Projektet baserar sig på det schema E85 bidrog med i forum-tråden
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 81&start=0 ...
Så här ser mitt bygge ut
Ingången går till en spänningsdelare. Spänningsdelaren består av 3 motstånd på 10 k och det i mitten är trimpot så man kan justera vid vilken spänning OP-förstärkaren ska slå till. Ingången är alltså den punkt där vi detekterar spänningsnivån. Om denna spänning är 13,5 V anser vi att laddning är igång och vill att reläet ska koppla ihop. Ingången är ganska högohmig dvs den drar mycket liten ström. Detta är viktigt speciellt om man tänker ansluta ingången till generatorn D+. Det finns säkert andra tillfällen när detta är viktigt.
OP-förstärkaren är en LM258. Den tål ganska hög spänning och jag köpte den tillsammans med mycket annat på
http://www.bde.se/. Det kanske finns bättre och billigare men den har fungerat bra hittills.
Referensspänningen är på 5 V och för detta finns en 7805. Spänningsdelaren ska alltså dela ner 13,5 V på ingången till 5V på OP plus-ingång. OP-förstärkaren jämför referens-spänningen 5V med spänningen på plus-ingången. Så länge den är lägre är OP-utgången låg och när den överstiger går utgången hög. Matningsspänning (VCC) till kortet kommer från start-batteriet och kan variera mellan ca 10 till 14,4 V. 10 V när startmotorn går och 14,4 när generatorn levererar max.
Hysteres var också något nytt för mig. Det innebär att om vi sluter reläet vi 13,5 V vill vi inte att det ska brytas vid samma spänning. Om generatorn levererar 13,5 V och reläet sluter så kanske förbrukar-batterierna och kylskåpet drar så mycket att spänningen sänks till under 13,5V och om då reläet skulle bryta hoppar spänningen upp igen och ner igen och vi får ett relä som slår på-av-på-av ... som ett snabbt blink-relä. Vi vill att reläet ska bryta ca 12,7 V. Detta får man om man kopplar in motstånd R5 & Trim.2, ett sk positive feed-back. Och nu blev det en Schmitttrigger har jag förstått. Storleken på R5 & Trim.2 bestämmer spänningsskillnaden mellan till- och från-slag.
Jag trodde att jag visste vad en transistor var och ungefär hur den fungerar men jag fick mig en nöt att knäcka. Först detta att man med en hög utgång styr transistorn så att kollektorn jordar (0V). Det är såna där självklarheter som inte är självklara förrän man inser det. Sen hela processen med bas-ström, mättnad, kollektor-ström och slutligen kunna välja vilken transistor som passar. Fantastisk intressant och lärorikt (även om jag har mycket kvar att lära). Så efter ett tag förstod jag att relä-spolen skulle vara ansluten till VCC och kollektorn så att hög utgång på OPn blir nästan noll volt på kollektorn och reläet sluter. Dioden (den "felvända") över relä-spolen skyddar mot de höga spänningar som bildas när spolen aktiveras.
En lysdiod som visar när kollektorn går låg och vi är nästan färdiga.
I början hade jag två olika spänningskällor för VCC resp ingången. Och jag hade en lampa istället för relä. Det var bra för att komma tillrätta med vilka komponenter jag skulle använda. När det var dags att sammankoppla VCC med ingången och koppla in relä och en last på reläets brytare blev det intressant. I båten ska ju både matning (VCC) och ingång gå till startbatteriet. Det är den strömkälla som finns om man inte vill ha ett eget batteri för matningen. Generatorn är kopplad till startbatteriet så den punkten vill vi mäta med ingången. Reläets ena sida ansluts också till startbatteriet och reläets andra sida till förbrukarbatterierna. När jag kopplade in detta hemma för att testa hade jag mitt spänningsaggregat istället för startbatteri och till att börja med ingenting som simulerade förbrukarbatteri. Allt verkade fungera, jag kunde justera olika tröskelvärden och hysteresen. Reläet klickade och lysdioden lyste när den skulle. Nu kopplade jag in lampan som tidigare simulerat relä så att den nu simulerade förbrukarbatteri. Nu pajjade alla mina förhoppningar! Vred jag upp till 13,5 V och stannade där började reläet slå som ett snabbt blinkrelä! När reläet kopplade in lampan antar jag att spänningen sjönk och reläet bröt osv. Jag trodde jag var tvungen att skrota hela projektet men kom att tänka på kondensatorer som nämnts i forumet
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 81&start=0. Kondensatorer gör verkligen underverk! Precis som nämnts för snart ett år sedan kopplade jag in en stor elektrolyt (1000 micro) på VCC och 1 micro på OP utgång samt en 100 nano på ingången.
Nu hoppas jag det ska gå att koppla in enligt
