Ultraljud för fjärrstyrning
-
Ultraljud för fjärrstyrning
Hej,
planerar att bygga en PTT-knapp till min komradio. Vilket i sig inte är komplicerat, men
grejen är att jag vill ha den trådlös.
Har kommit fram till att det billigaste och enklaste alternativet borde vara att använda ultraljud. Har spannat in 30-120-02(elfa) men som den newbie jag är förstår jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Hur jag ska sköta sändningen förstår jag men mottagandet är det lite värre med. Någon som har nått tips på vad jag kan använda för att få mottagaren att agera strömställare?
Eller har ni kanske rent utav något bättre alternativ i samma prisklass?
tack på förhand,
// Leif
planerar att bygga en PTT-knapp till min komradio. Vilket i sig inte är komplicerat, men
grejen är att jag vill ha den trådlös.
Har kommit fram till att det billigaste och enklaste alternativet borde vara att använda ultraljud. Har spannat in 30-120-02(elfa) men som den newbie jag är förstår jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Hur jag ska sköta sändningen förstår jag men mottagandet är det lite värre med. Någon som har nått tips på vad jag kan använda för att få mottagaren att agera strömställare?
Eller har ni kanske rent utav något bättre alternativ i samma prisklass?
tack på förhand,
// Leif
Vad är PTT-knapp? IR klulle funka bra om det är fri sikt. En enkel radio som bara sänder en bärvåg borde funka. Men det är inget jag är hemma på. Det finns en tråd om avstånds mätning med ultraljud. Där finns en del bra info om hur man tar emot signalen.
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=305
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=305
-
En PTT knapp är i princip en tryckströmställare.
Vet dessutom inte hur jag skulle bära mig åt för att sända/ta emot en radiosingnal i heller.
Tack för svaren!
// Leif
Tyvärr ingen frisikt så IR är uteslutet. En enkel radio däremot skulle säkert funka bra. Men har inte hittat något billigt sätt att få till detta.IR klulle funka bra om det är fri sikt. En enkel radio som bara sänder en bärvåg borde funka
Vet dessutom inte hur jag skulle bära mig åt för att sända/ta emot en radiosingnal i heller.
Tack för svaren!
// Leif