Solceller till mobilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Pedbor

Solceller till mobilen

Inlägg av Pedbor »

Hej EF

Ända sen innan Samsung blue earth så undrade jag varför inte mobilerna hade solceller på den stora fina ytan på baksidan. Självklart är det saker som kostnad, effektivitet och estetik som sätter stopp för det.

Nu är saken som så att jag har sommarlov och därför väldigt mycket fritid att använda till ett litet projekt. Skulle det vara möjligt att ghettomodda sin mobil så att man får fina fungerande solceller på baksidan? (Jag har en Nokia 5530 om någon är intresserad)

Jag förväntar mig absolut inget som kan konkurrera ut mobilladdaren, utan något som kanske förlänger tiden mellan laddningstillfällena eller rent av kan väcka liv i en död mobil för att skicka iväg det där sista viktiga sms:et.

Vad tror ni?

mvh Pedbor
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Solceller till mobilen

Inlägg av Klas-Kenny »

Borde väl inte vara svårare än lämpliga solceller + sladd in i vanliga laddar-uttaget, sen få på det med typ smältlim, eller självhäftande kardborrar om den ska vara borttagbar?

Problemet är dock, hur ofta sitter man med mobilens baksida upp i luften? :vissla:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Man kan ju lägga ifrån sig den ibland, då med baksidan uppåt. :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns ett annat problem med detta faktisk. Själva laddningen kan få ett tillskott med solceller men när man lägger nallen i solen för att laddas blir den varm och nästan alla jag har sett laddar bara om cellerna är inom lagom temperaturområde varför en nalle som ligger i solen snabbt stänger av laddningen då cellerna blir för värme helt enkelt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Känns ju som om det skulle bli rätt klumpigt också... funderar på att köpa någon av de färdiga solladdare som finns, typ dessa:
http://www.idg.se/2.1085/1.329573/6-lad ... d-solkraft
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Empiriskt forskning skepp och hoj! Jag har en solcellsdriven RC-bil av "extremt liten modell":

Bild

Bild

Solcellen är större än en normal mobil och ger 1V 5mA i mitt arbetsrum på 10m2 med 140Watt lysrör.

Utomhus, molnfritt med gassande sol Juni/Juli, klockan 12:00 så kan man få 2V 50-100mA och det räcker precis för att bilen ska kunna köra på ett perfekt plant underlag. Jag uppgraderar nu bilen med en till lika stor solcell men risken finns att det blir så tungt att den inte kan röra sig.

Tyvärr så är det bara att konstatera att solceller är mycket sämre på att ge el än vad man kan tro.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Netrunner: Kör du den där helt utan batterier, direkt på solcellen? Eller har du solcellen till att ladda upp batteriet? :)

Lät på din beskrivning som att du kör den direkt på cellen :humm:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kanske lite OT, men i typ Afrika har jag sett dom använder en grej med en vev på för att ladda mobilen.
Finns också på några ficklampor här i Sverige. Fördelen är att dom funkar även i mulet väder (Sverige). :D
Pedbor

Inlägg av Pedbor »

tack för alla svar

Efter lite tänkande så kom jag på att man måste tänka på volt och ampere när man ska hålla på med sånt här.
Vad är det egentligen som krävs för att mata ett http://www.nokia.se/hitta-produkter/til ... teri-bl-4u ?
3.7V verkar inte vara så svårt att komma upp i med solceller men vad krävs i form av ampere och sådant?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Min mobil laddas via USB och drar från en dator normalt 500 mA (på 5 V). Laddar man med laddare som klarar att ge 1 Akan man kortslutna datastiften i USB-kontakten så drar den 1 A. Så räkna med att telefonen behöver åtminstone 3-4 W för att det skall ge nån vettig laddning.

Sen är det väl också så att väldigt korta stunder av laddning inte ger så mycket tillskott till batteriet (men om telefonen kan drivas från solcellen en stund sparar man ju de minuterna i alla fall).
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Funderar lite på vad en billaddkabel klarar för spänning... Solcellen ger väl 17 volt, kan man mata en billaddkabel till mobilen direkt?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Flera av de jag har är märkta 12-24 V in.

En som är avsedd för bil borde väl klara ner till 10-11 V utan att sluta fungera.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

nokia hade en gång ett batteri med solceller på just för det, men det drigs tillbaka för att dom fick sådana värmeproblem..
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Men då är det egentligen lika bra att köpa en färdig, fanns visst ett antal olika Solar chargers med mobiltelefonadapter att köpa hos DX för småpengar. Finns en färdig liten bil till Netrunner ocå :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Mobilen kommer garanterat att ta allt den kan få 5V "och nästan 500mA" (visst finns det laddare som kan förhandla med mobilen om att lämna mer men då är dom mer komplicerade).

Vi kan även konstatera att han inte kommer att ha en yta stor nog för att ge 2,5Watt så frågan är vad mobilen gör när den tex märker att USB-spänningen sjunker från 5V ner till 2V.

PHermansson: Visst finns det på DX också. Frågan är om dom funkar. Vi kan ju konstatera att dom är väldigt små och DX är ju inte kända för hög kvalité.
Skriv svar