Festivaldator i led-punktmatris-skärm

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
SenseiTG

Festivaldator i led-punktmatris-skärm

Inlägg av SenseiTG »

Köpte ett gäng ledmatriser från swech trading och byggde mig den här:

http://www.youtube.com/watch?v=IFl_s6qExC0

Bild

Den ska så småningom monteras på reggaeboxen (se tidigare foruminlägg) och följa med mig som nördtillbehör på sommarens festivaler.

Kommentera gärna!
Senast redigerad av SenseiTG 2 juli 2010, 08:54:31, redigerad totalt 2 gånger.
blueint
Kontakt:

Re: Festivaldator i led-punktmatris-skärm

Inlägg av blueint »

Den låten ingick i något Amiga Demo har jag för mig..
Vilken upplösning?, är det rasterpulsning för att visa hela skärmbilden?
Användarvisningsbild
SenseiTG

Inlägg av SenseiTG »

Den låten ingick i något Amiga Demo har jag för mig..
Det stämmer, hittad i min gamla MOD-samling.
Bygget har en amiga-kompatibel ljudkärna skriven i VHDL och spelar glatt ProTracker filer mer eller mindre originaltroget.
Vilken upplösning?, är det rasterpulsning för att visa hela skärmbilden?
Upplösningen är 64x48 och 18bitars färg. Rasterpulsning har jag aldrig hört, vad menas?
Jag använder distribuerad pulsbreddsmodulering för att styra intensiteten och jag växlar snabbt mellan åtta grupper av dioder för att "rita upp" hela skärmen. Sammanlagt pumpas ca 112Mbit data till panelen varje sekund.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Kul projekt!

Det skulle vara intressant att se lite bilder på hårdvaran.
Vad har du använt dig av?
Användarvisningsbild
SenseiTG

Inlägg av SenseiTG »

Kul projekt! Det skulle vara intressant att se lite bilder på hårdvaran.
Det finns en hel del bilder på http://www.forskningsavd.se/wiki/index.php/Rbox_game och jag lägger upp nytt allteftersom eftersom projektet fortfarande är långt ifrån avslutat. Det är ett väldigt amatörmässigt hopkok, så hav bamhärtighet :D
Vad har du använt dig av?
Panelerna är från Swech Trading
Drivarna är STP24DP05BTR på kort från pcbcart
Huvudprocessor är en eZ80F91 från Zilog
Grafikkort och ljudkort i VHDL på en Cyclone II
Nätagget är en PMJ8118L från Ericsson

Alltihop finns slarvigt antecknat på länken ovan tillsammans med scheman, pcb-layouter med mera.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ser riktigt coolt ut, med den blir du kungen på festivalerna! En hel del arbete att få ihop det hela! :tumupp: för open-source :)

Får man fråga vad det har kostat dig?
Användarvisningsbild
SenseiTG

Inlägg av SenseiTG »

Ser riktigt coolt ut, med den blir du kungen på festivalerna! En hel del arbete att få ihop det hela! för open-source
Tack! Ska bli intressant att se hur många festivaler den överlever ;)
Får man fråga vad det har kostat dig?
Ja, men jag har inget bra svar. Duger "alldeles för mycket"? :D

Tänkte räkna ut komponentkostnaden när projektet är klart, men mest för att chocka mig själv till att satsa på lite billigare projekt...

Men jag kan ju snabbsummera: paneler ~5000, PCB ~2000, Paneldrivare ~1500, CPU-modul ~1000, FPGA ~500, Raddrivare ~500... men det är ju bara dom större komponenterna - allt det lilla, felköp, omdesigner, prototyper, plexiglas, byggmaterial, misslyckade etsningar osv. blir det ju snabbt pengar utav! Jag blev också "tvungen" att importera en lödugn från Kina för några tusingar, men den finns ju kvar även när projektet är slut...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Mycket snyggt, och ett stort plus för open source!
Blir nästan sugen på att bygga en jag med.
Kan ha missat det, men finns det möjliget att enkelt ansluta den till dator för att visa grafik?
Användarvisningsbild
SenseiTG

Inlägg av SenseiTG »

Mycket snyggt, och ett stort plus för open source!
Tack! Tyvärr går det inte idag att bara tanka hem källkoden eftersom jag inte fått ihop någon vettig lösning för att hantera kod online. Kikar på GIT men det är lite lurigt för en som är linux-novis. Men jag mailar mer än gärna allt jag har då någon ber om det.
Blir nästan sugen på att bygga en jag med.
Bara nästan? :lol: Hade varit sjukt kul med en systermaskin - speciellt om dom var så pass lika att man kunde dela källkod rakt av! Jag hade gladeligen hjälpt till så mycket jag bara kan och till ett första sådant projekt skulle jag mycket väl kunna tänka mig att skänka en cpu-modul av samma modell som den som sitter i min.
Kan ha missat det, men finns det möjliget att enkelt ansluta den till dator för att visa grafik?
I dagsläget, nej. Den byggdes för att vara fristående och går inte ens att nätansluta utan externt 12V aggregat. Den är tänkt att drivas från ett bilbatteri.

Men ethernetporten borde duga till detta och jag kommer att prova att överföra video med UDP och se om jag kan hantera datan tillräckligt snabbt i processorn. Om det fungerar bra vill jag skriva en "Video Receiver" applikation som man kan starta från SD-kortet och sedan är det bara att strömma från närmsta dator. Ett annat alternativ kan vara att strömma en konverterad film direkt från SD-kortet, men då kommer det att krävas konvertering först. :tumner:

Däremot är det inga större problem att lägga till en dedikerad port för detta. Vilket gränssnitt som helst förutsatt att det klarar ca 250kB per sekund räcker för att visa fullskärmsvideo vid 25fps. Ett exempel är att peta dit en USB-port, en FT232R/FT245R eller dyl. och ansluta denna till processorns UART, en GPIO port eller direkt till FPGAn.
Användarvisningsbild
SenseiTG

Inlägg av SenseiTG »

squiz3r skrev:Besök gärna min hemsida: http://www.CrazyCaseMod.se
Du bygger ju asfeta gizmogadgets! :D
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

blueint skrev:Den låten ingick i något Amiga Demo har jag för mig..
Demot "Enigma" av Phenomena.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

SenseiTG: Haha, Tack tack! :mrgreen:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

SenseiTG skrev: Bara nästan? :lol: Hade varit sjukt kul med en systermaskin - speciellt om dom var så pass lika att man kunde dela källkod rakt av! Jag hade gladeligen hjälpt till så mycket jag bara kan och till ett första sådant projekt skulle jag mycket väl kunna tänka mig att skänka en cpu-modul av samma modell som den som sitter i min.
Okay då, ganska mycket mer än nästan. :wink: :lol:
Om det blir något bygge så kommer jag nog bli tvungen att bygga den helt kompatibel då jag inte är säker om jag klarar att skriva kod för en egen modell.
Blir det av så är jag mycket tacksam för all hjälp jag kan få. :)
Ska läsa igenom din projektlogg en gång till innan jag tar och räknar på om det får plats i hobbybudgeten .
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Imponerande, jag vart sugen på att bygga nåt liknande och bygga in i taket i ett kommande badrumsprojekt.
Användarvisningsbild
SenseiTG

Inlägg av SenseiTG »

Cool idé! Har varit väldigt sugen på att göra någon större fast installation jag också, men det är svårt att hitta någonstans där det känns lämpligt.

Nu har projektet även fått SD-kortläsare, två game-ports och midi-in. Inom närmsta dagarna ska det bli ett bättre dc-filter för ljudkomponenterna, A/D-omvandlarebygge för visualisering och att ansluta ethernetporten så att jag kan skicka film och madrix till panelen. Känns som att jag har helgen utstakad :)
Skriv svar