De gamla hederliga brytartändsystemen fungerar ju genom att först låta ström gå genom tändspolen (antingen DC från batteri eller AC från generatorspole), och sedan bryta strömmen plötsligt genom att brytaren öppnas. En kondensator på ca 100nF satt paralellt med brytaren för att bromsa spänningsuppbyggnaden när brytaren öppnades, utan den får man en kraftig gnista på brytaren och brytningen av strömmen blir inte tillräckligt snabb för att tändspolen ska kunna ge en bra gnista.
Ett alternativ är att använda en hyfsat kraftig transformator och ett brytande relä (med kondensator som i brytarsystemet). Man matar AC (eller likriktad AC) från transformatorn till primärlindningen, och använder någon form av fördröjning för att få reläet att bryta vid eller straxt efter spänningstoppen. Nackdelen med detta är väl att ett relä som slår till 50 eller 100 gånger per sekund låter som en maracas på steroider och livslängden blir väl antagligen därefter - om ett relä i rätt prisklass ens hinner sköta ett sånt jobb med hyfsad precision.
Alternativ två, som ovanstående men likriktad stabiliserad ström. Reläet triggas via en likriktardiod med AC från transformatorn = 50 gånger per sekund, alternativt en 555-krets så man kan välja frekvensen själv.
Alternativ tre, att styra strömmen helt elektroniskt. Hur det skulle skötas på ett enkelt och billigt sätt tar jag gärna emot tips på, jag har lite funderingar men håller dom för mig själv tills vidare - bättre att lyssna på andras råd först när man inte har bästa tänkbara koll själv...