattbelysning går ju iofs fortfarande att göra :)
Men vi får se hur det utvecklar sig
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det finns ju komersiella lösningar för detta så det går nog att lösa. Kolla runt efter köpprylar och titta hur dom löst det...
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

PeterH: Filmen funkar inte i IE, men funkar bra i Firefox eller Opera tex..

Vad gäller månljusets effekt så tror jag inte att det spelar någon roll alls för leken om man har det eller inte - men det är snyggt och ger en glädje av akvariet större delar av dygnet! :) , däremot så har jag förstått att en del koraller i saltvatten är beroende av något likande för att föröka sig.

De flesta sötvattensfiskar från amazonas - och jag hade nästan bara sånna - triggar sin lek med förändringar i konduktivitet primärt då de på detta sätt känner av när regnperioden börjar och tillgången till mat blir stor. PH och andra faktorer har varit mer underordnat iallafall, de har lekt på alla olika ställen med olika PH i vattnet som vi har haft, men alltid blivit triggade av konduktiviteten! Men PH spelar nog roll i andra fall, växter tex och så vill man ju att PH ska vara stabilt och inte svänga för mycket kanske..

Nu hade jag inga växter direkt i akvarierna eftersom jag mest bara odlade malar ( L183 och L046 ), eller, jag hade en förresten som växte ner i akvariet som var jäkligt bra på att dra ur nitrat ur vattnet :)

Någon ny ramp blev det aldrig, sålde av allt för 2 år sen och har tagit en paus i hobbyn.
Användarvisningsbild
sysshad

Inlägg av sysshad »

Tack för din insikt, alltid kul att höra från andra vad de vet :).Fina malar förresten, jag har två st vanliga pleco bara, fast de är rätt roliga när man ser dom putsa glasrutan hela tiden :D
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Började där med, skaffade ett akvarium som prydnad och alla fiskar dog i det(nitritförgiftning) förutom malen... råkade väl under mina försök att få stil på vattnet bli lite intresserad av just malen..
sen ballade det ur helt.. hade 14 akvarier som mest i en 2:a! (vem behöver köksbord när man kan ha en akvarieställning där osv..) nu bor vi ju i hus och har egentligen mer utrymme men det blev för mycket att sköta odlingen när vi fick det andra barnet och ett hus att renovera ;)
Men det löste sig bra, en stollig norrman satte sig i bilen och körde från Oslo och köpte odlingsgrupperna och körde hela vägen tillbaks igen med bara lastningen som paus...

Detta är för övrigt ett av mina andra akvarier som jag satte vita och blå dioder i med:
http://www.zoopet.com/index.php?option= ... article=87
Användarvisningsbild
sysshad

Inlägg av sysshad »

hahaha makalös historia :). jag känner igen fenomenet med att man bara har malarna kvar i slutändan då de verkar vara tåligare än de vanliga akvariefiskarna såsom guppy, plato, tetror med mera..
Detta är mitt 2'a akvarium iaf och är nu på 180L (det första fick skrotas pga platsbrist) men nu är det fullt med firrar som mår bra. Har koll på alla värderna denna gång.. nitrat brukar kunna dra iväg rejält om man matar för mycket eller om man har vissa typer av trärötter eller grus.

Iaf. så ska jag leta vidare och kolla befintliga 'akvariedatorer'. Jag har gett mig tusan på att bygga en egen - så då ska jag det :)
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Akvariedatorer:
Det här är sidan du ska titta på Styrning, GHL'erna är det nog som gäller just nu.
Givare:
- pH finns det massor av färdiga lösningar på marknaden, både mätare och styrning, kolla eBay.
- Temp, om du har doppvärmare, kan en alarmfunktion vara en vettig grej.
- KH kommer normalt inte att variera, om du inte mixar olika vattentyper, typ RO-vatten. Så det tycker jag är onödigt att bygga, tom om du köper testvätska kommer den bli gammal innan du gör slut på den.
- Klor har jag forskat lite i, lite svårt att uttala mig om. Men har du vanliga fiskar och kommunalt vatten kommer det inte vara aktuellt att mäta klor.
- Amonium/Amoniak/nitrit/nitrat är det man skulle vilja mäta, MEN det stupar totalt på kostnaden(gissar på ca 5000kr) på en tillförlitlig givare, plus att hålla givaren igång var dyrt(enligt en tråd på ZooPet(eller saltvattenguiden) som jag inte ids leta reda på...).
Senast redigerad av NULL 16 december 2010, 15:28:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Hur gick det, kommer du någonstans?
Användarvisningsbild
HenkiBoy

Inlägg av HenkiBoy »

Hej!

Ursäkta att jag smiter in i tråden bara så här, men men.

Denna:
Klas-Kenny skrev:76-615-49 skulle ju kunna vara något? :)...
...
Hur gör jag/vad köper jag för att få en 0-5v signal ut som är proportionell mot pH värdet.
Är själv lite intresserad att skaffa en pH mätanordning till mitt akvarie, som jag övervakar mha 1wire, (än sålänge bara temperatur).

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
sysshad

Inlägg av sysshad »

Hejsan alla igen - det var ett tag sedan jag skrev något om hur det har gått. Men faktum är att det har stått stilla p.g.a. diverse ursäkter :) men jag hoppas på att nu under julledigheten lyfta fram tid att undersöka det hela mera.

HenkiBoy: Som jag har fått reda på så genererar en pH Probe på sina två kablar en spänning (i millivolts området) som är propertionell med pH värdet (om den är riktigt förkalibrerad från fabrik). Det verkar dessutom som att de flesta pH probar (ska visa) samma spänning för samkma pH - dock så får man ju oftast om man köper ett pH instrument kalibrera in det mot två vätskor med bestämda pH värden för att få det hela att fungera. Dock så ska iaf 0V vara pH 7 dvs neutralt, sedan blir negativ spänning mot det surare hållet (0 < pH < 7) och positiv spänning mot det basiska hållet (7 < pH > 14). Jag köpte 2st olika pH probar+instrumentlåda på ebay som konstaterade detta iaf (Det var myyyycket billligare än elfa's 76-615-49)

Jag har dessutom fått veta att de flesta pH probars mätspetsar hela tiden måste hållas blöta - annars går de sönder av någon anledning, men det finns dom som är belaggda med teflon eller hur det var och då håller dom som torra, men de hade nog ett mer begränsat pH mätintervall. Att ha en pH probe konstant i ett akvarium kan nog dock skapa algbildning på den som får den att visa fel, men kanske finns pH Probespetsar som alger inte kan fästa i ?

Iaf för att mäta upp denna spänning, eller rättare sagt förstärka upp den till en mätbar spänning för t.ex. en MCU så får man nog använda en OP förstärkare av typ instrumentförstärkare (för att få bort störningar från typ andra apparaters magnetfält) kika även på artikeln HÄR, altenativ en väldigt känslig AD omvandlare som kan hantera en negativ insignal (många klarar bara till GND).

Iaf jag ska labba vidare med detta när jag får mer tid - men brainstorma gärna vidare fritt i tråden :)
Skriv svar