T: Tillverkning av märkbrickor i större antal

rikkitikkitavi

T: Tillverkning av märkbrickor i större antal

Inlägg av rikkitikkitavi »

Hej

För min arbetsgivares räkning.

Användning

Märkbrickor, , material väderbeständigt (utomhus) metall som tål upp till 100C
(exempel. svarteloxerad aluminium som urfräses)

Skyltarna skall användas för att i fält markera processinstrumentering mm.

Utseende
Kortsida 2,5 cm
Långsida 8 cm
Måtten är inte exakta, det går att justera då det inte finns någon standard här.

Text:
3 rader text , max 40 tecken per rad. Storlek /typsnitt mindre viktigt bara det är läsligt när man lyfter brickan.

Varje bricka skall ha ett borrat hål ca 1 cm in från ena kortsidan, diameter 5-8 mm (så att man kan trä en liten vajer genom)

Varje skylt kommer ha sin unika text , det är alltså inte flera skyltar som är identiska.

Antalet: Det nuvarande behovet är några hundra brickor totalt , beroende på pris/konkurrens fördel ett antal tusen om hela vår produktionssite är aktuell.
Det blir en pilot för att testa hållbarheten.

F-skattesedel krav-(om det finns ett intresse av att ta denna order kan jag skicka med de handelsvillkor vi använder, och kontakt till vår centrala inköpare )

tidplan: efter semestern skall vi ha en lista på de brickor som behöver uppdateras. Leveranstid efter det enligt överenskommelse.

mvh Rickard
alvestjo

Re: T: Tillverkning av märkbrickor i större antal

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,

Jag skissade lite på brickorna. Är det absolut nödvändigt att det är 3 rader med 40 tecken? Man måste ju göra texten väldigt liten om man ska kunna få in 40 tecken på bredden (se övre bilden). Det kanske skulle vara bättre att göra tex 4 rader med lite färre tecken (25/rad i nedre bilden).
skyltRickard.jpg
Även i nedre bilden blir texten ganska liten. Går det kanske att göra skylten lite bredare (10-12 cm istället)? Då skulle man nog kunna ha lite större text på 3 rader med 40 teken i varje.

//Jonas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Detta hade ju varit en perfekt uppgift för gamla betty, om någon kunde göra ett pressverktyg, dvs (har nog fixturer kvar men inga dynor). 8)
Men det kanske är enklare att fräsa om det är ett relativt litet antal?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

eller laserskära + lasergravera
Cissit

Inlägg av Cissit »

Hej!
Jag har en liten gravyrfirma som bisyssla och kan absolut tänka mig hjälpa till med detta.

Mitt förslag är en eloxerad aluminiumbricka som går att få i ofärgad aluminium (texten etsas så den blir svart och mer läsbar) eller i en mängd olika färger, t. ex svart precis som du själv föreslagit.

Vår standardstorlek på brickor är 40x100 som brukar användas inom industrin, då med tre rader text som blir lättlästa och fina. Därför tänker jag att 25 mm kan bli lite väl smalt för tre raders text, men det går naturligtvis att lösa! Jag kan beställa brickor i valfri storlek men då tillkommer en tillskärningsavgift från vår leverantör och jag behöver beställa ganska "stora" mängder material på en gång. Min tanke är att jag om intresse finns kan göra några provbrickor i vår standardstorlek och skicka över (jag kan fräsa ut en ram runt texten så du ser hur det kommer se ut i din valda storlek). Om ni tycker att dessa är okej och ni väljer att beställa från oss så beställer jag hem skyltar i rätt storlek.

Vi kan leverera med hål på valfritt ställe på brickan och/eller självhäftande tejp på baksidan.

Kontakta gärna mig på mail: cissi (at) xz.se
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Serös 'hemsida' du har Cissit
Cissit

Inlägg av Cissit »

Tecno - Haha, alltså, som jag sa, det är en bisyssla jag har, "hemsidan" är vår privata bildserver, likaså mailen :)
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Jag fick just ett mail från rikkitikkitavi och detta är inte längre aktuellt. Dom behövde mer än 10000 brickor och har därför beslutat att köpa en egen gravyrmaskin/fräs.

Bara så ni vet.
//Jonas
HarryA

Inlägg av HarryA »

Vi använder SkyltDirect som leverantör på firman, dom har en YBER-tjänst på sin webb där man kan beställa märkskyltar i rostfritt eller plast. Jag tror dom levererar på någon dag eller så även i rostfritt. http://www.skyltdirect.se

Kanske ett tips till nästa gång.
Cissit

Inlägg av Cissit »

Skyltdirect har verkligen ett jättebra beställningsformulär på sin hemsida, men jag tycker att de är aningens dyra. De tar 14 kr för något som vi tar 8 kronor för. Fast det kanske är vi som behöver justera våra priser istället :P Om det blir aktuellt för oss att utöka i framtiden så har vi också tänkt skaffa en bra webbtjänst, i dagsläget har vi ju inte ens en hemsida, men så är det bara en bisyssla också.
Skriv svar