hjälp med komponentval, dpdt, analog signal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stormbringer

hjälp med komponentval, dpdt, analog signal

Inlägg av stormbringer »

Tjenare.

Efter ännu en lång paus i elektronikbyggandet för min del så har jag dragit igång ett projekt igen. (spelar gitarr i ett band och tänkt på ett antal gånger att mina 4 knappar på fotswitchen för kanalerna + reverbet på förstärkaren, plus ett par externa effektpedaler resulterar i ett ganska panikartat tryckande för vissa kombinationer), lösningen på mitt problem är en programmerarbar footswitch baserat på en gammal hederlig pic16F877a.

Det jag tänkt är att jag ska bygga ett antal in/ut (send/return) för externa effekter, som då antingen läggs in i serie när den är aktiv, eller bypass (elektroniskt) när den är av, samt ett antal ingångar för att enbart bryta eller sluta en krets (förstärkarkanalerna).

Mitt problem här, framförallt eftersom jag är rätt dålig på analog elektronik, är att välja rätt komponenter. förklaring vad jag vill att de ska göra kommer nedan. hittat ett antal på elfa, men verkar inte hitta någon som passar in på alla kraven. hittade några hos en tillverkare, men enbart i minimal ytmonterad variant.

Send/return - dpdt.
minimal signalpåverkan.
DIL-kapsel
drivas med +5V
+5V styrsignal från pic, gitarr/line-nivå kopplas vidare till utgång
0V från pic, bypass,

"kanalväljare" - spdt.
DIL-kapsel
drivas med +5V
+5V styrning från pic, spänningen släpps igenom till utgången (spänningen som ligger här kan variera allt mellan 0-12 volt)
0V från pic, kretsen bryts.

Så har ni något på rak arm som skulle kunna passa till detta?
förklarar gärna närmre om det behövs :)
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Re: hjälp med komponentval, dpdt, analog signal

Inlägg av calmar »

Det finns reläer i DIL-kapsel, det kanske är den allra enklaste lösningen? Annars kan du kolla på 4066, en gammal klassisk analog switch-IC.
Skriv svar