Tändspoletestare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Flummo

Tändspoletestare

Inlägg av Flummo »

Funderar på att bygga en tändspoletestare för att kunna se hur kraftig (läs: lång) gnista en tändspole klarar att leverera. Ett smidigt verktyg när man felsöker gamla tändsystem. Men behöver lite idéer om bästa sättet att konstruera den...

De gamla hederliga brytartändsystemen fungerar ju genom att först låta ström gå genom tändspolen (antingen DC från batteri eller AC från generatorspole), och sedan bryta strömmen plötsligt genom att brytaren öppnas. En kondensator på ca 100nF satt paralellt med brytaren för att bromsa spänningsuppbyggnaden när brytaren öppnades, utan den får man en kraftig gnista på brytaren och brytningen av strömmen blir inte tillräckligt snabb för att tändspolen ska kunna ge en bra gnista.

Ett alternativ är att använda en hyfsat kraftig transformator och ett brytande relä (med kondensator som i brytarsystemet). Man matar AC (eller likriktad AC) från transformatorn till primärlindningen, och använder någon form av fördröjning för att få reläet att bryta vid eller straxt efter spänningstoppen. Nackdelen med detta är väl att ett relä som slår till 50 eller 100 gånger per sekund låter som en maracas på steroider och livslängden blir väl antagligen därefter - om ett relä i rätt prisklass ens hinner sköta ett sånt jobb med hyfsad precision.

Alternativ två, som ovanstående men likriktad stabiliserad ström. Reläet triggas via en likriktardiod med AC från transformatorn = 50 gånger per sekund, alternativt en 555-krets så man kan välja frekvensen själv.

Alternativ tre, att styra strömmen helt elektroniskt. Hur det skulle skötas på ett enkelt och billigt sätt tar jag gärna emot tips på, jag har lite funderingar men håller dom för mig själv tills vidare - bättre att lyssna på andras råd först när man inte har bästa tänkbara koll själv... :)
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Tändspoletestare

Inlägg av Icecap »

Jag byggde i sin tid en elektronisk tändning till min 245'a och jag hade kollat lite på en del och hittat lite design"fel" som jag ville eliminera.

Jag tog N-MOSFET som tålde 1000V, de hade inte hyperbra Vdson men en parallellkoppling av 4 st klarade detta och jag började testa. Vid ett pulståg som motsvarade rätt dwell-vinkel (30°?) samt 3000RPM på en 4-cylindrig motor testade och mätte jag och upptäckte följande:
På lågspänningssidan uppstår det pulser (fly-back) på runt 800V!
På högspänningssidan har den en impedans på runt 4,7k.

Detta gjorde att jag höll kvar mina MOSFET (tålde ju 1000V), inte begränsade lågspänningsidan (= energiförlust från gnistan) samt bytte alla mina tändkablar ut till rena ledare och sedan monterade jag ett högspänningsmotstånd på 4,7k i serie med ledaren från tändspolen.

Denna kombination kunde på testbänken skapa gnistar med en vanlig Bosch svart tändspole på runt 18mm, med 10mm gnistgap slog den igenom 1mm kartong utan tveksamhet och med 4,7k motståndet i serie satte den eld på kartongen på noll-tid!

Detta byggde jag sedan ihop till ett system som jag körde en hel del med, fungerade perfekt. Hade vanliga tändstift och märkte en mycket kännbar förbättring vid låga varv och hög belastning. Körde 560 mil innan jag fick för mig att kolla tändstiften, då var de mycket begagnade men allt fungerade perfekt för det. Gnistgapet hade ökat från 0,8 till 1,2mm och efter det ställde jag alltid mina tändstift till 1mm gnistgap vilket fungerade perfekt.

Hade det i Volvon till jag skrotade den.
Senast redigerad av Icecap 17 juli 2010, 15:31:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Kanske den här kan vara en utgångspunkt?

http://www3.telus.net/chemelec/Projects ... ncer-1.png
Zed

Inlägg av Zed »

Jag byggde en fyrkantsvåggenerator som jag kopplade till ett Biltema tändslutsteg för att prova tändspolar/tändstift.
Fungerar kanonbra!

/Alex
Flummo

Inlägg av Flummo »

Iceap: Mycket intressant, tackar!

Andy: Skulle kunna vara användbart, får titta närmre på det och komponenterna som ingår.

Zed: Har funderat på att använda något tändslutsteg, men är orolig att jag grillar det. Biltändspolarna brukar väl ha sisådär 1-2 ohms motstånd i primärlindningen, medan vissa av spolarna jag vill kunna testa kan ligga på enstaka tiondels ohm. :humm:

Alternativ fyra skulle kunna vara att bygga något som fungerar som en CDI-tändning, en kondensator på runt 1 mikrofarad som laddas upp till 2-300V och en tyristor som laddar ur kondensatorn genom tändspolen. Nackdelen med det skulle väl vara att en kondensator laddad till flera hundra volt kan vara en aning farlig om någon börjar pilla på prylarna under drift - inkopplingen av tändspolen som testas blir ju med t.ex. krokodilklämmor för att det ska vara smidigt. Dock borde detta kunna drivas direkt av nätspänning, både för laddning av kondensator och triggning av tyristorn - men som sagt, säkerhetsaspekten...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

en stegmotor som ger triangelvåg som matar en MOSFET trissa. genom att snurra på stegmotorn så slår den av och på MOAFETen därefter kan man koppla på en tändspole :) genom att variera snurrhastigheten på stegmotorn så varieras frekvensen till tändspolen. sätt en DC motor på stegmotorn så har du en spänningsreglerad oscillator!

kom på detta igår (egen design) :D har redan test kopplat upp en prototyp, och det fungerar faktiskt bra! :P
metex

Inlägg av metex »

Kör med ett färdigt tändslutsteg jag brukar köpa dom på skroten för 20-30kr då får man med kontaktstycke och en bit kabelhärva om man så vill.
Det är vissa modeller du ska leta efter, främst BOSCH 0227100124 sitter oftast i SAAB900/9000 och volvo7XX det är en "osmart" modul enda finessen är strömberänsning på 4A och kanske övertemtskydd??
Lägg energin på att bygga en bra styrning för frekvens och dwelltime med typ en ne555 eller om du ha en funktionsgenerator är det bara att koppla på.

Bild
Skriv svar