Bestickdiskmaskin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
hh

Bestickdiskmaskin

Inlägg av hh »

Med lång erfarenet av ungkarlsliv finns det en sak som irriterar mig något oerhört, nämligen att diska bestick. Allt annat går snabbt och enkelt antingen direkt efter att man använt det eller enligt JIT-principen. Besticken är däremot inte vettiga att diska i små mängder.

En bestickdiskmaskin skulle alltså vara helt på sin plats (har inget behov av en riktig diskmaskin).

Jag tänker mig att man skulle kunna låta den gå med varmvatten direkt eller så med ett element från t ex en vattenkokare. Två magnetventiler, en temperaturgivare, en rund behållare, en rund korg för besticken och eventuellt en nivåvakt.

Det jag funderar över är närmast hur man skall få tilräckligt bra tvätt. Jag tänker mig att man först har en blötläggningscykel, sedan tvätt och till sist sköljning. Det enklaste tycker jag borde vara om man i tvättcykeln lät den inre korgen rotera i diskvattnet, men löddrar maskindiskmedel? Har inget större behov av en löddermaskin... Kommer det att tvätta tillräckligt bra? Jag skulle gärna undvika pumpar och annat som gör det hela onödigt stort.

Principen skulle alltså vara en liten burk som står på diskbänken till vilken man kopplar vatten och från vilken man låter avloppet rinna ut i diskhon. Magnetventiler på båda. Korgen skulle ställas/fästas på en driven platta så att den rotera inne i burken. Eventuellt värmelement mellan bottnet Resten är bara styrning.

Någon som har kommentarer eller synpunkter, gärna på hur man skall få en bra tvättcykel? Vad skulle vara det enklaste sättet att täta drivaxeln (motorn skulle alltså vara under behållaren). Ett alternativ är förstås att sätta motorn i locket.
blueint
Kontakt:

Re: Bestickdiskmaskin

Inlägg av blueint »

En vanlig diskmaskin består i stort sett av en roterande arm som sprutar ut vatten i ett utrymme av plast eller rostfritt stål.
Resten är vattentillförsel, avlopp, värme, diskmedelstillförsel.

Du skulle kunna plocka en diskarm från en annan diskmaskin och såga till samt försluta mha värme om den är av termoplast. Som "burk" kan väl någon billig mixer insats tjänstgöra. Ev kan du sno motorn där också.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Maskindiskmedel löddrar inte, det fräter däremot.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skummar skulle jag säga (sist jag öppnade luckan).
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

En liten bänkdiskmaskin eller en ultraljudtvätt?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Intressant ! Är själv ungkar.
Kan man inte låta vattnet koka, så att man får en viss cirkulation.

Efter en tid på diskbänken kan besticken behöva desinfekteras och då passar det där med kokning.
OnlineOnline
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag kör en annan lösning på problemet.

Jag har reducerat min "servis" till 1 kniv, 1 gaffel, 1 sked och 1 tallrik.
Då uppstår inte behovet av diskmaskin. 8)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

En diskmaskin för bestick låter som att skjuta mygg med kryssningsmisil.

"Besticken är däremot inte vettiga att diska i små mängder."
Blir det lättare med många bestick, eller hur menar du?

Håller med jojje om en bänkdiskmaskin. Det blir säkerligen både enklare och billigare och snyggare på diskbänken.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Men långt ifrån lika kul som att bygga en egen liten maskin :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har haft liknande tankar för tvättmaskin när man har 2 kg vitttvätt, men ETT plagg med rött eller liknande och villl kunna köra paralllellt.
hh

Inlägg av hh »

Bänkdiskmaskin är uteslutet. Jag har inte så stort behov av en diskmaskin att jag skulle kunna tänka mig att köpa en. Dessutom skulle en diskmaskin gå från hushållsmaskinbudgeten (0) i stället för från hobbybudgeten (lön-(hyra+ev. mat)).

Angående att diska bestick i små mängder så är problemet just att arbetsmängden / bestick är onödigt stor i förhållande till om man blötlägger en större mängd och sedan diskar dem på en gång.

Nu skall vi inte låta problemet växa till orimliga proportioner, det här är väl i stort sett lika viktigt som t ex en snuskyl.

- Kokande vatten låter som en intressant idé. Då skulle man kunna låta en vattenkokare utgöra grunden. Undrar om man vågar "låna" en för att kolla om principen fungerar ;)

- Snyggare på diskbänken? Där står redan styrningen till min ölgryta + ölgryta + kylning till densamma. Dessutom en dubbel kaffekokare av vilken hälften fungerar. Inget att bry sig om mao. Skulle kryssningsmissiler ha garanterad verkan på myggor skulle jag skippa diskmaskinen och satsa på det projektet i stället.

- Det är den där roterande armen (inkl pumpen) jag skulle vilja ha bort ur konstruktionen.

Nu skall jag hålla ögonen öppna efter lämpliga delar så får man se om det blir något av det hela...

Månne man kan använda en vanlig o-ring för att täta den eventuella drivaxeln? Visst, den slits men om man ser till att inte köra i onödan och att det inte finns något könsligt under så skulle det ju vara en enkel lösning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det tar max 5s att diska ett bestick, och detta inkl. sköljning och placering i diskställ. Det går ännu fortare om man inte diskar själva handtaget, vilket ofta inte behövs.
Detta förutsatt att diskningen sker inom rimlig tid efter intagen måltid. Att låta allt torka in till dagen efter ger ett... hmm... ansenligt tidspålägg. :D

Men du behöver väl inte ha någon axel som går genom chassit där det är blött?
En roterande korg nere i vattnet, lagerbockar/whatever under vatten, remskiva, rem upp en bit, och där ut till motor. Eftersom du inte ska ha någon pump och något som sprutar så borde inget skvätta uppåt direkt. Frågan är bara hur maskindiskmedlet ska blanda sig och lösas upp i vattnet... För att inte tala om saltavhärdningen som finns i de flesta diskmaskiner, och glans/avrinningsmedlet. Lagom skoj med vita avlagringar annars. :humm:

Sen tömning av vatten och matrester, enkel rengöring av bestickkorgen mm.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

säter skrev:Jag kör en annan lösning på problemet.

Jag har reducerat min "servis" till 1 kniv, 1 gaffel, 1 sked och 1 tallrik.
Då uppstår inte behovet av diskmaskin. 8)
Kniv och tallrik är helt överflödigt!

Man käkar direkt ur kastrullen, och då räcker det med en gaffel.

Kaffekoppen och dess sked rengöres enkelt genom att man fyller på mer kaffe då och då... :lol:

Vill man komma ännu enklre undan så kan man göra som en gammal klasskompis gjorde - falukorven kan man äta rå, bara att riva av skinnet och på med ketchup.. Då krävs inga redskap alls..
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Engångsbestick och tallrikar är också en del.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En beg bänkdiskmaskin kostar typ 500:-, problemet är mer att koppla in den om det inte är förberett för det.

Håller med om att det är jobbigt att diska bestick, men om man gör det efter varje måltid är det väl mkay, fast det gör man ju inte...

Var iofs OÄNDLIGT mycket enklare innan man skaffade en sambo, diskmängden ökade säkert fem gånger eller nåt :/
Skriv svar