Jag är på jakt efter någon som tycker det skulle vara ett kul projekt att konstruera ett datorstyrt reläkort.
Det finns liknande befintliga enheter att köpa, men de är ganska dyra och jag ser en möjlighet att skräddarsy enheten för mina behov.
Jag är ute efter en enhet som besitter följande egenskaper:
* Ingångar: 1st: Matas med externt nätaggregat 12V / 25A.
* Utgångar: 10st: Justerbara 6V (max 2,5A) eller 12V (max 2A) via dip-switch.
* Utgångarna skall på något sätt kunna styras från en dator. USB, seriellt eller över ethernet.
* Enheten skall fungera utan dator, med en switch för varje utgång (av/på).
Någon som har tid, kompetens, ork och lust att hjälpa mig med detta?
Ersättning utgår givetvis.
Tack på förhand!
/ Jonas
T: Söker hjälp med utveckling av datorstyrt reläkort
Re: T: Söker hjälp med utveckling av datorstyrt reläkort
Eftersom det finns liknande färdiga, kanske det underlättar om du länkar till en?
Skulle nog skriva kravspecifikationen som:
* Matning: 12 V, 25 A
* Utgångar: 10 st reläer av/på med valbar nivå på 6 V (<2,5A) eller 12 V (<2A) med DIP-switch.
* Kontroll: USB, RS232, Ethernet.
* Styrning med egen dator.
10x reläer med jumper för 6 eller 12 V. Samt (national.com) simple switcher för 6V från 12V. Och en mikrokontroller (Atmel AVR) + Ethernetchip (ENC28J60) + Signaltrafo. Så har du löst det i stora drag.
Reläerna skulle kunna ersättas med TRIAC eller MOSFET beroende på applikation.
* Utgångar: 10 st reläer av/på med valbar nivå på 6 V (<2,5A) eller 12 V (<2A) med DIP-switch.
10x reläer med jumper för 6 eller 12 V. Samt (national.com) simple switcher för 6V från 12V. Och en mikrokontroller (Atmel AVR) + Ethernetchip (ENC28J60) + Signaltrafo. Så har du löst det i stora drag.
Här är ett exempel på ett 8-portars reläkort med inbyggd webserver för styrning över TCP/IP:jojje skrev:Eftersom det finns liknande färdiga, kanske det underlättar om du länkar till en?
http://dataprobe.com/ipio8-web-relay-control.html
Ja det ser mer korrekt ut.blueint skrev:Skulle nog skriva kravspecifikationen som:
För att förtydliga så behöver jag inte kunna styra reläerna från USB, RS232 och Ethernet, utan det går bra med något av dessa alternativ. Gärna från en linux-terminal på något sätt.