Amperemätare med 2 batterier, 3 förbrukare, 1 laddare...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hannes

Amperemätare med 2 batterier, 3 förbrukare, 1 laddare...

Inlägg av hannes »

Hej,
Jag har två 12 voltsbatterier i min båt. 3 stycken huvudförbrukare, en solcellsladdare.
Tanken är att ha två polig strömbrytare i till, från, till läge där jag kan ställa i på respektive förbrukare om jag vill ha den avstängd, på från batteri nr 1 eller på från batteri nr 2.

Det gör att jag kan köra på kylskåpet på batteri nr 1 om jag vill och musiken från batteri nr 2. Jag vill dock se hur mycket ström kylskåpet och musiken drar utan att paralellkoppla batterierna (för att de är av olika typer). Går det att fixa på något sätt?
Sen skulle jag även vilja ha en brytare där jag kan koppla om amperemätaren så att den visar hur mycket solcellerna laddar batteri nr 1 eller batteri nr 2.
Hur ska jag göra? går det?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Amperemätare med 2 batterier, 3 förbrukare, 1 laddare...

Inlägg av psynoise »

Hej

Det räcker med att du använder 4 strömsensorer: en till förbrukare 1, en till förbrukare 2, en till laddning av batteri 1 och en till laddning av batteri 2. Enklaste möjliga strömsensor kan bestå av en resistor med låg resistans som man sätter i serie med strömmen man vill mäta. Spänningsfallet över resistansen är proportionell mot strömmen enligt Ohms lag.

Du behöver endast ha en voltmeter där du mha en omkopplare väljer sensor. Det finns både digitala och analoga voltmetrar för en hundring och uppåt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Amperemätare med 2 batterier, 3 förbrukare, 1 laddare...

Inlägg av danei »

Det finns ingen anledning till att ha tvåpoliga brytare. Kör med gemensam jord.
Skriv svar